Annonce
Lemvig

Vil have borgerservice tilbage - vi har mistet meget i Thyborøn

En borger i Thyborøn ser gerne, at der igen kommer kommunal borgerservice i Thyborøn. Arkivfoto: Lars Kamstrup
Ældre har svært ved at finde ud af digitale løsninger, og det kan borgerservice hjælpe med. Kommunaldirektør afviser ideen
Annonce

Thyborøn: Det er fem år siden, at Lemvig Kommunes borgerservice havde sidste åbningsdag i Wærket i Thyborøn.

Men borgere i Thyborøn håber stadig på, at borgerservice kan vende tilbage til byen. Bjarne Olesen har undret sig over lukningen.

"Der er mange borgere i byen,  der har svært ved at komme til Lemvig", skriver han i et spørgsmål på avisens hjemmeside.

- Jeg taler med en del ældre, der beklager, at borgerservice er lukket. Mange har svært ved at komme til Lemvig, når de eksempelvis skal have fornyet pas eller kørekort, og derfor synes jeg, det ville være en ide, at man havde borgerservice åbent i bare en time eller to om ugen her i Thyborøn, uddyber Bjarne Olesen.

Annonce

Service forsvundet

Han tilføjer, at der siden kommunesammenlægningen i 2007 er forsvundet flere ting fra Thyborøn. Det gælder blandt andet byens bibliotek og genbrugsplads, lige som byen stod uden svømmehal i flere år, indtil VandWærket åbnede i sommer.

- Samtidig har borgerne her i byen en forholdsvis høj gennemsnitsalder, og de er ikke alle så fortrolige med digitale løsninger. Det har vi senest set, da der var problemer med at booke tider til coronavaccination, og her kan et borgerservice hjælpe. Der kommer en del skattepenge her fra byen, og alligevel bliver alt fjernet, siger Bjarne Olesen.


Jeg taler med en del ældre, der beklager at borgerservice er lukket. Mange har svært ved at komme til Lemvig, når de eksempelvis skal have fornyet pas eller kørekort

Bjarne Olesen, Thyborøn


Der blev oprettet et borgerservicekontor i Thyborøn i forbindelse med kommunalreformen i 2007, hvor rådhuset i Thyborøn lukkede. Lukningen af borgerservice trådte i kraft 1. januar 2016, og i forbindelse med lukningen sagde borgmester Erik Flyvholm (V), at det ville give en kommunal besparelse på 71.000 kroner om året at lukke borgerservice.

- Jeg synes, det er skammeligt, at man ikke kan finde de penge. Det er pebernødder, siger Bjarne Olesen.

Annonce

Blev ikke brugt

Men borgerne i Thyborøn skal efter alt at dømme ikke gøre sig forhåbninger om, at borgerservice vender tilbage til byen.

- Da vi lukkede det for fem år siden, var det netop fordi, at vi kunne se i tallene, at det ikke blev brugt ret meget. Der var ingen grund til at betale husleje og have personale siddende i Thyborøn for at vente på, at der kom nogle få borgere, siger kommunaldirektør Lars Keld Hansen.

Læserspørgsmål

Denne artikel er kommet i stand via et læserspørgsmål, der er kommet ind via Folkebladet Lemvigs hjemmeside.

Her kan læsere stille spørgsmål, som de gerne ser avisens journalister undersøger. Redaktionen vil herefter udvælge de bedste spørgsmål og gå på jagt efter svar på dem.

- Samtidig havde vi også en medarbejder siddende i Thyborøn, der var bundet af at sidde derude og ikke kunne lave andre opgaver, tilføjer kommunaldirektøren, der ikke har hørt røster fra politisk side om, at der skulle være et ønske om at genåbne borgerservice.

Lars Keld Hansen regner tværtimod med, at der kommer til at være endnu flere opgaver, der kommer til at skulle klares af borgerne selv fremover.

- Det peger på, at vi fremover vil have endnu mere digital betjening, end vi har i dag, siger kommunaldirektøren.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Holstebro

Højst 20 kilometer til en test og særlige planer for skolerne: Her er den omfattende testplan for genåbning

Danmark

Politikere er ikke i særlig kategori: Middelfarts 46-årige borgmester lod sig covid-19-vaccinere på samme tid som plejehjemsbeboere

Annonce