Transportordfører går til ministeren efter besøg i Struer

Efter et besøg i Struer sammen med Andreas Steenberg fra Det Radikale Venstre sender Venstres transportordfører i Folketinget, Kristian Pihl Lorentzen (nummer to fra højre) nu spørgmål til miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen (V) for at få undersøgt, hvad der er af muligheder for at få sejlrenden i Limfjorden uddybet. Arkivfoto: Frede Stengaard

Transportordfører går til ministeren efter besøg i Struer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, bringer efter et besøg i Struer et stort ønske om en uddybning af sejlrenden i Limfjorden ind på miljø- og fødevareministerens bord.

Struer: Venstres transportordfører i Folketinget, Kristian Pihl Lorentzen, forsøger efter et sommertogt, som blandt andet førte ham til både Struer og Skive sammen med kollegaen fra Det Radikale Venstre, Andreas Steenberg, at få sat en uddybning af sejlrenden i den vestlige del af Limfjorden på den landspolitiske dagsorden.

Under besøget i Struer kunne Kristian Pihl Lorentzen konstatere, at ting tager tid i politik.

Han kunne derfor heller ikke love, at alle de lokale ønsker ville blive opfyldt, da han sammen med Andreas Steenberg fik en rundvisning på den nye del af havnen i Struer og sluttede besøget med en frokost på Værftet.

- Men vi kan gøre, hvad vi kan, forsikrede han, da både borgmester Niels Viggo Lynghøj (S) og gruppeformanden for Venstre i Struer Byråd, Mads Jakobsen, forklarede, hvordan det er afgørende for fremtidsudsigterne på trafikhavnen i Struer, at sejlrenden bliver uddybet for at kunne få både nyt og mere gods ind over kajen og for at kunne holde liv i trafikken.

Kristian Pihl Lorentzen bemærkede selv, at det formentlig vil koste cirka 70 millioner kroner, og at der desuden skal bruges cirka ti millioner kroner om året for at holde en dybde på fem meter fri vand under kølen på alle fragtskibe med kurs mod enten Struer eller Skive.

- Så vi vil gerne være sikre på, at det er noget, der så også er behov for, inden vi går videre med det, konstaterede han, mens han blev præsenteret for alle de gode argumenter.

Nu viser det sig, at argumenterne fra både Struer og Skive i alle tilfælde har været gode nok til at få Kristian Pihl Lorentzen til at gå videre med sagen.

I første omgang, så den kommer ind over bordet hos miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen (V), som bliver bedt om at undersøge mulighederne for at få uddybet sejlrenden gennem Limfjorden med en halv meter.

Ting tager tid i politik, som jeg også sagde det i Struer. Men alt andet lige går det jo hurtigere, når man skubber lidt på vognen.
Kristian Pihl Lorentzen (V), transportordfører for Venstre i Folketinget

Brev til ministeren

Kristian Pihl Lorentzen gør i et brev til sin partifælle og regeringens miljø- og fødevareminister, Jakob Ellemann-Jensen, opmærksom på, at han har været på tur sammen med Andreas Steenberg, og at der fra Skive og Struer kommuners side blev gjort kraftigt opmærksom på behovet for uddybning af sejlrenden i Limfjorden som forudsætning for fragt af mere gods på skib frem for landevej.

- De to kommuner tilkendegav, at de er rede til selv at investere i en uddybning fra den gennemgående sejlrende til deres respektive havne i Skive og Struer. Jeg vil gerne bede om et notat med oplysninger om mulighederne for at uddybe sejlrenden gennem Limfjorden med en halv meter med angivelse af omkostninger - såvel engangsomkostning til selve uddybningen og de efterfølgende driftsomkostninger til opretholdelse af en dybere sejlrende. På forhånd, tak, skriver Kristian Pihl Lorentzen og afventer nu en reaktion og et svar for at komme et lille skridt videre hen i mod en realisering af det store ønske fra både politikerne og havnebestyrelserne i både Struer og Skive.

- Ting tager tid i politik, som jeg også sagde det i Struer. Men alt andet lige går det jo hurtigere, når man skubber lidt på vognen, og når vi får svar fra ministeren, er det jo så op til kommunerne i både Struer og Skive at gribe bolden og blive ved med at presse på. På den måde får vi jo i alle tilfælde gjort status og får noget at arbejde videre med, og så har jeg forøvrigt også sendt en opfølgende mail til ministeren for at få beskrevet, hvad det vil koste at få sejlrenden uddybet med en meter og ikke kun en halv meter, fortæller han.

Transportordfører går til ministeren efter besøg i Struer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce