Vi bruger cookies!

dagbladet-holstebro-struer.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.dagbladet-holstebro-struer.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Koks i køreplanen


Koks i køreplanen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Leder. 

Tog til Struer fra perron fem om få minutter. Sådan har det lydt i lidt over 150 år på stationer over hele Midt- og Vestjylland.

Nu lægger forligspartierne bag et kommende udbud af togdriften op til at droppe Struer som endestation for langt de fleste af togene fra syd.

Timedriften, som varetages af DSB, bliver ikke berørt af udbuddet.

Men to af tre tog fra syd skal ifølge oplægget have endestation i Holstebro i stedet for Struer

I Struer vakte det forundring.

Da borgmester Mads Jakobsen (V) læste betingelserne for det kommende udbud, kom det fuldstændigt bag på ham, og han fik da også et samlet byråd med på at sende en opfordring til transport, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) om at få udbuddet justeret, inden det bliver sendt ud og effektueret.

Heldigvis ser det ud til, at der er lydhørhed for budskabet blandt både de lokale folketingsmedlemmer og fra Venstres trafik- og transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen.

Ministeren selv ønsker ikke at kommentere fadæsen, før han har sendt et svar på brevet fra byrådet i Struer.

Set fra et nordvestjysk synspunkt kan det kun gå for langsomt.

Borgerne har med rette en forventning om, at der vil være gode forbindelser med offentlig transport til det nye sygehus i Gødstrup, når trinbrættet bliver etableret, og togdriften bliver befolkningens livline til det nye sygehus.

Da hele den nye sygehusstruktur blev vedtaget, var det med massiv modstand i Nordvestjylland, og befolkningen er stadigvæk skeptiske.

Vejen bliver lang for både patienter og pårørende, og i den forbindelse er en stabil og effektiv togdrift vital for hele området.

En klar ommer, som borgmester Mads Jakobsen (V) i Struer udtrykker det.

Ud over det åbenlyse problem, borgerne vil få, hvis forbindelsen til Gødstrup bliver forringet, var der også tale om et direkte stød i hjertekulen, hvor Struer per tradition har været Jyllands jernbaneby nummer ét - måske i stærk konkurrence med Fredericia. Men i Nordvestjylland har der aldrig været tvivl: Struer opstod og udviklede sig omkring jernbanen, da de første togstammer rullede ind på stationen.

Senere byggede B&O fabrikker i byen, og Struer kæmper nu for at blive både kendt og anerkendt som Lydens By.

Men vi har stadigvæk DSB-veteraner i byen, som værner om det oprindelige, og i selvforståelsen for Struer som helhed, kunne transportminister Ole Birk Olesen og alle de øvrige bag det nye udbud lige så godt have glemt, at H.C. Andersen er født i Odense.

Struer skal også i fremtiden være knudepunkt for jernbanedriften i Midt- og Vestjylland.

Holstebro skal ikke være endestation for tog fra syd. De skal fortsætte til Struer, hvor der er forbindelse mod øst til Vindrup, Skive, Viborg, Langå og videre til Aarhus eller mod nord til Thyholm og Thy.

Så kære minister: Få nu det udbud ændret og erkend som Kristian Pihl Lorentzen, at det var en smutter.

Fælles kamp for tog til Struer
Heldigvis ser det ud til, at der er lydhørhed for budskabet blandt både de lokale folketingsmedlemmer og fra Venstres trafik- og transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen.