Vi bruger cookies!

dagbladet-holstebro-struer.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.dagbladet-holstebro-struer.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


17-årige er stadig vilde med at få kørekort

Kørelærer Bjarne Rasmussen, Lemvig: Jeg har et indtryk af, at mange unge benytter muligheden for at tage kørekort som 17-årige som en form for elastik. Arkivfoto

17-årige er stadig vilde med at få kørekort

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kørelærers skepsis mod at lade 17-årige få kørekort er blevet gjort til skamme.

Lemvig: Ved årsskiftet var det et år siden, det blev muligt for 17-årige at tage kørekort og køre bil, når der er en erfaren ledsager med.

I løbet af efteråret havde hver fjerde 17-årige i Lemvig Kommune taget kørekort, og interessen for at få det eftertragtede, kreditkortstore lyserøde stykke plastik i hånden, er stadig stor.

- Tidligere har op mod 60 procent af et hold været 17-årige. I mellemtiden er kurven fladet lidt ud, men der er stadig mange 17-årige, der gerne vil tage kørekort. siger kørelærer Bjarne Rasmussen, der er indehaver af Bjarnes Køreskole i Lemvig.

Samme tendens ser Alex Rosenbæk, der er indehaver af Trafikskolen Lemvig.

- Der har været en kæmpe efterspørgsel. Sidste år havde vi to årgange, der gerne ville have kørekort samtidig. Den kurve er fladet noget mere ud i år. Men jeg vurderer, at op mod en tredjedel af kursisterne på et hold har været 17-årige, siger Alex Rosenbæk, der på sit nuværende hold har to 17-årige, der er i gang med at tage kortet.

Efter lovændringen for et år siden skal man være fyldt 16 år og ni måneder for at kunne gå i gang med kørekortundervisningen. Men kørelærerne har ikke en opfattelse af, at af eleverne skal skynde sig gennem undervisningen, så de kan stå med kørekortet i hånden den dag, de fylder 17 år.

Men ingen af kørelærerne har indtryk af, at de unge har travlt med at få kørekortet i hånden.

- Jeg har et indtryk af, at mange unge benytter muligheden for at tage kørekort som 17-årige som en form for elastik. De tripper ikke for at få kørekortet på en bestemt dato, men vil gerne selv bestemme, hvordan lægger køretimerne, så de kan tage kørekort i løbet af året, siger Bjarne Rasmussen.

- Der er flere, der giver udtryk for, at de gerne vil tage kørekort, mens de enten går i 10. klasse eller i 1.g, så de har kortet tidligt, og ikke skal bruge tid på at tage kørekort senere, hvor de måske også har mange lektier og eksaminer at tage hensyn til, tilføjer Alex Rosenbæk.

Han var inden lovændringen tilhænger af, at 17-årige skulle have mulighed for at sidde bag rattet, når der er en ledsager med.

- Jeg mener ikke, der er den store forskel på de 17-årige rent modenhedsmæssigt. Langt hovedparten af dem, der ønsker at tage kørekort, er afklaret, og de 17-årige, der kommer ud med et kørekort, er ikke dårligere bilister end de 18-årige, og det viser alt statistisk materiale også, siger han.

- Desuden ser jeg det som en fordel, at de 17-årige skal have en ledsager med. Her kan ledsageren fortælle dem, at de ikke skal køre bil på samme måde, som deres far gør, tilføjer Alex Rosenbæk.

Omvendt var Bjarne Rasmussen skeptisk, men hans skepsis er blevet gjort til skamme.

- Jeg havde mine forbehold i begyndelsen, da jeg ikke var sikker på, om de 16- og 17-årige ville være modne nok. Der sker en masse med de unge mennesker i de år af deres liv, men det er mit indtryk, at de 16- og 17-årige tager opgaven med at køre bil lige så seriøst som de 18-årige og har respekt for det at køre bil, siger Bjarne Rasmussen.

Ifølge en pressemeddelelse fra Topdanmark har omkring 22.000 17-årige benyttet sig af muligheden for at tage kørekort. Og antallet af uheld har været begrænset.

- Vi har set på vores egne tal og kan konstatere, at vi kun har modtaget seks anmeldelser om bilskader, hvor 17-årige sad bag rattet. Det er umiddelbart et lavt tal og det er selvfølgelig glædeligt, siger salgschef Allan Frydendal Jensen fra Topdanmark i Holstebro i pressemeddelelsen.

Ifølge Topdanmark var fire af de seks skader ansvarsskader, som altid er omfattet af den lovpligtige ansvarsforsikring. En af de andre skader blev afvist, da den 17-årige kørte bilen uden en ledsager.