Vi bruger cookies!

dagbladet-holstebro-struer.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.dagbladet-holstebro-struer.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Tidligere byrådsmedlem: Alle skal have adgang til en borgerrådgiver

Anna Marie Brix Poulsen bringer kritik af borgerrådgivningen i Struer Kommune. Arkivfoto

Tidligere byrådsmedlem: Alle skal have adgang til en borgerrådgiver

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

En ny borgerrådgivningsfunktion blev sat i gang i marts, men Anna Marie Brix Poulsen (Struer-Thyholms Fremtid) har flere kritikpunkter til funktionen.

Struer: I marts oprettede Struer Kommune på ny en borgerrådgiver-funktion, hvor borgere kan få hjælp til at forstå en afgørelse i en sag eller finde ud af, hvor en verserende sag står henne. Det er ikke første gang, en borgerrådgiver har været en del af kommunens tilbud til borgerne i Struer, men det tidligere byrådsmedlem Anna Marie Brix Poulsen fik lagt penge af i budgettet for i år til en ny, da hun stadig synes, der er et behov for en.

- Jeg har selv hjulpet rigtig mange borgere, som ikke forstår de breve, de får fra kommunen, eller som ikke ved, hvordan de klager. Og jeg synes, at det er uværdigt for dem, at de skal komme til mig, så Struer har brug for ordentlig og hæderlig behandling til de her mennesker, mener Anna Marie Brix Poulsen.

I marts opstartede den nye borgerrådgiver-service så, men Anna Marie Brix Poulsen er indtil videre ikke imponeret, hvilket hun har skrevet om i et læserbrev.

- Funktionen er overhovedet ikke tilgængelig, mener hun.

- Den er svær at finde frem til på kommunens hjemmeside, og de har ikke engang en folder. Det er en fantastisk måde at holde folk fra døren på, mener Anna Marie Brix Poulsen.

Jeg har selv hjulpet rigtig mange borgere, som ikke forstår de breve, de får fra kommunen, eller som ikke ved, hvordan de klager.
Anna Maria Brix Poulsen om hvorfor hun arbejdede for at få borgerrådgivningen på skinner igen

Ikke NemID

Det tidligere byrådsmedlem mener, at kommunen måske bevidst skjuler funktionen, så der ikke kommer så mange henvendelser, og funktionen vil blive lukket igen.

- Jeg synes i hvert fald, det er meget begrænset, hvor mange der vil komme og besøge den borgerrådgiver, når de ikke skilter bedre med det. Så om et år kan de lukke det og sige, at der ikke var behov for den, siger hun.

Den nye borgervejledning, som det hedder på kommunens hjemmeside, har fået udvidede åbningstider og kan kontaktes både via eBoks-mail eller telefon, ligesom der er mulighed for at booke et personligt møde. Men Anna Marie Brix Poulsen kritiserer, at man skal bruge sit NemID for at kunne skrive til funktionen.

- Jeg synes ikke om, at man skal registreres med cpr-nummer og det hele, bare for at kunne skrive ned til dem. Det ville jeg ikke selv have lyst til. Der burde være en mere anonym tilgang til det, og der burde være en dag om ugen, hvor der er åbent for alle, og hvor man ikke behøver at bestille tid. Jeg tror ikke på, at det er alle, der vil ringe derned og på den måde udstille, at man skal til borgerrådgiver, siger hun.

Mere kommunikation

Kommunaldirektør Mads Gammelmark ønsker ikke at udtale sig om Anna Marie Brix Poulsens læserbrev. Men han medgiver, at der kan rettes kritik af, at den tidligere borgerrådgiverfunktion ikke var skiltet tilstrækkeligt. Den nye borgerrådgiverfunktion har ligeledes fået en prominent plads i Center for Intern Service, tæt på borgmesteren og Mads Gammelmark selv.

- Nu er det blevet lagt på vores hjemmeside, det er blevet lagt på Facebook, vi har gjort, hvad vi kan for at kommunikere tilbuddet ud, og det vil vi fortsætte med. Det er ikke mit indtryk, at nogen vil lukke funktionen, vi har nærmere opprioriteret det ved at placere det højere i organisationen, siger Mads Gammelmark.

Måderne at komme i kontakt med funktionen skal heller ikke ses som en forhindring, siger han.

- At logge ind med sit NemID og booke et møde, det er bare en mulighed. Så kan du booke en tid, hvor du selv kan, men det er ikke den eneste måde at komme i kontakt med funktionen på. Kan man ikke bruge NemID, så ringer man, og så skal vi nok skaffe en tid. Det skal ikke læses som en forhindring for at kunne komme i kontakt med funktionen, i hvert fald, siger Mads Gammelmark.

Tidligere byrådsmedlem: Alle skal have adgang til en borgerrådgiver

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.