Annonce
Gear

Voksen brint-limousine fra Toyota

Den nye Toyota Mirai er en storladen bil, der måler næsten fem meter i længden og har en akselafstand på 2,92 meter. Foto: Toyota
Med anden generation af Toyota Mirai forvandler brintbils-modellen sig fra en futuristisk designet hatchback til en storladen sedan.

Det skal for alvor være slut med brintbiler, der ligner halve rumskibe. Det er signalet fra Toyota, der totalt skifter hest fra første til anden generation af brintbilen Mirai. Mens den første model fra 2014 nærmest er en slags femdørs hatchback, er den nye en fullsize coupéagtig limousine, der med sine næsten fem meter matcher en Audi A6. Den kan ligesom elbil-pioneren Tesla Model S styles som luksusbil, men f.eks. også udføre praktiske opgaver som taxi.

Det understreges af rækkevidden på en tankfuld for den baghjulstrukne model, der er hele 650 km. mod 500 km i den gamle model. Det skyldes en bedre udnyttelse af brændselscellerne og større brinttanke.

Mirai er omsluttet af et karrosseri med en lav hoftelinje og står på 20 tommer fælge. Inden døre er der skabt en kabine, der skal fremstå enkel, og hvor det centrale punkt er en berøringsskærm på 12,3 tommer. I den nye model er der plads til fem i modsætning til de fire, der kan være i den nuværende model.

Annonce

Danmark og brintbiler

Honda, Hyundai og Toyota har sammen med brintbranchen bragt Danmark i front som et foregangsland inden for brint. Der findes en halv snes brint tankstationer herhjemme.

Bilen først

Hos Toyota uddyber chefudvikler Yoshikazu Tanaka, hvad tankerne bag den nye Mirai er.

- Jeg ønsker, at kunderne siger, at de vælger Mirai – ikke kun fordi det er en brintbil, men fordi de ganske enkelt bare ville have den bil – og så er det tilfældigvis bare en brintbil, siger Yoshikazu Tanaka og fortsætter:

- Vi har nået vores mål om at bygge en bil, som kunderne vil køre i hele tiden, en bil, der har et attraktivt design, der taler til følelser, og som har lige præcis de dynamiske præstationer, der kan få folk til at smile.

Rent praktisk fungerer en brintbil ved, at der sker en proces i en brændselscelle, der omdanner brinten til elektricitet, som leverer strøm til et batteri og driver en eller flere elmotorer, så der et stykke hen ad vejen er tale om en elbil. Udstødningen er ren vanddamp i bilen, der kan tankes op på få minutter. Det sker i dag til priser, som matcher konventionelt brændstof, men altså er væsentligt renere. Der findes dog foreløbig kun få tankstationer, hvor der herhjemme er en halv snes stykker.

Der er på verdensplan solgt omkring 10.000 Mirai siden introduktionen, heriblandt 22 i Danmark, der var et af de fem første lande i verden til at introducere Mirai.

Markedet vokser

Der er ganske få bilproducenter, som bygger brintbiler. Det gælder Hyundai, der efter iX35 i år har lanceret den ganske velkørende Nexo.

Honda har haft den futuristiske Insight brintbil på programmet i anden generation siden 2009. Det bliver interessant, om den ligesom Mirai bliver mere voksen og kommer i en mere anvendelig version.

Der er ingen tvivl om, at tiden er blevet mere moden til brintbiler. På trods af at kravene til lavere CO2-udledning strammes, og der lanceres mange nye elbiler i de kommende år, er der nemlig udsigt til lange leveringstider og kø ved ladestanderne. Det åbner markedet for alternativer.

Den nye Mirai vises på det kommende motorshow i Tokyo. Den lanceres til næste år i Japan som det første marked, mens Nordamerika og Europa følger efter.

Den nuværende Toyota Mirai koster omkring 600.000 kr. Der foreligger ikke oplysninger om flere detaljer som f.eks. ydelse eller priser på den nye Mirai.

Den store Mirai klarer 650 km på en tankfuld brint, det er 150 km længere end den nuværende model. Foto: Toyota
Instrumenteringen er centreret omkring en stor skærm på 12,3 tommer. Her i en højrestyret version. Foto: Toyota
Med anden generation af Mirai tager Toyota et stort stilskifte fra designmæssige eksperimenter til det mere sikre. Foto: Toyota
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Gymnasium og Klimatorium

Byggeriet af Klimatorium i Lemvig foregår fortsat mest under jordhøjde. Men mens byggeriet vil rejse sig i løbet af de kommende måneder og blive et synligt tegn på, at Lemvig Kommune satser på, at klimaudfordringerne skal blive til et vækstpotentiale frem for et problem, så arbejdes der på tiltag, som skal samarbejde med Klimatorium. I lørdags kunne vi fortælle om det nyeste initiativ, som får forbindelse til Klimatorium. Lemvig Gymnasium vil lave en klima-linje, hvor Klimatorium er en samarbejdspartner. Det er det første gymnasium i landet, der sætter ord og handling bag, at klimaet er en vigtig del af den nære fremtids udfordringer. Det er et eksempel på det, Klimatorium gerne skal udvikle, nemlig ideer og projekter, som skal sætte Vestjylland på dagsordenen. Klimatorium har allerede givet omtale andre steder på kloden. På New Zealand vil man lave noget tilsvarende efter et besøg i Lemvig. Og vi har for eksempel her i bladet kunnet fortælle om en amerikansk klummeskriver, der opfordrede præsident Trump til at kigge mod Lemvig for netop at lave sådan et tiltag for at sætte gang i, at man også i USA får lavet problemerne med klimaet om til noget positivt. En betingelse for, at Klimatorium bliver en succes, er, at man skaffer sig samarbejdspartnere, som netop vil bruge bygningen i Lemvig som det sted, hvor man sammen med andre vil udvikle idéer - og det skulle gerne være til gavn for det lokale erhvervsliv, som kan være medspillere. Lakmusprøven er, om det lykkes at skaffe de partnere, der skal til, for at etape 2 kan bygges af private investorer, efter det er Lemvig Kommune og Lemvig Vand & Spildevand, der står for den første etape. At Lemvig Gymnasium har set muligheden for, at det er vestjyske studenter, der skal gå forrest med en studenterhue med klimabånd, er med til at styrke omtalen og interessen for Klimatorium, allerede inden byggeriet står klar. Efter sommerferien skulle 1. etape af det markante byggeri så være klar til at blive indviet, og så er det, vi med spænding venter på, om folkene bag kan melde ud, at nu er interessen så stor, at en privat investor kan lade håndværkerne fortsætte med at få hele projektet gjort færdigt.

Annonce