Annonce
Sport

Wass skal have ny træner i Valencia efter fyring

Miguel Riopa/Ritzau Scanpix
Den spanske klub Valencia fyrer træner Marcelino Garcia Toral, oplyser klubben på sin hjemmeside.

Marcelino Garcia Toral er fortid som cheftræner i den spanske klub Valencia. Det oplyser klubben på sin hjemmeside.

Valencia, der har den danske landsholdsspiller Daniel Wass i truppen, mistede tålmodigheden allerede efter tre spillerunder af den spanske liga, hvor det er blevet til fire point.

I de to seneste sæsoner har Marcelino Garcia Toral ført klubben til fjerdepladsen i ligaen.

- Valencia har fortalt Marcelino Garcia Toral, at han ikke længere er træner for førsteholdet.

- Klubben takker ham for hans arbejde og dedikation gennem hans tid her og ønsker ham succes i fremtiden, lyder det fra klubben.

Valencia meddelte senere på sin hjemmeside, at 43-årige Albert Celades er ny mand på trænerposten, og at parterne har underskrevet en kontrakt frem til 30. juni i 2021.

Albert Celades var træner for Spaniens U21-landshold fra 2014 til 2018, hvorefter han var assistenttræner i Real Madrid i perioden med Julen Lopetegui som cheftræner.

Som spiller optrådte Albert Celades både for Real Madrid og FC Barcelona.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

En fiasko(le)

Det er næppe en overraskelse, at folkeskolereformen fra 2015 ikke er blevet en succes. Det har mange børn og forældre kunnet mærke på egen krop på dag til dag basis. Men at det fem år efter reformen står så elendigt til, som Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, VIVE, nu har analyseret sig frem til, er alligevel bemærkelsesværdigt. Den helt grundlæggende tanke bag folkeskolereformen var sådan set rigtig nok; der var brug for at løfte fagligheden, især i kernefagene. Men i praksis har reformen ført til alt for rigid styring, alt for meget spildtid, alt for mange vikartimer, alt for mange frustrerede børn, lærere og forældre. De svageste elever, der skulle løftes med blandt andet understøttende undervisning, har ikke rykket sig en tøddel - de har i bedste fald stået stille. Og et af de mest konkrete og mærkbare resultater af den store reform er, at andelen af elever med høj trivsel i skolen er faldet. Folkeskolen er en grundsten i velfærdssamfundet. En god folkeskole med et højt fagligt niveau er dét, der kan give alle børn lige muligheder på trods af ulige udgangspunkter. Derfor skal man naturligvis tage VIVE’s konklusioner seriøst, inden alle landets børn og forældre finder ud af, hvor slemt det egentlig står til. Men der er næppe brug for en helt ny folkeskolereform - forskerne peger selv på, at det kan tage mellem fem og 15 år før store reformer for alvor slå igennem. Det har de færreste forældre nok tålmodighed til, og derfor kan der være brug for justeringer, inden den sidste elev har søgt tilflugt på en af landets mange succesfulde friskoler. Man kunne jo begynde med at sætte folkeskolen mere fri. En stor del af de bindende mål, der nok er indført i bedste mening, er endt som spændetrøje, og kunne afskaffes helt, og afløses af mere frihed til den enkelte skole i forhold til at opfylde folkeskolens formål. Det kunne måske give tid til ægte forældreinddragelsen og større metodefrihed. Og det bedste af det hele: Det koster ikke en krone.

Struer

Gymnasiet må afskedige to undervisere

Annonce