Forældre i sportsklubber bliver sælgere for sponsorer

Udover logoet på trøjer og skilte i sportshallerne vil flere sponsorer nu have ekstra modydelser for de sponsorater, de tegner med klubberne. Arkivfoto: Morten Stricker.

Forældre i sportsklubber bliver sælgere for sponsorer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Forældre i idrætsforeninger bliver ikke kun bedt om at vaske sportstøj og bage kage. Men det falder ikke altid i god jord, hvis forældre skal ringe venner og bekendte med det mål at skaffe kunder hos sponsorerne.

Nordvestjylland: Har man et barn i en sportsklub eller idrætsforening, kan man blive spurgt, om man vil vaske trøjer, bage en kage, køre til en udebanekamp eller måske være tidtager til et stævne. Men flere og flere forældre oplever også at blive bedt om at hjælpe klubbernes sponsorer ved at ringe rundt til potentielle kunder, give navnet på venner eller familie, der kunne være interesseret i at flytte bank, blive kunde hos et benzinselskab eller købe mad, tøj og andre varer i bestemte butikker. Målet er, at der skal rulle flere sponsorkroner i klubkassen.

En af de klubber, der har bedt forældrene om at ringe rundt til potentielle kunder for et forsikringsselskab, er Holstebro Boldklub (HB).

- Vi gør det, fordi det er en måde at få ekstra penge i klubkassen. Bandereklamer og tryk på trøjen giver ikke meget. Sponsorerne forventer at få noget mere for deres sponsorkroner, og derfor får vi i stigende grad tilbudt betaling for at skaffe potentielle kunder - ved eksempelvis at ringe til dem, siger Søren Berthelsen, der står for administrationen i HB.

Han fortæller, at man udover at opfordre medlemmerne til at handle hos sponsorerne blandt andet har sagt ja til at ringe til potentielle kunder for et forsikringsselskab.

- Men det er noget, vi er lidt forsigtige med, fordi det er svært at skaffe frivillige til det. Det skal ikke være sur pligt, som de frivillige forældre bliver presset til, for så risikerer vi, at de melder sig ud. Derfor er vi forsigtige med, hvad vi siger ja til overfor sponsorerne, siger Søren Berthelsen.

Flere kunder i banken

I Gudum Nissum Idrætsforening er man blevet tilbudt ekstra betaling, hvis medlemmerne kunne skaffe navne på potentielle kunder, der var interesseret i et kundemøde i en bank.

Men her sagde klubben fra, fortæller formand Ulla Thomsen.

- Vi har haft en annonce i vores blad. Men vi har sagt fra overfor at være en direkte salgsorganisation for en sponsor, siger formanden.

- Vi er ikke presset på økonomien. Frivillige er en større mangelvare, så vi vil hellere have, at de laver noget direkte i klubben, siger Ulla Thomsen, der fortæller, at et af de steder, hvor klubben altid mangler frivillige, er i udvalget, der skaffer sponsorer til klubben.

- Det er en vanskelig opgave at skaffe frivillige til, og derfor tror jeg også, at det vil være svært at skaffe frivillige til at sælge for vores sponsorer, siger hun.

Kan det betale sig

I Struer Boldklub har klubbens kasserer, Karsten Lund, forståelse for de større krav fra sponsorerne.

- Men det giver os da helt klart nogle udfordringer. Hvis vi for eksempel bliver stillet en bonus på ti procent i udsigt, hvis medlemmerne af Struer Boldklub lægger deres handel i en bestemt dagligvarebutik, er det jo noget, der skal kommunikeres ud, konstaterer han.

Spørgsmålet er så, hvor meget det reelt vil give i kassen.

- Vi må hele tiden vurdere, hvor meget energi, vi har til at forfølge de forskellige muligheder, siger han.

Udenfor skiven

I Holstebro Svømmeklub oplever man, at sponsorerne presser mere og mere på for at få aftaler med klubben, hvor den skal levere potentielle kunder til gengæld.

Formand Troels Iversen fortæller, at man har prøvet at have en aftale med to banker, der ville betale klubben for potentielle kunder, der kom til et kundemøde, og ekstra betaling, hvis de efterfølgende blev kunder i banken.

- Vi sendte en opfordring ud i vores nyhedsbrev, men har hørt fra bankerne, at det ikke rigtigt har givet noget. Jeg synes, det er en svær opgave, der ligger udenfor vores sfære. Vi er en idrætsklub, og vores medlemmer betaler kontingent for at komme her, og derfor synes jeg ikke, at vi skal blande os i, hvilken bank de bruger og hvilket forsikringsselskab de har, siger Troels Iversen.

Den tankegang deler man hos Struer Håndbold. Her har man tidligere prøvet en aftale med forsikringsselskaber, hvor klubbens frivillige skulle ringe kunder hjem til sponsoren. Det faldt ikke i god jord - hverken hos klubbens medlemmer eller hos administrationen selv.

- Vi kan jo ikke råde over vores medlemmer. Hvis vi har en sponsor i forbindelse med nogle brochurer, vi skal lægge på vores borde, så gør vi gerne det. Men vi går ikke ind og tvinger vores medlemmer til noget, siger Peter Johannesen, bestyrelsesmedlem og sponsoransvarlig i Struer Håndbold, og fortæller, at klubben som regel siger nej til den slags sponsoraftaler.

Lokale sponsorer

Sponsorer er en vigtig del af sportsklubber og idrætsforeninger. I Ramme-Lomborg Idrætsforening kommer godt en fjerdedel af indtægterne fra sponsorer, og her har klubbens frivillige stået ved det lokale benzinselskab og lavet kundeaftaler for at få en andel, hver gang de tanker.

Men indtil videre har man ikke taget imod tilbuddet om sponsorkroner, mod at klubben skaffer potentielle kunder.

- Vi kunne sandsynligvis godt få flere sponsorkroner på den måde, men vi er en lille klub, og jeg tror, det er begrænset, hvor meget vi kan tjene i forhold til, hvor meget arbejde vi skal lægge i det. Samtidig synes jeg, at det er svært at bede vores frivillige om at gøre en indsats, hvor klubben ikke får noget for det udover en betaling, siger Arne Bech Poulsen, der er formand for Ramme Lomborg Idrætsforening.

Forældre i sportsklubber bliver sælgere for sponsorer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce