Annonce
Gear

Volvo XC40 klarer 400 kilometer på opladning

Den nye elektriske Volvo XC40 Recharge, som kommer til næste år, har en rækkevidde på over 400 km. Foto: Volvo
Volvo er klar med flere oplysninger om den nye elektriske XC40, der lanceres herhjemme til næste år, og som klarer 400 kilometer på en opladning.

Volvo løfter nu mere af sløret for den nye elektriske XC40 Recharge P8 AWD, som er den første rendyrkede elbil fra mærket, og som lander herhjemme til næste år.

Det står klart, at den høje og firehjulstrukne model yder 408 hk og får en rækkevidde på over 400 kilometer efter den nye og mere retvisende WLTP-norm. Den har et batteri på 78 kWh som i søstermodellen Polestar 2 og kan lades 80 procent op på 40 minutter med en hurtiglader. Ladeeffekten er ikke oplyst.

I kabinen har føreren udsigt til en instrumentering og infotainment-system, der bygger på Googles Android Auto, hvilket betyder, at man blandt andet bruger Google Maps. Hvordan det kommer til at fungere herhjemme, hvor der endnu ikke findes en version på dansk, vides ikke. Men mon Volvo ikke finder en løsning?

Der går også rygter om, at Google skulle være langt fremme med en dansk version af Android Auto, hvilket dog ikke er bekræftet. Topfarten bliver som på andre nye Volvoer begrænset til 180 kilometer i timen.

Annonce

Volvo XC40 Recharge P8 AWD

Batteri: 78 kWh.

Effekt: 408 hk.

Rækkevidde: 400 kilometer (WLTP).

Opladetid med hurtiglader: 80 procent på 40 minutter.

Nyt modelprogram

Det er uklart, om der kommer flere varianter. Men udenlandske medier antyder, at der kommer en forhjulstrukken version med mindre motorkraft. Hvad ydelse og rækkevidde bliver her, kan man dog kun gisne om.

Den nye elektriske XC40 er en del af en plan, hvor Volvo vil lancere en ny fuldt elektrisk elbilsmodel hvert år frem mod 2025.

Volvo lancerer, ligesom andre mærker, også en stribe nye plug-in-hybrider, hvor en el- og en benzinmotor spiller sammen, i de kommende år. Her bliver ”Recharge” betegnelsen for modeller, der har ren el eller plug-in-hybriddrift.

For at få leveringstiden ned, sammensætter Volvo nogle ”Designers Choice”-modeller, som kan leveres forholdsvis hurtigt.

Den første elektriske Volvo er firehjulstrukket og yder 408 hk. Der er dog formentlig flere modeller med mindre motorisering på vej. Foto: Volvo
Instrumentering og infotainment i den nye elbil er bygget op omkring Android Auto. Foto: Volvo
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Gymnasium og Klimatorium

Byggeriet af Klimatorium i Lemvig foregår fortsat mest under jordhøjde. Men mens byggeriet vil rejse sig i løbet af de kommende måneder og blive et synligt tegn på, at Lemvig Kommune satser på, at klimaudfordringerne skal blive til et vækstpotentiale frem for et problem, så arbejdes der på tiltag, som skal samarbejde med Klimatorium. I lørdags kunne vi fortælle om det nyeste initiativ, som får forbindelse til Klimatorium. Lemvig Gymnasium vil lave en klima-linje, hvor Klimatorium er en samarbejdspartner. Det er det første gymnasium i landet, der sætter ord og handling bag, at klimaet er en vigtig del af den nære fremtids udfordringer. Det er et eksempel på det, Klimatorium gerne skal udvikle, nemlig ideer og projekter, som skal sætte Vestjylland på dagsordenen. Klimatorium har allerede givet omtale andre steder på kloden. På New Zealand vil man lave noget tilsvarende efter et besøg i Lemvig. Og vi har for eksempel her i bladet kunnet fortælle om en amerikansk klummeskriver, der opfordrede præsident Trump til at kigge mod Lemvig for netop at lave sådan et tiltag for at sætte gang i, at man også i USA får lavet problemerne med klimaet om til noget positivt. En betingelse for, at Klimatorium bliver en succes, er, at man skaffer sig samarbejdspartnere, som netop vil bruge bygningen i Lemvig som det sted, hvor man sammen med andre vil udvikle idéer - og det skulle gerne være til gavn for det lokale erhvervsliv, som kan være medspillere. Lakmusprøven er, om det lykkes at skaffe de partnere, der skal til, for at etape 2 kan bygges af private investorer, efter det er Lemvig Kommune og Lemvig Vand & Spildevand, der står for den første etape. At Lemvig Gymnasium har set muligheden for, at det er vestjyske studenter, der skal gå forrest med en studenterhue med klimabånd, er med til at styrke omtalen og interessen for Klimatorium, allerede inden byggeriet står klar. Efter sommerferien skulle 1. etape af det markante byggeri så være klar til at blive indviet, og så er det, vi med spænding venter på, om folkene bag kan melde ud, at nu er interessen så stor, at en privat investor kan lade håndværkerne fortsætte med at få hele projektet gjort færdigt.

Annonce