Nu kører det igen på skinner for Nordvestjyden

Der har været og er nok at lave i Struer Modelbaneklub, der for ikke længe siden måtte begynde helt forfra. Fotos: Morten Stricker

Nu kører det igen på skinner for Nordvestjyden

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Efter 30 år i en kælder under Østre Skole måtte Struer Modelbaneklub i 2015 rykke ud og op under loftet på Aktivitetscenteret - og starte helt forfra.

Struer: Det er næsten for meget af det gode, da Søren Enevoldsen Stærk tager imod iført en DSB-skjorte og byder indenfor hos Struer Modelbaneklub - "Nordvestjyden".

Men omvendt, hvis en lokomotivfører ikke skulle kunne interessere sig for modeltog, hvem skulle så, og det gør den 59-årige struerbo. Og han er ikke den eneste.

I alt seks herrer er at finde mellem skinner, plader og ikke mindst ledninger denne onsdag aften, hvor den lokale modelbaneklub har mødeaften oppe under taget ved Aktivitetscenter Struer.

Her bygger, hygger og snakker de i alt 13 medlemmer to gange om ugen, og især det første har der været brug for de seneste år. Her har medlemmerne nemlig skullet bygge hele deres eksistensgrundlag op på ny.

En opgave, de i første omgang begyndte på helt tilbage i 1986 i en kælder under Østre Skole i Struer, som jo ikke er der længere. Og det er kælderen heller ikke.

- Vi havde faktisk et rigtig pænt anlæg dernede. Et af Danmarks største N-anlæg (forklaring følger, red.) på klubbasis, så det var ikke skidesjovt at skulle herop og starte forfra, fortæller Søren Enevoldsen Stærk.

I gamle dage havde du en transformater og et lokomotiv. Så kunne du køre med et ad gangen. Med det system, vi har nu, kan du køre med 100 lokomotiver på en gang.
Søren Enevoldsen Stærk, Struer Modelbaneklub
En del er dog bygget op igen, efter at klubben i 2015 måtte flytte fra det lokale, den i 1986 oprindeligt begyndte i.
En del er dog bygget op igen, efter at klubben i 2015 måtte flytte fra det lokale, den i 1986 oprindeligt begyndte i.

Det handler om størrelsen

Selv om de ihærdigt forsøgte, lod det sig ikke gøre at flytte den efterhånden godt 30-år gamle modelbane ud af kælderen og med op på kvisten.

Det er dog ikke udelukkende træls.

- Vi har fået nogle bedre lokaler, siger Poul Ivan Knuisgaard, der tager turen fra Holstebro for at være med i klubben i Struer.

Det har den 74-årige modeltogs-entusiast gjort i efterhånden rigtig mange år. Han har nemlig været med fra før, Nordvestjyden overhovedet kom til Struer.

- Vi var egentlig startet før med en H0-klub (nu varer det ikke længe med den forklaring, red.) i Holstebro, men så delte vi os i al mindelighed. Dem, der ville have de store tog, blev i Holstebro, og de andre flyttede herop, fortæller Poul Ivan Knuisgaard.

Forskellen på H0 og N, som tidligere er blevet nævnt, ligger i størrelsen. H0 er sat op mod virkeligheden i størrelsesforholdet 1:87. N's forhold er 1:160.

- Det, vi kører med, er N. Det er ni millimeter i sporvidde. Hvis du tager et bord til skala N, så skal du bruge fire af de samme borde for at have H0 derpå, siger Poul Ivan Knuisgaard.

Togvogne med mere er der i hvert fald nok af.
Togvogne med mere er der i hvert fald nok af.

Bidt af tog

Modeltogsfolk er at dømme ud fra besøget i den lokale klub et ganske vidende folkefærd, og Poul Ivan Knuisgaard er bestemt ingen undtagelse.

- Den første modelbane, der blev lavet, var med 45 millimeter brede spor. Det hed nul. Så var der nogle, der fandt på at halvere det, og så kaldte man det halv nul (H0), fortæller han og fortsætter:

- Da vi så går ned og halvere en gang til, kan man jo ikke kalde det for kvart, så det blev N for ni millimeter i sporbredden, og for at det ikke skal være løgn, så har jeg også noget derhjemme, der hedder Z. Det er 6,5 millimeter - 1:220 i størrelsesforhold.

Poul Ivan Knuisgaard er bidt af et galt tog. Det siger han selv, og det har han faktisk været lige siden sit andet leveår.

- Min far og mor havde en legetøjsforretning, og der sad jeg en dag ude i vinduet og legede med tog. De kunne ikke forstå, hvor jeg var blevet af, og der stod måske ti mennesker ude og gloede på, at jeg sad derinde, fortæller han.

Og det samme gælder entusiasmen.
Og det samme gælder entusiasmen.

Så det afgang

Siden har interessen blot udviklet sig for Poul Ivan Knuisgaard, der arbejdede hos Told og Skat, indtil den erhvervsmæssige karriere sluttede i 2003.

Vi skriver nu igen 2018, og der er endnu mere godt nyt fra den lokale modelbaneklub, som har været udfordret lidt af flytningen fra kælderen.

- For et par måneder siden kom vi dertil, at vi kunne begynde at køre med det igen, og at det også kan styre sig selv en lille smule, siger Søren Enevoldsen Stærk:

- Men der er lang vej endnu. Vi mangler både signaler, rangerarealer, landskaber og alt muligt, og vi har jo lidt et problem. Vores gennemsnitsalder er noget høj. Vi kan godt komme ind under bordene, men det kniber sgu lidt med at komme ud igen.

Humøret oppe under taget med de mange skinner fejler intet, og snakken går da også lystigt, da der kommer kager, kaffe og cola på bordet.

- Mange gange bliver der ikke lavet det mindste. Så sidder vi bare og drikker kaffe, hygger os og måske bladrer lidt i nogle kataloger og siger; Kan I huske dengang..., fortæller Søren Enevoldsen Stærk med et smil.

Her er det Søren Enevoldsen Stærk (længst væk) og Poul Ivan Knuisgaard.
Her er det Søren Enevoldsen Stærk (længst væk) og Poul Ivan Knuisgaard.

Kom og kig

Et godt stykke er Nordvestjyden dog nået. Ja faktisk så langt, at det nu ikke længere blot er avisen, der bliver inviteret indenfor.

Den 22. september holder de åbent hus for alle, der har lyst til at komme og kigge og ikke mindst lytte.

- I gamle dage havde du en transformater og et lokomotiv. Så kunne du køre med et ad gangen. Med det system, vi har nu, kan du køre med 100 lokomotiver på en gang, forklarer Søren Enevoldsen Stærk, der også kan fortælle, hvor langt de egentlig kan køre.

- Vi målte det, vi kalder hovedsporet (før flytningen, red.), og det var - hvis du starter et sted og kører hele vejen rundt, til du igen holder samme sted - 144 meter. Det heroppe har vi ikke målt endnu, men det er større.

Nu kører det igen på skinner for Nordvestjyden

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce