Flere frygter misbrug af personlige data på nettet

Flere og flere af danskernes indkøb kommer i pakker handlet på nettet. Men der er en stigende nervøsitet over, hvad der sker med vores personlige oplysninger, viser ny undersøgelse.

Flere frygter misbrug af personlige data på nettet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Hvad bruger internet-butikkerne vores oplysninger til? Danskernes mistro vokser.

Vi er blevet mere utrygge ved, om vores personlige oplysninger bliver misbrugt eller spredt på internettet. To ud af tre nordiske forbrugere tror, at netvirksomheder deler vores personlige oplysninger med andre virksomheder. Det viser en ny undersøgelse fra Deloitte. Den peger på, at danskerne er de mest skeptiske netforbrugere i de nordiske lande:

- Danskerne er de mest kritiske blandt de generelt kritiske nordiske forbrugere. Den store mistro skyldes, at vi er i tvivl om, hvorvidt virksomhederne anvender vores data mod vores vilje, eller om data rent faktisk bliver håndteret sikkert. Men det skyldes også helt naturlig skepsis omkring at dele data digitalt uden om kontrollerede, sikre adgange som for eksempel NemID, siger Frederik Behnk, der er leder af Deloittes afdeling for teknologi, medier og telekommunikation.

En af hurdlerne på nettet er, at man skal godkende nogle betingelser, inden man kan gennemføre sin handel. Det er de færreste, der rent faktisk orker at pløje sig igennem alle ordene, inden de trykker godkend. Men hver fjerde dansker læser i større eller mindre grad betingelserne, inden de godkender. Det gør kun 13 procent af nordmændene.

Undersøgelsen
79 procent af danskerne tror, at webvirksomheder bruger de personlige data, man opgiver.

73 procent er bekymret for, at virksomhederne deler personlige data med andre virksomheder.

25 procent af danskerne trykker "køb" uden at have læste betingelserne først (11 procent læser altid og 14 procent næsten altid).

Tallene er fra Deloittes undersøgelse af den mobile forbrugers digitale adfærd i de nordiske lande.

Stoler på de danske

De nye strammere persondatareger fra EU har gjort os mere opmærksomme på, hvordan virksomheder håndterer vores data online, mener Deloitte. Men også andre store sager i medierne er med til at gøre os mere vagtsomme, mener Frederik Behnk.

- De mange historier om misbrug af data i forbindelse med det amerikanske præsidentvalg og massetyveri af data fra sociale medier og spiludbydere puster til vores skepsis og mistillid. Virksomhederne er nødt til at genvinde tilliden, hvis de vil have flere forbrugere ind på deres online platforme. Som vores undersøgelse viser, er der allerede en betydelig del af forbrugerne, som køber varer online. Men andelen af digitale forbrugere kan stige meget hurtigere, hvis virksomhederne formår at øge tilliden, vurderer lederen af Deloittes afdeling for teknologi, medier og telekommunikation.

Danskerne er også forsigtige med at handle med udenlandske webbutikker, hvis man skal tro en anden ny undersøgelse. 62 procent af os foretrækker at handle online på danske hjemmesider, viser undersøgelsen fra Business Danmark, der er en fagforening og a-kasse for ansatte inden for salg og marketing. Undersøgelsen er foretaget af Epinions Danmarkspanel og viser også, at et stort flertal køber dansk, fordi de har mere tillid til danske hjemmesider, eller fordi de hellere vil støtte en dansk virksomhed. Det er derimod kun ganske få (9 procent) der vælger dansk på grund af bedre service, og her mener formanden for Business Danmark, Jens Neustrup Simonsen, der er noget at hente for danske netvirksomheder og kalder det et uforløst potentiale.

Amazon på vej

Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) genkender billedet og mener, at vagtsomme danske kunder er en fordel for de 900 danske netbutikker i FDIH:

- Det er godt, at mange er på mærkerne, for der er mange udenlandske fupbutikker, siger FDIH's direktør, Niels Ralund, men understreger, at der også er mange troværdige og dygtige udenlandske virksomheder.

- Vores køb i udenlandske webshops er faktisk det hurtigst voksende marked. Det er jo sådan, at har man haft en god købsoplevelse, så fortsætter man med at være kunde der, siger Niels Ralund.

Den helt store udfordring for de danske webbutikker kommer, når giganten Amazon slår sig ned i Danmark, som den amerikanske virksomhed allerede har gjort i europæiske lande som Tyskland, Italien, Frankrig og England. Her har Amazon på kort tid overtaget op mod halvdelen af webhandlen.

Flere frygter misbrug af personlige data på nettet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce