Vi bruger cookies!

dagbladet-holstebro-struer.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.dagbladet-holstebro-struer.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Kommunen trækker en streg

Det kan knibe med at se striberne ved fodgængerfeltet i krydset. Men er der også problemer med flere af de øvrige afmærkninger omkring krydset. Foto: Benny Gade

Kommunen trækker en streg

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Asfaltselskabet Colas må i gang med at lave hajtænder og striber på en række veje rundt i hele kommunen - der er konstateret mangler i afmærkningen rundt i kommunen½

Lemvig: Lemvig Kommunen skærper endnu en gang tonen overfor asfaltfirmaet Colas. Tidligere har der været debat om kvaliteten af belægningen på de kommunale veje, men nu er den også gal med kørebaneafmærkningen. Endda rigtig gal. Vej- og Anlægsingeniørfirmaet VAJS har netop gennemgået 900 pletter i kommunen og konstateret, at det står skidt til med kørebaneafmærkningen i fire ud af fem tilfælde - helt præcist i 78 procent af tilfældene.

- Vi må konstatere, at der er meget langt fra de fine skåltaler med Colas i 2004 og til det, vi står med nu, siger formanden for teknik- og miljøudvalget, Jørgen Nørby (V).

Udvalget blev orienteret om situationen på sit seneste møde og lægger nu op til, at Colas skal rette op på forholdene, hvilket angiveligt også er ved at ske.

Sagen går helt tilbage til 2004, hvor kommunen indgik en aftale med Colas om at vedligeholde en række udvalgte veje i Lemvig Kommune. Det var første gang, at en kommune udliciterede vejvedligeholdelsen til et privat selskab, så derfor gav det anledning til en del omtale, da kontrakten var handlet i hus.

Kontrakten indebærer ikke blot, at Colas skal vedligeholde asfalten på de udvalgte veje. Selskabet skal også sørge for, at kørebaneafmærkningen er i orden. Alle mærkninger skal naturligt nok fornyes, når der bliver lagt ny asfalt, men der er også behov for genmarkering ved normal slid. Ifølge kontrakten skal der genmarkeres mindst to gange gennem kontraktperioden, der fortsætter til udgangen af 2018.

Lemvig Kommune har flere gange påpeget overfor Colas, at kørebaneafmærkningen ikke lever op til kommunens krav, men uden at det har ført til en øget indsats. Derfor bad kommunen VAJS om at lave en visuel kontrol og dokumentation af afmærkningens skadesgrad.

Rapporten konkluderer ganske klart, at der er et stort efterslæb. Ud af de 900 tjekkede felter lever 78 procent af stederne ikke op til kravene i kontrakten.

- Det er ikke i orden. Vi står desværre i en evig diskussion om, hvorvidt det her er i orden, og den næste bliver en debat om asfaltkvalitet. Det her er absolut en tilkendegivelse af, at det meget langt fra er tilfredsstillende, siger Jørgen Nørby.

Han er dog også orienteret om, at Colas har accepteret rapportens konklusion og nu vil rette op på forholdene, men det er også tvingende nødvendigt, mener Jørgen Nørby. Colas og Lemvig Kommune har mulighed for at forlænge kontrakten efter 2018, hvilket parterne senere skal diskutere. I modsat fald skal arbejdet ud i en ny udbudsrunde.

- Betingelsen for en forlængelse er, at varen skal være i orden. Colas må lægge sig i selen, hvis det manglende tillidsforhold skal rettes op. Et fortsat samarbejde er betinget af fortsat tillid, siger Jørgen Nørby.