Annonce
Biler

VW e-Golf blev den mest solgte elbil i januar

Den relancerede VW e-Golf har fået godt fat, og den tyske model blev den mest solgte elbil i januar. Foto: VW
Med 530 solgte elbiler i januar startede 2020 med et salg på næsten dobbelt så mange af slagsen som i januar i fjor. VW e-Golf var den mest solgte med 180 styk.

Danskere er altid klar på et godt tilbud. Det gælder også, når vi taler om elbiler. Således har den noget bedagede, men meget gennemførte VW e-Golf fået et comeback lige på kanten af, at den helt nye ID.3 snart er på banen. Det skyldes, at bilen er sat ned til 230.000 kroner og på trods af en forholdsvis beskeden rækkevidde på godt 230 kilometer nu har sat sig på tronen som den mest solgte elbil herhjemme i januar med 180 eksemplarer.

Sammenlagt blev der solgt 530 elbiler i januar, hvilket er en fordobling i forhold til de 258 elbiler, der blev solgti januar i fjor. Nummer to i januar blev Nissan Leaf med 72 eksemplarer, mens Tesla Model 3, som ryddede bordet i fjor, kom ind på en tredjeplads med 60 biler. Næstefter finder vi den helt nye VW e-Up, der med en rækkevidde på 260 kilometer og en pris fra 163.000 kroner kan blive en af årets bestsellere.

Senere følger fætrene, Skoda Citigoe iV og Seat Mii Electric, hvor den sidstnævnte starter fra bare 150.000 kroner.

Renault Zoe, der kom i en ny generation sidst på året i fjor, ligger også pænt, mens modeller som Hyundai Kona Electric og Ioniq Electric følger efter. Hyundai har haft lange leveringstider på den elektriske Kona, men det er der nu gjort noget ved, så de nu kan leveres på få uger, og det vil givetvis løfte salget, ligesom en faceliftet Ioniq kan gøre det. Sidstnævnte har længere rækkevidde, men kan dog ikke oplade så hurtigt som de første udgaver.

Annonce

Top-10 salget af elbiler i januar

1VW e-Golf: 180

2Nissan Leaf: 72

3Tesla Model 3: 60

4VW e-Up: 39

5Renault Zoe: 36

6Audi e-tron: 29

7Hyundai Kona Electric: 30

8Hyundai Ionic Electric: 25

9Kia e-Niro: 11

10BMW i3: 9

Kilde: De Danske Bilimportører

Mange modeller

Lige under top-10 finder vi modeller som Jaguar i-Pace og Tesla Model X, der hver især har solgt syv eksemplarer, Tesla Model S, DS3 Crossback E-tense og Kia e-Soul følger lige efter. Det er endda blevet til et enkelt eksemplar af den nye Mini SE og den kinesiske Gumpert Aiways U5. Den sidstnævnte er en del et projekt med et nordjysk firma, der arbejder med bioethanoldrevne brændselsceller.

Også plug-in-hybrid-biler har solgt godt i årets første måned. Her fik 773 opladningshybrider nummerplader på, mod 432 af slagsen i januar 2019. Men det er også en biltype, som producenter og importører satser massivt på i år.

Nissan Leaf har et stort publikum og kom ind på en andenplads på salgslisten for elbiler. Foto: Nissan
Den helt nye VW e-Up sprang direkte ind som den fjerde mest solgte elbil i årets første måned. Foto: VW
Annonce

Mest læste

Annonce
Annonce

Seneste nyt

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Hold fokus på batteritoget

Vi kunne onsdag læse her i avisen om en ny idé med en letbane mellem Vejle og Billund, som skulle erstatte tanken om en jernbaneforbindelse på strækningen. Gevinsten for Vestjylland skulle så være, at når det blev en letbane, så var den uafhængig af jernbanenettet, og dermed ville linjen til Billund ikke være det, der gjorde, at der ikke længere ville være direkte tog fra Struer og Holstebro til hovedstaden. Det vil en jernbaneforbindelse fra Vejle til Billund netop betyde, da alle passagerer fra Vestjylland så skulle skifte i Vejle. Nu er det velkomment med forslag, der sikrer, at der fortsat kan være direkte jernbaneforbindelser på tværs af landet, da det vil fratage mange lysten til at tage toget, hvis man ved, man skal ud i Vejle og vente på et nyt tog, hvor man så skal finde et sæde. Det er den behagelighed, at man kan sætte sig og så først rejse sig, når man er på hovedbanegården eller i lufthavnen, som gør, at det er attraktivt. Det allerbedste ville være, at der også kommer en elektrificering af forbindelsen mellem Struer og Vejle. Man må erkende, at det er tvivlsomt, der nogen sinde findes penge til det. Selv om den løsning fortsat er hovedmålet, så er det klogt, at Struer-borgmester Viggo Lynghøj alternativt arbejder på, at man så i det mindste får indført batteritog mellem Struer og Vejle. De kan kobles på det "almindelige" tog i Vejle, og dermed sidder man på samme sæde hele vejen til hovedstaden. På samme måde retur. Det er den løsning, der bør sættes fokus på, da det er den mest realistiske, hvis man opgiver de dyre elledninger på sporet fra Vejle til Struer. Samtidigt må man også sige, at det er en økonomisk helt urealistisk løsning at lave nye spor til Billund, uanset om det er tog eller letbane. Der er for få passagerer, der vil bruge dem til lufthavn og store arbejdspladser som Lego, fordi afstanden er for kort til, man først vil fragte sig hen til en station i stedet for at tage bilen direkte. Busser kan klare det behov, og dem kan man også sætte batteri på.

Annonce