B&O høster gevinsten af produktion hos andre og udvikling i Struer

Den administrerende direktør på B&O, Henrik Clausen, har høje forventninger til både det nye Innovation Lab med 200 ansatte, som er indrettet, hvor der tidligere blev produceret tv i fabrik 4 og til samarbejdet med det nye Sound Hub Denmark, som er under etablering på Peter Bangs Vej. Arkivfoto: Jørgen Deleuran

B&O høster gevinsten af produktion hos andre og udvikling i Struer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

En benhård satsning på at få skåret ind til benet giver nu positive resultater med overskud på salget for første gang i mange år.

Struer: B&O høster nu en del af gevinsten ved en fundamental omlægning af hele virksomhedens strategi.

- Fra at gøre det hele selv, er B&O gået over til at finde samarbejdspartnere, som arbejder med produktion i en langt større skala, end B&O selv ville kunne etablere den. Det har gjort os mere effektive, forklarer den administrerende direktør på B&O, Henrik Clausen, efter at have leveret et årsregnskab med et overskud på 81 millioner kroner på bundlinjen og en omsætning, der er kommet op på næsten 3,3 milliarder kroner med en samlet vækst i løbet af det seneste regnskabsår på 11 procent.

Når der i dag kommer et nyt B&O-tv i butikkerne er det med en skærm, som er udviklet af den koreanske elektronikgigant, LG.

LG har også leveret, hvad der skal til af software, og når det hele skal samles, sker det hos en samarbejdsparter i Tjekkiet.

- B&O leverer lyd og akustik. Vi koncentrerer os om det, vi er gode til, forklarer Henrik Clausen.

Fra at gøre det hele selv, er B&O gået over til at finde samarbejdspartnere, som arbejder med produktion i en langt større skala, end B&O selv ville kunne etablere den. Det har gjort os mere effektive.
Henrik Clausen, administrerende direktør, B&O

Går online

Væksten på de 11 procent i løbet af det seneste regnskabsår bliver især hentet hjem i Kina, hvor omsætningen er vokset med 43 procent, og på det nordamerikanske marked er B&O vokset med ti procent.

I Europa, som stadigvæk er det største marked for B&O, er det hverken gået op eller ned.

- Det skyldes nok primært, at det også er i Europa, at vi har mest, der skal laves om for at nå ud til kunderne, vurderer Henrik Clausen.

I Kina og til dels også i USA henter B&O et sted mellem 30 og 40 procent af salget hjem via onlinesalg af produkter fra B&O Play, som er vokset med 26 procent i løbet af det seneste år, på digitale platforme som for eksempel Amazon.

- I 2019 vil vi gøre meget mere ud af at udvikle vores eget onlinesalg på B&O, forklarer Henrik Clausen.

- Desuden er det et spørgsmål om de store B1-butikker i Europa ligger, hvor de skal, og om de har det rigtige mix af produkter, vurderer han.

Alt i alt betyder det, at Henrik Clausen er overbevist om, at der er potentiale for B&O i Europa - samtidig med, at han forventer fortsat vækst i både Kina og USA.

Udvikling og nye ideer

I Struer ser Henrik Clausen frem til at få fuldt udbytte af at have samlet alle de kreative kræfter på virksomheden i en ny udviklingsafdeling med cirka 200 ansatte under samme tag i fabrik 4, hvor der tidligere blev produceret tv.

- Det giver os nogle helt nye muligheder, vurderer Henrik Clausen, som også selv har kontor i den nye afdeling, når han er i Struer.

- Det er der, det sker, fortæller han.

Desuden ser han frem til at følge udviklingen på det nye Sound Hub Denmark, hvor B&O er en af de afgørende samarbejdspartnere.

Målet er at få både danske og udenlandske firmaer med ekspertise i lyd og akustik til at slå sig ned i det nye Sound Hub, hvor de blandt andet kan få inspiration fra B&O og få adgang til mange af B&O's testfaciliteter og B&Os teknologi. Men det går ikke kun den ene vej.

- Vi vil gerne bidrage til at få samlet så mange som muligt med kompetencer inden for lyd og akustik i Struer, fortæller Henrik Clausen.

- Det kan kun blive en fordel for alle parter i samarbejdet, mener han med en forventning om, at der i løbet af nogle år vil dukke helt nye samarbejdspartnere op i det nye Sound Hub, som vil komme til at bidrage til den videre udvikling af B&O.

Både med nye ideer og med helt nye muligheder for at rekruttere nye medarbejdere, når de bedste akustikere og andre med spidskompetencer inden for lydudvikling af nye produkter - som det er målet, slår sig ned i Struer.

B&O høster gevinsten af produktion hos andre og udvikling i Struer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce