Motorvej bliver én milliard billigere

I den kommende uge lægges der sidste hånd på Holstebro-motorvejen, som slutter her nordvest for Skivevej. Det er fem års arbejde med motorvejen, som dermed er ved at være i mål. Foto: Morten Stricker

Motorvej bliver én milliard billigere

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Når Holstebro-motorvejen åbner om en uge, er den ikke blot bygget i rekordfart, men den har kostet langt mindre end de 3.855 millioner kroner, som Folketinget afsatte for fem år siden.

HOLSTEBRO: Det var et stort skridt fra drøm til virkelighed, da Folketinget i december 2013 endelig vedtog en motorvej til Holstebro. Siden er der flyttet jord, bygget broer og lagt tusindvis af tons af asfalt. Og det på rekordtid.

Oveni bliver motorvejen cirka én milliard kroner billigere end de 3.855 millioner kroner, som store skilte fortæller, at Folketinget bevilgede til Holstebro-motorvejen.

Lige nu er det bedste bud, at motorvejen kommer til at koste mellem 2,7 og 2,9 milliarder kroner. Det viser Dagbladets beregninger ud fra oplysninger fra Transportministeriet og Forslaget til Finanslov.

- Det er for tidligt at gøre projektets endelige pris op, men det ligger fast, at projektet har en sund økonomi. Vi kommer ikke til at bruge af den centrale reserve (593 millioner kroner, red.), og vi sender andre 300 millioner kroner tilbage, som vi ikke får brug for, siger Janie Ipsen, der er projektleder for den nordlige del af motorvejen.

Ifølge Transportministeriet var der 1. april i år brugt 2,4 milliarder kroner på motorvejen. Ved årets udgang vil der være brugt 2627 millioner kroner, ifølge forslaget til Finansloven for 2019, hvor der oveni står 306 millioner til mulig brug i 2019.

Det første overslag på motorvejen var på 2.965 millioner kroner, men oveni lægges 30 procent som reserve ved vejprojekter. Rundt regnet vender hele reserven tilbage til statskassen.

Motorvej med fart på

Det er gået stærkt med at bygge motorvejen, som skulle være færdig samtidig med Skejby. Mens sygehuset er stærkt forsinket, er det modsat med motorvejen. Typisk tager det seks-syv år fra beslutning til færdig motorvej. Her har det taget under fem år.

- Vi har optimeret på alle processer med besigtigelser og ekspropriationer, siger Janie Ipsen om det første forløb, hvor de berørte lodsejere skal varsles og inddrages.

- De berørte har haft kort tid til mentalt at indstille sig på, at de måske skulle eksproprieres. Men jeg oplever, at der generelt har været tilfredshed med forløbet, siger hun.

Første spadestik var i marts 2015, og arbejdet har været opdelt i tre etaper, hvor arbejdet har været udbudt i en række mindre entrepriser.

- Stort set alle danske motorvejsentreprenører har været involveret i byggeriet af motorvejen, siger Janie Ipsen.

Som noget nyt har det været udbudt som totalentrepriser, hvor entreprenører selv har detailprojekteret veje og broer.

- Vi har ikke før flyttet projekteringsansvaret til entreprenører, men det har de løst rigtigt fint. Det har været en fornøjelse at samarbejde med dem, siger Janie Ipsen.

Undervejs bliver der holdt et skarpt øje på omkostningerne og optimere projektet. Som når der er hentet masser af sand og grus fra råstofgrave lige ved ved siden motorvejen, som nu er blevet til søer ved Viborgvej.

- Sådanne råstofgrave gør, at vi sparer mange penge på køb af materialer. Når vi bygger i naturfølsomt område, er det også vigtigt, at arbejdsmetoder er klart beskrevet, så vi får den rigtige pris i udbudet, og undgår, at maskinerne bliver sat i stå, siger Janie Ipsen.

Ofte mangler vildthegn og andet, når en motorvej tages i brug. Men sådan bliver det ikke, når motorvejen åbner på lørdag.

- Det er en meget færdig motorvej, som vi afleverer, hvor udenomsarealer stort set er færdige, siger projektlederen.

Motorvej bliver én milliard billigere

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce