Annonce
Biler

Volvo overvejer nye SUV’er i helt nye segmenter

Volvo XC40 er en stor succes, og nu planlægger svenskerne angiveligt en lillebror. Foto: Volvo
Volvo er muligvis på vej med to nye SUV’er, der skal supplere de nuværende modeller.

Hjulene kører stærkt hos Volvo. I første halvdel af 2019 solgte man 340.000 biler, hvilket var ny produktionsrekord, ikke mindst takket være de succesfulde XC40- og XC60-modeller.

Nu melder det store engelske bilmagasin Auto Express, at Volvo ser ud til at udvide sit sortiment af SUV’er med en lillebror til XC40 og sågar en storebror til XC90. Magasinets journalister har talt med topchefen, Håkan Samuelsson, der indrømmer, at man undersøger mulighederne for at sætte to nye modeller i produktion.

Platformen fra XC40 kan angiveligt downsizes til en SUV på omkring fire meters længde, der kan konkurrere med DS3 Crossback, Audi Q2 og Mini Countryman. Auto Express forventer samtidig, at bilen kan komme i en variant, der er en ren elbil.

Annonce

Skal lokke i USA

Håkan Samuelsson har sagt, at en ny baby-Volvo kan ske - især hvis firmaet formår at udvikle sin CareByVolvo abonnementsmodel, som potentielt vil give kunderne mulighed for at leje en lille, byfokuseret SUV - også som elbil - i stedet for at Volvo skal konkurrere på pris.

Navnet på den måske kommende SUV kan være f.eks. XC10, XC20 eller XC30, og det er alle sammen betegnelser, som Volvo har haft rettighederne til de sidste 20 år. Markant længere oppe i segmenterne spekuleres der i en ny XC100, som dog ikke bliver væsentligt større end XC90, men endnu mere avanceret og ikke mindst luksuriøs.

Den skal ses som en konkurrent til bl.a. den nye BMW X7 og dermed også en SUV, der især skal tiltrække kunder i USA og Kina.

Annonce

Mest læste

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112

Lige nu: Voldsom brand i halmlade

Leder For abonnenter

Det er utroligt...

Vi kunne læse her i bladet i lørdags, at fremtiden for et af de absolut allerstørste sportsarrangementer i hele landsdelen, Holstebro Cup, som afvikles hver påske, er i farezonen for ikke at kunne fortsætte. Ikke fordi der ikke er deltagere, som vil tage til Holstebro i påsken for at spille håndbold. Det vil de gerne, og det bidrager naturligvis til omsætning og markedsføring af byen, at der kommer så mange udøvere, ledere og forældre. Formanden for Holstebro Cup, Karsten Marcussen, har stået i spidsen for arrangementet i årevis, og han har i lige så mange år haft stor opbakning fra en række frivillige, der gør det af lyst og ikke fordi, de selv har børn eller anden personlig interesse i arrangementet. Selvfølgelig får de en personlig oplevelse ud af at være sammen med så mange glade mennesker, men man gør det også, fordi det er vigtigt for en by at have et stort arrangement som Holstebro Cup. Men formanden stopper, når denne udgave er klaret. Og han kan frygte, der er flere af de frivillige, der benytter lejligheden til det samme. Begrundelsen er, at det er blevet et bøvl med samarbejdet med kommunen, og formanden opfatter det som direkte benspænd, når det er særdeles vanskeligt at få praktiske ting til at gå op, og der ingen velvillighed er fra kommunens side. Det er fortrinsvis adgangen til skolerne, hvor der indkvarteres deltagere, der er problemet, og i modsætning til de kommunale skoler, så er der ingen problemer med professionskolerne, gymnasiet med videre. I samme avis beklager udvalgsformanden det, og nu skal tonen have en anden lyd. Det må vi så se, om den får. Men det kan jo ikke være rigtigt, at der skal en formands-afgang og en forsideartikel i det lokale dagblad til, før man opfatter alvoren hos kommunen. En kommune bør forkæle frivilliges initiativer og arbejdslyst, når det drejer sig om sådanne arrangementer, som helt klart er i kommunens store interesse, der bliver arrangeret. Det er ingen naturlov - slet ikke i dag, at der er frivillige, der vil gøre sådan et stort stykke uegennyttigt arbejde, så derfor kan det undre, at der skal så stort et brag til, før man vågner op og aflyser alle benspænd for at erstatte dem med skulderklap og "medvind på alle cykelstier". Hvis det altså sker...

Annonce