Annonce
Udland

Yderligere 56 er døde af coronavirus i Kinas Hubei-provins

Pool/Reuters
Dødstal fra udbruddet af coronavirusset i Kina stiger til 361. Antallet af smittede i landet passerer 17.000.

Antallet af dødsfald som følge af coronavirus er søndag steget med 56 i den kinesiske Hubei-provins.

Dermed har virusset kostet i alt 350 personer livet i Hubei.

Det oplyser de lokale myndigheder sent søndag aften dansk tid ifølge nyhedsbureauet Reuters.

Der er desuden konstateret 2103 nye smittetilfælde i Hubei. Det bringer det totale antal smittede op på 11.177 i provinsen.

Udbruddet af det nye coronavirus, som der endnu ikke findes en vaccine mod, menes at være begyndt i december i millionbyen Wuhan, der er den største by i Hubei.

Der er også konstateret smittetilfælde i adskillige andre kinesiske provinser samt 11 dødsfald.

Det samlede dødstal i Kina er til og med søndag opgjort til 361, mens der er 17.205 smittetilfælde.

I et forsøg på at forhindre virusset i at sprede sig er stort set alle former for trafik til og fra Wuhan indstillet.

Søndag blev en anden millionby i Kina lukket ned af samme årsag.

I kystbyen Wenzhou, der ligger cirka 800 kilometer fra Wuhan, er vejnettet lukket, og de ni millioner indbyggere er henvist til at opholde sig i deres hjem. Det skriver nyhedsbureauet AFP.

Kun en beboer fra hver husholdning har lov til hver anden dag at gå ud og købe mad og andre daglige fornødenheder.

Wenzhou har tidligere beordret biografer, museer og andre steder, hvor mange mennesker samles, lukket. Den offentlige transport i millionbyen har desuden været indstillet i flere dage.

I Wenzhou er der konstateret 265 smittetilfælde.

Samtidig er der konstateret smittetilfælde i over 20 andre lande, heriblandt flere i Europa.

Uden for Kina er der bekræftet et dødsfald som følge af virusudbruddet. En 44-årig kinesisk mand fra Wuhan døde lørdag i Filippinerne, meddelte Verdenssundhedsorganisationen, WHO, søndag.

Manden var partner til en 38-årig kinesisk kvinde, som var den første smittede person i Filippinerne.

Parret ankom til Filippinerne den 21. januar fra Wuhan via Hongkong. Han blev indlagt fire dage senere med feber, hoste og halsbetændelse, som udviklede sig til en alvorlig lungebetændelse. Det oplyste Filippinernes sundhedsminister, Francisco Duque, søndag.

Filippinerne har midlertidigt indført indrejseforbud for besøgende fra Kina.

I første omgang var forbuddet kun rettet mod personer fra Hubei-provinsen. Men søndag besluttede præsident Rodrigo Duterte at udvide forbuddet til samtlige kinesiske provinser samt Hongkong og Macua. Det skriver Bloomberg News.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Hold fokus på batteritoget

Vi kunne onsdag læse her i avisen om en ny idé med en letbane mellem Vejle og Billund, som skulle erstatte tanken om en jernbaneforbindelse på strækningen. Gevinsten for Vestjylland skulle så være, at når det blev en letbane, så var den uafhængig af jernbanenettet, og dermed ville linjen til Billund ikke være det, der gjorde, at der ikke længere ville være direkte tog fra Struer og Holstebro til hovedstaden. Det vil en jernbaneforbindelse fra Vejle til Billund netop betyde, da alle passagerer fra Vestjylland så skulle skifte i Vejle. Nu er det velkomment med forslag, der sikrer, at der fortsat kan være direkte jernbaneforbindelser på tværs af landet, da det vil fratage mange lysten til at tage toget, hvis man ved, man skal ud i Vejle og vente på et nyt tog, hvor man så skal finde et sæde. Det er den behagelighed, at man kan sætte sig og så først rejse sig, når man er på hovedbanegården eller i lufthavnen, som gør, at det er attraktivt. Det allerbedste ville være, at der også kommer en elektrificering af forbindelsen mellem Struer og Vejle. Man må erkende, at det er tvivlsomt, der nogen sinde findes penge til det. Selv om den løsning fortsat er hovedmålet, så er det klogt, at Struer-borgmester Viggo Lynghøj alternativt arbejder på, at man så i det mindste får indført batteritog mellem Struer og Vejle. De kan kobles på det "almindelige" tog i Vejle, og dermed sidder man på samme sæde hele vejen til hovedstaden. På samme måde retur. Det er den løsning, der bør sættes fokus på, da det er den mest realistiske, hvis man opgiver de dyre elledninger på sporet fra Vejle til Struer. Samtidigt må man også sige, at det er en økonomisk helt urealistisk løsning at lave nye spor til Billund, uanset om det er tog eller letbane. Der er for få passagerer, der vil bruge dem til lufthavn og store arbejdspladser som Lego, fordi afstanden er for kort til, man først vil fragte sig hen til en station i stedet for at tage bilen direkte. Busser kan klare det behov, og dem kan man også sætte batteri på.

Annonce