Annonce
Struer

Fandt til Struer for at få ideen realiseret

GreenLock Secutity ApS fik hjælp til udviklingen af den nye teknik på virksomheden CIM PrintTronic, og det er også her det færdige produkt nu er sat i produktion. Foto: Johan Gadegaard
Nyt sikkerhedssystem får en computer til at gå i dvale, når en medarbejder fjerner sig et vist antal meter fra arbejdspladsen. Dette sparer både strøm og sikrer virksomhedens håndtering af reglerne i den nye gdpr-lovgivning.

Struer: Søren Pedersen fra Skjern arbejder med teknik og elektronik, og som medejer og partner i it-firmaet TNI Partner var han den oplagte at spørge til råds, da en energirådgiver fra nabovirksomheden i industrikvarteret i Skjern henvendte sig for at få hjælp til at løse et generelt problem på stort set enhver virksomhed over hele kloden.

Palle Ringtved, som han hedder, henvendte sig for at få udviklet en teknik, så en medarbejders computer automatisk kunne få besked om at gå i dvale, når medarbejderen fjernede sig fra sin arbejdsplads.

En problematik, Søren Pedersen og Palle Ringtved begyndte at arbejde med allerede i 2012.

Men dagene gik og blev til år.

Annonce

I dag er det i lige så høj grad et spørgsmål om at sikre virksomhedernes data, og et spørgsmål om at kunne overholde de nye og skrappe krav til håndtering af både personfølsomme oplysninger og virksomhedsdata i al almindelighed.

Jørgen Knudsen, GreenLock Security ApS, BusinessPark Struer

Fik base i Struer

Det var først, da virksomhedskonsulenten Jørgen Knudsen, som driver rådgivningsfirmaet ProCon Development fra sin base i BusinessPark Struer, at udviklingen for alvor tog fart.

- Jeg blev kontaktet af en virksomhedskonulent fra det regionale Væksthus, som hjælper iværksættere med at få deres ideer realiseret, fortæller Jørgen Knudsen.

- Han havde været på besøg hos Søren Pedersen og Palle Ringtved, og da han kendte mig og vidste lidt om, hvad jeg har arbejdet med, mente han, at vi måske kunne hjælpe hinanden, fortæller han.

Så Jørgen Knudsen kontaktede Søren Pedersen, og efter de første par møder eller tre blev de enige om at rykke projektet til Struer.

Jørgen Knudsen blev partner i det nye firma, der blev etableret i 2018, og GreenLock Security ApS, som det kom til at hedde, fik adresse på Jørgen Knudsens kontor i BusinessPark Struer, hvor det for alvor begyndte at tage form.

Netværk vejen frem

Jørgen Knudsen har ikke selv været involveret i det mere nørdede udviklingsarbejde.

Men han havde kontakterne, der skulle til for at få sat turbo på projektet.

Første skridt var en henvendelse til Ole Thomsen, som er teknisk direktør og partner i CIM Gruppen.

Udviklingsarbejdet landede dermed på bordet hos medarbejderne i virksomheden CIM PrintTronic, som også står for produktionen af det færdige produkt.

- Det viser jo bare, hvordan vi kan udnytte de netværk, vi har i hele Vestjylland, siger Ole Thomsen.

- Vi får måske ikke etableret de helt store virksomheder med et initiativ, som det vi her har udviklet. Men jeg synes, det er et godt bevis på, at tingene kan lade sig gøre, hvis man har en god idé. Hvis man som ung iværksætter gerne vil have udviklet sit produkt, er der muligheder, hvis vi bare finder sammen. Det er den slags, vi skal blive endnu bedre til, mener han.

Ole Thomsen, som er partner og teknisk direktør i CIM Gruppen, ser udviklingen af det nye sikkerhedssystem for virksomheden GreenLock Security ApS som et godt eksempel på, at det meste kan lade sig gøre, hvis bare iværksættere og virksomheder i hele Vestjylland udnytter de netværk, der er etableret, og arbejder sammen. Foto: Johan Gadegaard

Gode folk på salg

Nu er det så bare spændende, hvordan det kommer til at gå med salget af den nye sikkerhedsteknik, som skal sælges via firmaet GreenLock Security ApS.

- Jeg har bare trukket i trådene, så det kommer jeg heller ikke til at arbejde med. Men der er gode folk på opgaven, forsikrer Jørgen Knudsen.

Men han vil selvfølgelig gerne yde et bidrag og forklare, hvordan det virker, og hvorfor der skulle være brug for endnu et sikkerhedssystem i virksomhedernes it-systemer.

- Oprindeligt var det tanken, at teknikken skulle indføres for at spare på udgifterne til strøm, hvis en PC stod tændt, mens en medarbejder hentede kaffe, gik til møde eller måske hjem, og først kom tilbage dagen efter, hvor computeren stadig stod tændt, fortæller han.

Det oprindelige fokus var måske ti procent på sikkerhed og 90 procent på en energibesparelser. I dag er det omvendt.

- I dag handler det mere og mere om at sikre virksomhedernes data og om at kunne overholde de nye og skrappe krav til håndtering af både personfølsomme oplysninger og virksomhedsdata i al almindelighed, konstaterer Jørgen Knudsen og forsikrer, at det nye produkt fra GreenLock Security ApS er et godt bud på en løsning.

- Med den løsning, vi nu har på markedet, kan en virksomhed være sikker på, at medarbejdernes computere går i dvale, hvis de bevæger sig væk fra arbejdspladsen. Med de løsninger, der normalt er indbygget i en computer i dag, lukker den automatisk ned efter et stykke tid, hvis man ikke lige har gang i tasterne, men laver noget andet. Det kan i sig selv være lidt irriterende. Med det nye system fra GreenLock Security ApS kan man selv indstille teknikken, så det først sker, hvis man er fem meter væk eller ti. Det bestemmer man selv, og så er det en billig løsning, mener Jørgen Knudsen: 499 kroner per styk.

USB-donglen tilslutter du i din computer, og den lille beacon, kan du sætte i for eksempel dit adgangskort til virksomheden eller putte i lommen - og så kører det. Foto: Greenlock.dk
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Lemvig

Løkke tilbage i Thyborøn i høj sol

Søndag ifølge For abonnenter

Søndag ifølge chefredaktøren: Hvis det kunne svare sig at køre på el, gjorde vi det allesammen

Jeg overvejer at købe en elbil. Eller rettere - jeg overvejer på et lidt useriøst plan, om jeg har grund til at overveje det på et lidt mere et seriøst plan. Den slags beslutninger tager tid. Tanken skal have lov at modnes i mit nordvestjyske sind, og selv om jeg efterhånden er klar til elbilen, er den måske ikke helt klar til mig. Sådan rent økonomisk. Min første bil var en Ford. En pilrådden Escort fra 1986. Det var den model, som blev produceret i Brasilien og som havde en 1,3 liters motor, der var lige så tørstig, som bilen var upålidelig. Jeg havde den i et års tid, inden jeg blev magelig og opgraderede den til noget mere driftsikkert. I løbet af det år bidrog jeg i helt ustyrlig grad til det, vi i dag kender som klimaforandringer. Det vil jeg godt beklage. Men vi var ikke klogere dengang - jeg var i hvert fald ikke. Det var min første bil, og følelsen af frihed var enorm der bag rettet, så den kørte nærmest i døgndrift. Modellen var ikke bare en benzinsluger. Den var også en af de sidste, som krævede fuldfed 98 oktan benzin - med bly, naturligvis. Og hvis udstødningen under det larmende, himmelblå vidunder nogensinde havde rummet et filter, så var det for længst udtjent, da jeg overtog ejerskabet. En familie i Lemvig havde bragt den tæt på bilkirkegården, og jeg sørgede for at sende den i graven med manér. Det passer selvfølgelig ikke helt, når jeg skriver, at vi ikke var klogere dengang. Det var i 90'erne, og selvfølgelig vidste vi alle, at bilernes udstødning ikke gjorde noget godt for miljøet. Klimaet fyldte bare ikke så meget i den offentlige debat og endnu mindre i hovedet på en ung mand bag rettet i sin første bil. Da jeg skiftede Forden ud, var jeg dog meget fokuseret på at købe en model med et mere diskret brændstofforbrug. Jeg kan desværre ikke prale af, at det var af ideologiske hensyn. Det handlede udelukkede om prisen. Den gamle Ford klarede omkring otte kilometer på en liter blyholdig benzin. Den nye tog blyfri og kørte en halv gang længere på en liter. Fremskridt. Siden har jeg haft en del forskellige biler, og hvert skifte har gjort det en smule mindre belastende for miljøet, at jeg tillader mig privatbilens luksus. Eller det bilder jeg mig i hvert fald ind. Jeg får hovedpine af at tænke på, hvad det kræver at regne det samlede "klimaaftryk" for en bil ud. Produktion, fragt og brændstof er slemt nok. Men tænk bare på den øgede velstand hos medarbejdere i fjerne lande, der har arbejdet med at producere bilen. Og deres øgede forbrug. Nej - det bliver for komplekst. Jeg holder mig til brændstoffet og polerer en smule på min falmende glorie. Min nuværende bil har alle tænkelige filtre og kører dejligt langt på literen. Det var faktisk årsagen til købet. Jeg er måske nok blevet små 25 år ældre, men når jeg skal være helt ærlig, så er det stadig den nederste linje i økonomien, der er afgørende for mit valg af køretøj. Vi skrev i denne uge om, at Holstebro Kommune ligger næstsidst bland landets kommuner, når man ser på, hvor stor en andel af bilerne, der er regulære elbiler. Det er der rigtig mange, rigtig gode grunde til. Elbilens begrænsede rækkevidde er ofte et argument for ikke at skifte. Jeg bruger selv samme argument. Men jeg ved også, at det ikke er helt sandt. Jeg er helt overbevist om, at jeg ville have skiftet min dieselbil ud med en elbil, hvis det var en økonomisk fordel for mig. Og jeg er næppe alene. Den samlede økonomi er afgørende for mange, når de køber bil, og lige så snart elbilen vinder i udregningen, så skal I bare se, hvordan vi alle - også i Nordvestjylland - er klar til at skifte forbrændingsmotoren ud. Mens vi venter på, at det også kan svare sig for pengepungen at køre på el, fortsætter jeg med at skamme mig en smule over mit bidrag til planetens opvarmning. Men kun lidt. For jeg har en stor tro på, at den teknologiske udvikling nok skal redde os alle sammen. Det er en mere behagelig tanke end det modsatte. Og udviklingen har da trods alt gjort det af med den blå røg fra min gamle Escort.

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];