Patienter på skadestuer: Vi venter og får intet at vide

Patienterne er generelt godt tilfredse med foholdene på skadestuerne. Men én ting kunne blive meget bedre. Den løbende informaiton, mens man venter. Ofte er der slet ingen information, viser ny tilfredshedsundersøgelse. Arkivfoto

Patienter på skadestuer: Vi venter og får intet at vide

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Regionens skadestuer er gode til at behandle, men elendige til at informere om den forventede ventetid, mener patienterne i en ny tilfredshedsundersøgelse.

Regionen: Skadestuens venteværelse. Knægten har fået fingeren i klemme i en dør. Tyk og blå og måske brækket. Er der da for h... ikke snart en læge, der kan kigge på den? Hvorfor får vi ikke noget at vide?

Ja, det kan være frustrerende at vente uden at vide, hvad der skal ske og hvornår.

Og det er især manglen på netop den information, der irriterer patienterne i skadestuernes venteværelser i Region Midtjylland.

Det viser en ny tilfredshedsundersøgelse, hvor patienter er blevet bedt om at beskrive, hvor tilfredse eller utilfredse de er med alt fra mulighederne for tidsfordriv i venteværelset til selve behandlingen.

Overordnet bliver der givet topkarakter til personalets evne til at lytte og besvare spørgsmål på en forståelig måde. Og selve behandlingen er mere end 80 procent af patienterne i høj grad tilfredse med.

Får intet at vide

Til gengæld føler et flertal, at de ikke bliver ordentligt informeret om, hvornår de kan forvente at blive undersøgt.

På skadestuen i Viborg angiver en tredjedel af patienterne, at de slet ingen information får om den forventede ventetid.

I Holstebro og i Aarhus er det begge steder mere end halvdelen, der mener, at de slet ingen information modtager.

- Medarbejderne er gode til at lytte og til at give patienterne en behandling, de alt i alt er tilfredse med. Det er godt, men vi skal blive bedre til at informere patienterne om, hvor længe de skal vente, siger regionsrådsformand Anders Kühnau (S).

Vil lære af resultater

Tilfredshedsundersøgelsen er en årligt tilbagevendende begivenhed, som afdelingerne bruger til at blive bedre.

På Akutafdelingen i Viborg er afdelingssygeplejerske Mette Haahr glad for at konstatere en generel fremgang i patienttilfredsheden i forhold til for et år siden.

Også hun noterer sig, at det især er informationen - eller mangel på samme - der er patienternes største kritikpunkt.

- Selv om vi er blevet bedre til at informere, kan vi stadig blive bedre - blandt andet ved at afstemme patientens forventninger med vores. Vi kan også blive bedre til at dække patienternes smerter i ventetiden, og patienterne fortæller os også, at de gerne vil have flere adspredelsesmuligheder, og at vi skal være meget opmærksomme på god skiltning, beskriver Mette Haahr.

Patienter på skadestuer: Vi venter og får intet at vide

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce