Vi bruger cookies!

dagbladet-holstebro-struer.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.dagbladet-holstebro-struer.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Vej frifindes: Kritik er uretfærdig

Vejdirektoratet har gjort, hvad det kunne, lyder politiets vurdering af vejstrækning, mens det afventer svar på rapport om årsag til den ulykke, der søndag kostede to mennesker livet. Genrefoto

Vej frifindes: Kritik er uretfærdig

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Tre personer er nu døde på et vejstykke på Herningvej, der er under ombyggelse til motorvej. Årsagen til ulykkerne ligner mest af alt tilfældighed, lyder politiets vurdering.

Holstebro: To dødsulykker på tre måneder taler sit tydelige og tragiske sprog for vejstrækningen ved Sinding. To frontale sammenstød - et søndag eftermiddag og et i september - har kostet tre mennesker livet på vejstykket, der er ved at blive gjort til motorvej.

Årsagen til ulykkerne er anderledes uklar, og intet tyder på, at det er forholdene, der har været grund til kollisionerne.

- Det er noget, vi tager meget alvorligt, men vi afventer nu politiets rapport om årsagen. Vi har faktisk allerede haft et møde med politiet for at høre, om der var noget, vi kunne gøre bedre, men politiet havde ingen anmærkninger, siger John Kjærsgaard, der er Vejdirektoratets projektleder for motorvejsstrækningen ved Sinding.

På avisens Facebookside kritiserer flere læsere strækningens farlighed, mens andre påpeger, at der generelt køres for stærkt.

- Jeg synes, enhver kritik over for Vejdirektoratet er uretfærdig, siger politikommissær Kjeld Nedergaard fra lokalpolitiet i Herning.

- Vejdirektoratet har gjort, hvad det kunne. 

Politikommissæren påpeger, at ved begge dødsulykker er de biler, der er kommet over i den modsatte vejbane, kommet fra hver sin retning. Søndag kom en 57-årig mand fra Linde i retning af Herning, og i september kom lastbilchaufføren fra Herning i retning af Holstebro. Dermed taler det ikke for, at omstillingen fra motorvej kan være en entydig årsag.

- Jeg kører selv strækningen hver dag på arbejde, og det vil være mit bud, at der er 500 meter mellem hvert skilt, der fortæller om modkørende trafik, siger Kjeld Nedergaard og tilføjer, at der er 50 kilometer i timen-zone og fuldt optrukne linjer på stykket inden vejen bliver til motorvej.

- Der er ikke noget argument for, at det er lige præcis den vejstræknings skyld, og at ulykkerne ikke kunne have fundet sted på en hvilken som helst anden vej, siger han.

Navnene på ofre i trafikulykke frigivet