Sådan ser den kommende Thyborøn-Agger-færge ud

Færgen Kanalen måtte en tur op i det svære løftegrej, før den kunne søsættes i Stettin og tages på slæb mod Søby Værft af Svendborg Bugsers Storesund. Kanalen forventes at ankomme til Ærø fredag eftermiddag. Foto: Søby Værft

Sådan ser den kommende Thyborøn-Agger-færge ud

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den delvis færdige færge til overfarten Thyborøn-Agger er på vej mod Ærø på slæb af Svendborg Bugsers Storesund.

Svendborg: Torsdag morgen stod Svendborg Bugsers Storesund ud fra et værft i Stettin, Polen. I slæbewiren var fastgjort nybygningen Kanalen. Kursen er sat mod Søby Værft med forventet ankomst fredag eftermiddag. En tilsvarende transport fandt sted i oktober, da bugserbåden Egesund trak Ærøs egen kommende elfærge, Ellen, til færdiggørelse i Søby.

Kanalen bliver i modsætning til Ellen kun delvis drevet af el. Limfjords-færgen bliver en såkaldt hybrid drevet af både strøm fra akkumulatorer og af diesel-kraft. Det er samme princip, som på den planlagte hurtigfærge på Marstal-Rudkøbing. Hybrid-færgerne konstrueres på en måde, så de senere kan overgå til ren eldrift.

Søby Værft fik ordren på Kanalen i efteråret 2016. Værftet bød ind med en pris på 42,3 mio. kroner. En ren diesel-færge ville have været omkring fem mio. kroner billigere i anskaffelse, men dyrere og mindre miljøvenlig i drift.

M/f Kanalen skal senere i år leveres til Thyborøn-Agger Færgefart. På den korte overfart ved Limfjordens vestlige udmunding skal den afløse den nuværende, 42 år gamle færge med samme navn. Færgefart, som ejes af Lemvig og Thisted Kommune, transporterer hvert år 5000 lastbiler, 50.000 personbiler og 140.000 passagerer.

Det er en glad direktør Roar Falkenberg, der ser frem til modtagelsen af Kanalen fra Søby Værfts polske underleverandør. Senere i år ankommer fra samme sted tre norske trawlere, som værftet på Ærø også skal færdigøre.

Også på reparations-siden er der gang i Søby Værft. I værftets store tørdok ligger fx Svendborgs-rederiets M. H. Simonsens kemikalietanker, Kenna Silver.

Endnu en færge kan snart lande i Søby Værfts ordrebog. Ærø-værftet er sammen med konkurrenten i Hvide Sande på den jyske vestkyst inde i billedet for bygning af hurtigfærgen til Marstal-Rudkøbing. Det nye private rederi Ærøekspressen ventes at beslutte sig for byggeværft i løbet af en måneds tid.

Sådan ser den kommende Thyborøn-Agger-færge ud

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce