Vi bruger cookies!

dagbladet-holstebro-struer.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.dagbladet-holstebro-struer.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Stopper som chefredaktør: Jeg kommer til at savne pulsen

Peter Kjeldbjerg stopper som chefredaktør i Mediehuset Holstebro. Arkivfoto

Stopper som chefredaktør: Jeg kommer til at savne pulsen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Efter tre et halvt år som chefredaktør i Mediehuset Holstebro stopper Peter Kjeldbjerg med udgangen af december.

Nordvestjylland: Peter Kjeldbjerg blev engang ringet op af en dame, der skældte ham hæder og ære fra.

Damen kendte han ikke i forvejen.

Men hun var sur over, at hendes ugeavis ikke var kommet.

- Der gik faktisk noget tid, før vi fik opklaret, at det skyldtes, at hun var en dag for tidligt på den. Avisen skulle først komme næste dag, griner Peter Kjeldbjerg.

- Men historien viser, at vi betyder rigtig meget for rigtig mange mennesker. Det mærker man for alvor, når man sidder i stolen, siger Kjeldbjerg, der efter tre et halvt år i jobbet som chefredaktør for dagbladene i Holstebro og Struer og folkebladet i Lemvig har valgt at sige stop.

Det, han kommer til at savne mest, er på en og samme tid det samme, som det han bedst kan undvære.

Som chefredaktør har Kjeldbjerg måttet indstille sig på at være på nærmest 24 timer i døgnet. Når han går ned gennem Nørregade, er han ikke bare Peter Kjeldbjerg men også chefredaktøren, der forventes at kunne forklare og forsvare alt fra redaktionelle beslutninger til distributionsproblemer på stående fod eller over køledisken i Kvickly.

-  Det er måske ikke verdens største afsløring. Men jeg har altså ikke læst alt, der står i avisen, når den udkommer - eller læst alle historierne på nettet. Det var lettere i gamle dage, hvor man kunne læse avisen over middag, og så var man klædt på. Det er helt anderledes i dag, hvor historierne bliver publiceret alle tider af døgnet.

Den daglige nyhedspuls, hvor en ny dag også byder på nye nyheder, og gårsdagens tavle vaskes ren, og nye historier skal opfindes, kommer han dog til savne.

 

Dagbladets chefredaktør sætter sig i spidsen for Lydens By

Lokalsamfund har godt af medier

Peter Kjeldbjerg lægger ikke skjul på, at det har været tre et halvt begivenhedsrige år i chefredaktørstolen.

- Vi har haft tre forskellige ejere i den tid, og det har selvfølgelig givet en masse bølgeskvulp, og nogle gange gjort det vanskeligt at kunne se langt ud i fremtiden. Men det mediehus, som jeg forlader, er faktisk en rigtig god og sund forretning. Og det har været en sand fornøjelse at arbejde sammen med mange dedikerede og kreative medarbejdere.

Aldrig har Mediehuset og de tre aviser været i kontakt med så mange mennesker, som de er nu. Og aldrig har medier været så omdiskuterede og vigtige, som de er i disse år, mener Kjeldbjerg.

- Man skal som lokalsamfund og område sætte pris på, at man stadig har lokale medier. Der er store byområder i landet, der i dag ikke har lokale medier længere, og det er en skam. Medierne skal være med til at skabe overblik og perspektiv - også i den enorme strøm af informationer, som de sociale medier bidrager med, siger Kjeldbjerg.

Og mens mange af de sociale medier er med til at presse de traditionelle medier, så har de også været isbryder i forhold til at nå helt nye målgrupper for en mere end 130 år gammel avis.

- Hvis jeg virkelig skal pege på noget, som jeg er stolt af, så er det udviklingen af vores digitale forretning. En tredjedel af vores brugere på nettet er under 27 år, hvilket viser, at vi er kommet i kontakt med en helt ny gruppe. Vi er aldrig kommet så bredt ud som nu, det er en fantastisk udvikling, siger Peter Kjeldbjerg, der sender en venlig men bestemt opfordring til politikerne, inden han den 31. december har sidste arbejdsdag i Mediehuset i Kirkestræde.

- Glem ikke de lokale medier i det kommende medieforlig. De spiller en afgørende rolle i forhold til udviklingen af stærke lokalsamfund. Det er ikke nok med stærke regionale medier, der får pengene via licensen, siger Peter Kjeldbjerg.