Dagens bedste nyhed for lokomotivførerne og de 56 ansatte på værkstedet

Lokomotivførerne er lettede over, at Arriva har genvundet kontrakten, fortæller tillidsrepræsentanten, Jakob Haagaard Bro. Arkivfoto

Dagens bedste nyhed for lokomotivførerne og de 56 ansatte på værkstedet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

De 56 lokomotivførere, som arbejder for Arriva med udgangspunkt i Struer, er lettede over, at Arriva har genvundet kontrakten.

Struer: Endelig kom der besked fra Transport-, Bygnings- og Boligministeriet.

Arriva har vundet et udbud på den regionale togtrafik i hele Midtjylland, og desuden vil man 2020 til 2028 også komme til at køre med Arriva-tog på strækningen fra Struer til Vejle og på strækningen mellem Odense og Svendborg.

For de 56 lokomotivførere, som arbejder for Arriva med udgangspunkt fra Struer, er det dagens bedste nyhed.

- Det er selvfølgelig en stor lettelse for hele personalet, fortæller fællestillidsrepræsentanten for alle de cirka 200 lokomotivførerer, der arbejder for Arriva, Jakob Haagaard Bro, som selv bor på Thyholm.

- Det har været et langt og nervepirrende forløb. Ministeriet havde lovet os et resultat allerede i august, fortæller han.

En beslutning, som blev udsat til oktober og derefter til november, inden Transport-, Bygnings- og Boligministeriet så endelig kunne offentliggøre resultatet torsdag aften.

- Vi har selvfølgelig ventet på at få en afklaring. Vi ville i alle tilfælde være sikret et job. I forbindelse med en virksomhedsoverdragelse, ville en ny operatør være forpligtet til at ansætte os. Men hos Arriva kender vi forholdene, og det ville i alle tilfælde skabe usikkerhed, hvis vi skulle til at skifte arbejdsgiver, konstaterer Jakob Haagaard Bro på vegne af alle sine kolleger, som altså får lov til at beholde uniformen og et job, de kender.

Udsigt til udvidelser

Det samme er tilfældet på Arrivas værksted i Struer, hvor de 35 ansatte står for de daglige reparationer og løbende vedligehold af de mange togsæt, som runder Struer, og når den nye kontrakt mellem Arriva og Transport-, Bygnings- og Boligministeriet træder i kraft i 2020, vil der formentlig være behov for en udvidelse.

Carsten Holm, som er vedligeholdelseschef for Arriva med ansvar for værkstederne i både Struer og Varde, kan konstatere, at antallet af kørte kilometer bliver udvidet med cirka 33 procent, når Arriva overtager den regionale togtrafik fra DSB på strækningen mellem Struer og Vejle og mellem Odense og Svendborg.

- Vi overtager 20 togsæt fra DSB, forklarer han, og selv om han ikke vil love noget, er der udsigt til, at de i vidt omfang vil blive kørt til service på værkstedet i Struer.

Dagens bedste nyhed for lokomotivførerne og de 56 ansatte på værkstedet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce