Vi bruger cookies!

dagbladet-holstebro-struer.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.dagbladet-holstebro-struer.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Mangeårig skoleleder stopper: I en lederstilling kan man ikke trappe ned

Tvis Skole skal have ny skoleleder. Agner Lund fylder 62 år og går på pension til efteråret. Arkivfoto

Mangeårig skoleleder stopper: I en lederstilling kan man ikke trappe ned

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Igennem 37 år har Agner Lund haft sin gang på folkeskolen i Tvis, men til oktober er det slut.

Tvis: Han er nærmest synonym med skolen. Sådan må det være, når man har haft sin gang på gange og i klasselokaler igennem 37 år og har været vellidt af elever, forældre, lærere og de lokale.

Navnet er Agner Lund, titlen skoleleder, geografien Tvis og alderen snigende tæt på 62.

Netop dåbsattesten er afgørende for, at han per 1. oktober siger:

- Der er andet i livet end skolen.

Den tjenestemandsansatte Agner Lund går slet og ret på pension.

- Der er de, der har spurgt mig, om det er det halve år, hvor jeg også har haft ansvaret for Nr. Felding Skole, der har taget livet af mig. Det er det ikke. Beslutningen har jeg taget for længe siden, og faktisk har det været spændende også at opleve en anden kultur her på falderebet, siger Agner Lund, der var lærer på Tvis Skole i 22 år, inden han fik hele ansvaret for den. 

Al den frie tid, som ligger forude og logrer, skal først og fremmest konverteres til frivilligt arbejde: som speaker under ligakampene i Gråkjær Arena, som sanger og trommeslager i folkemusik-orkestret Fischers, som medlem af bestyrelsen af Jydsk Håndbold Forbund Kreds 3, som foredragsarrangør i daghøjskolen for ældre i Tvis, i den lokale håndboldklub, hvor han selv var aktiv for år tilbage...

- Jeg vil gerne have mere tid til de ting, jeg prioriterer i min fritid, men man kan ikke trappe ned i en lederstilling. Som leder har man lange arbejdsdage, og hovedet skal være med i alt. Det er et vilkår, konstaterer Agner Lund.

Stabilitet og ro i ledelsen er godt, når der skal implementeres skolereformer og nye arbejdstidsaftaler, men i bund og grund har Agner Lund den filosofi, at nyt blod er sundt - ja, ligefrem en forudsætning for at skabe udvikling.

 

- Der er de, der har spurgt mig, om det er det halve år, hvor jeg også har haft ansvaret for Nr. Felding Skole, der har taget livet af mig. Det er det ikke. Beslutningen har jeg taget for længe siden, og faktisk har det været spændende også at opleve en anden kultur her på falderebet.
Agner Lund

Træls med detalje-topstyring

Når han kigger tilbage på sine mange år i folkeskolen, er der især én ting, der slår ham:

- Vi er gået fra en decentralisering til en centralisering og topstyring af tingene, også på national plan. Tidligere havde skolerne en anden frihed, hvor vi skulle læse nogle fag og havde nogle centrale kundskabs- og færdighedskrav. I dag er folkeskolen meget mere detalje-topstyret, og vi er mere blevet administratorer. Det er en lidt træls udvikling, synes Agner Lund, der dog også kan få øje på mange positive tiltag inden for det væsen, hvor han har opholdt sig hele sit arbejdsliv.

- Reformen med den åbne skole, hvor virksomheder, lokalsamfundet og foreningerne trækkes med ind, er fantastisk. Som gammel idrætsmand er jeg også meget tilhænger af, der skal mere bevægelse ind i skolen. Det er rigtigt positivt, siger Agner Lund, der selvfølgelig har linjefag i netop idræt - og historie.