Vi bruger cookies!

dagbladet-holstebro-struer.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.dagbladet-holstebro-struer.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Borgerrådgivning. Skal være uvildig


Borgerrådgivning. Skal være uvildig

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Palle Lykke Ravn, Danske Handicaporganisationer, Vesterkærvej 10, 7600 Struer
Socialdemokraterne
Læserbrev. 

Debat: Sidste år fik Struer Kommune endelig etableret en borgerrådgiver. Det var noget som Danske Handicaporganisationer i lang tid havde arbejdet aktivt for. Derfor var glæden også stor, da det lykkedes at få det indført her i Struer Kommune.

Desværre har funktionen ikke fungeret hensigtsmæssigt i den forløbne periode, for få borgere har kendt til funktionen og for mange af dem som kom gik forgæves. Derfor har der været brug for en evaluering af funktionen, således at den kunne blive optimeret.

Den proces burde både Handicaprådet og Danske Handicaporganisationer havde været involveret i, men uden at tage den dialog eller bringe eventuelle forslag til ændringer af funktionen i høring, har byrådet nu vedtaget en særdeles kontroversiel ændring, nemlig at borgerrådgiveren i Struer Kommune fremover vil være ansat af forvaltningen, og dermed ikke længere være en uvildig tredie part. Borgerrådgiverens opgave er at rådgive og vejlede borgerne og føre tilsyn med kommunens administration. Det er afgørende, at borgerrådgiveren er uvildig og uafhængig af kommunens forvaltninger.  

De borgere som har brug for en borgerrådgiver, har ofte helt mistet tilliden til det kommunale system. Hvis borgerrådgivningen så overhovedet skal give mening, så er det altafgørende at det tilbydes som en uvildig funktion. Det er venstrehåndsarbejde at lave en så markant ændring i funktionen uden at tage dialogen eller bringe det i høring. Det er ikke godt nok og vi opfordrer Struer Byråd til at tage sagen op igen og tage den nødvendige dialog.