Vi bruger cookies!

dagbladet-holstebro-struer.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.dagbladet-holstebro-struer.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Fælles kamp for tog til Struer

Mads Jakobsen og Niels Viggo Lynghøj står sammen i kampen for togtrafikken til Struer. Onsdag tog de med fly til København for at forsøge at påvirke transportministeren. Arkivfoto: Jens Work Kristensen

Fælles kamp for tog til Struer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Borgmester Mads Jakobsen (V) og Niels Viggo Lynghøj (S) tog i fællesskab til København, hvor de ville mødes med transportministeren for at sikre togdriften mellem Holstebro og Struer. Det tænder et lille håb om halvtimesdrift.

Struer: Er der én ting, borgmester Mads Jakobsen (V) og Socialdemokratiets borgmesterkandidat Niels Viggo Lynghøj er enige om - så er det at fastholde Struer som knudepunkt for togtrafikken i Nordvestjylland.

Derfor gør de to fælles front i kampen for togdriften til Struer.

Onsdag tog de flyet til København for at lægge pres på transportminister Ole Birk Olesen (LA). Det skete, efter at der var opstået frygt for en forringelse af togtrafikken gennem Struer i forbindelse med den landspolitiske aftale om genudbud af den midt- og vestjyske togtrafik, som tidligere omtalt i avisen.

- Vi fik en orientering om, hvordan togtrafikken på de enkelte ruter hænger nøje sammen, siger Niels Viggo Lynghøj, som på baggrund af mødet øjner en mulighed for, at der eksempelvis bliver halvtimesdrift mellem Struer og det kommende supersygehus i Gødstrup, men flere ting skal falde på plads, før det kan blive en realitet.

 

Koks i køreplanen
Vi har et rigtigt stort ønske om, at den gode togbetjening, der bliver fra Holstebro til Gødstrup og videre sydpå, også bliver til gavn for borgerne i Struer og videre nordpå.
Mads Jakobsen (V), borgmester, Struer Kommune.

Håb om halvtimesdrift

- Der er fortsat håb om halvtimesdrift. Men det afhænger af, om Region Midtjylland siger ja til, at Lemvigbanen skal overtage driften af Holstebro-Ringkøbing-Skjern-ruten, siger Niels Viggo Lynghøj.

Han fortæller, at ministeren har forklaret, at der opstår et problem med at skaffe tog nok til halvtimesdrift mellem Struer og Holstebro, hvis det bliver Lemvigbanen, som skal drive Holstebro-Ringkøbing-Skjern-ruten.

- Der er masser af logistik i det. Og det er første gang, vi har fået en forklaring på, hvad der er til hinder for at forlænge den nye rute, der går fra Aarhus over Gødstrup til Holstebro, så den fortsætter til Struer, i stedet for at Holstebro bliver endestation, siger Niels Viggo Lynghøj.

Også Mads Jakobsen glæder sig over, at det lykkedes at få ministeren i tale.

- Vi har et rigtigt stort ønske om, at den gode togbetjening, der bliver fra Holstebro til Gødstrup og videre sydpå, også bliver til gavn for borgerne i Struer og videre nordpå, siger Mads Jakobsen.

- Jeg har haft svært ved at forstå, at Gødstrup-toget skulle have endestation i Holstebro. Det var ministeren lydhør over for, siger Mads Jakobsen, der erklærer sig "relativt optimistisk" efter mødet med ministeren.