Vi bruger cookies!

dagbladet-holstebro-struer.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.dagbladet-holstebro-struer.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Kammerkoncert på Knudsens og et helt orkester i kirken

Foyeren på Knudsens var samlingspunkt før koncerten og i pausen. Foto: Jesper Thomsen

Kammerkoncert på Knudsens og et helt orkester i kirken

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Der var igen fuldt hus til Klassiske Dages koncertprogram i aftes - både på Knudsens og klokken 22 i Holstebro Kirke var der tæt pakket.

Holstebro: - I skal være glade for og stolte af at have Klassiske Dage. Det er noget helt unikt, sagde Rune Tonsgaard Sørensen direkte fra scenen til publikum i aftes.

Det blev der klappet af. Både fordi publikum var glade for at sidde i et stopfyldt Knudsens og blive diverteret med fantastiske musikoplevelser, men også fordi Rune Tonsgaard Sørensen selv er "noget unikt". Han er violinist i Den Danske Strygekvartet (DDS), som spiller på de store scener verden over, så hans vurdering er nok værd at tage til sig.

Aftenens kammerkoncert bød først og fremmest på netop Den Danske Strygekvartet, der spillede Gustav Mahlers relativt ukendte klaverkoncert i a-mol (sammen med den superbe norske pianist Christian Ihle Hadland). Mahler var 16, da han skrev den, men der er ikke noget teenager-vokseværk over stykket. Det er fuldendt, ikke mindst i hænderne på tre af Den Danske Strygekvartets medlemmer. En stor, stor oplevelse.

Forrygende festivalværk

Da strygekvartetten efter pausen kastede sig over "et rigtigt festivalværk", som formand for Klassiske Dages bestyrelse, Per Erik Veng, sagde, havde man byttet violinisten Frederik Øland ud med kvartettens anden violinist Rune Tonsgaard Sørensen.

Så vi fik Brahms klaverkoncert (atter med Christian Ihle Hadland) opus 25 i g-mol for fuld udblæsning (hvis man kan sige det om strygere), så publikum naturligvis måtte op at stå og klappe for ekstranummer. Hvilket de fik.

Så var det ellers ud i den øsende regn - og ned i Holstebro Kirke, der til lejligheden var stemningsfuld oplyst af blandt andet levende lys.

DUEN sang

"Giraffen", som publikum var kommet for at høre, var cellisten Andreas Brantelid, men inden han gik på, var vi suverænt underholdt af Den Danske Ungdomsensemble (DUEN). Man burde vel ikke blive overrasket mere over, hvor gode de er, men jeg bliver det alligevel hver gang. De er jo så unge.

Ikke mindst P. Schierbacks "I Danmark er jeg født - præludium for strygeorkester" bød på en overraskelse for mig, da orkestrets medlemmer pludselig rejste sig og sang "I Danmark er jeg født". De kunne virkelig synge. Det var ikke bare pjat, det var smukt. Og helt ærligt; der er jo ingen, der siger, at man skal kunne synge, bare fordi man kan spille instrument. Men DUEN kan.

Ind imellem blev der læst digte op af 3.y fra Holstebro Gymnasium. Jeg er sikker på, at det var gode digte, men selv om jeg kun sad ni rækker (ja, jeg talte) fra, hvor de unge stod med en mikrofon, kunne jeg maksimalt høre 30-40 procent af, hvad der blev sagt. Det er for lidt, når det gælder digte. Jeg ved ikke, om det var mikrofonen, lydanlægget eller manglede erfaring med at tale i mikrofon, der bar skylden. Faktisk tror jeg, at det havde været bedre at stole på kirkens udmærkede akustik og så tale højt i stedet. Ærgerligt.

Vidunderlige Brantelid

Der var til gengæld ikke noget ærgerligt over aftenens afslutning, Andreas Brantelid med Tjajkovskijs "Rokoko-variationer". Vi ved alle sammen, at Brantelid er en stjerne, men der i kirken kunne ethvert øre - også de, der ikke er trænede i at lytte til klassisk - selv høre, hvor fuldstændig fantastisk han er.

"Hvor var det godt", "helt fantastisk", "sikke en smuk oplevelse" sagde publikum til hinanden på vej ud af kirkedøren.

Rune Tonsgaard Sørensen har helt ret; Holstebro bør skønne på, at man har Klassiske Dage, hvor absolutte verdensstjerner kigger forbi. Og det gør de altså til vennepris. Hvis ikke Holstebro havde bysbarnet, fløjtenisten Janne Thomsen med alle kontakterne og venskaberne, kunne man skyde en hvid pind efter at høre de stjerner, som Klassiske Dage har trukket til i 13 år nu.