Annonce
Kultur

Vil du på bar med de andre tilflyttere?

Gimsinghoved Kunst- og Kulturcenter bliver rammen for den første pop up-bar for tilflyttere den 24. januar. Arkivfoto: Morten Stricker
Et nyt koncept skal gøre det nemmere for tilflyttere at få skabt et netværk over øl og kaffe

Struer: Struer Kommune har gennem nogle år oprustet indsatsen for at få øget strømmen af tilflyttere til kommunen. Men at være tilflytter handler om andet end at kunne få et godt job inden for en vis radius, gode daginstitutioner og det perfekte hjem til den rigtige pris.

Det handler for mange især også om, om man nu også kan få et netværk op at stå i en ny by, hvor man ikke kender nogen. Hvilket kan være svært, for hvor er det nu lige man møder nye mennesker, hvis man ikke har børn, der skal afleveres, eller man ikke er på samme alder som sine nye kolleger?

Det har Struer Kommunes bosætningskonsulent, Sidsel Munkebo Hansen, nu måske svaret og løsningen på.

24. januar klokken 15 er alle tilflyttere til Struer Kommune inviteret til pop up-bar på Gimsinghoved. Og det er ligegyldigt, om du har boet i kommunen i tre år eller tre måneder.

- For det er forskelligt, hvor længe man føler sig som en tilflytter, forklarer Sidsel Munkebo Hansen.

Annonce

Det var tydeligt at se til arrangementet i sensommeren sidste år, at snakken virkelig begyndte at gå, da kaffen kom på bordet og deltagerne selv kunne bestemme.

Sidsel Munkebo Hansen, bosætningskoordinator

Knap så stive rammer

Struer Kommunes bosætningskoordinator holdt i sensommeren sidste år et arrangement for alle, der var flyttet til kommunen inden for de sidste tre år, og her stod det klart, at den største udfordring netop var det sociale, og flere af deltagerne efterlyste sociale arrangementer, hvor man kan møde ligesindede og måske kommende venner i afslappede rammer. Derfor skal pop up-baren ses som en mulighed for netop det.

- Der vil være muligheden for at opleve et sted, eksempelvis som nu Gimsinghoved, og så kan man købe lidt øl og vand og så ellers møde folk, forklarer Sidsel Munkebo Hansen.

Og det er en pop up-bar, fordi den er flytbar. Næste gang vil den være et andet sted, for at nå en anden målgruppe.

- Det vigtigste er at skabe hyggelige rammer. Så måske man skulle lave pop up-bar en søndag formiddag på en legeplads, hvor deltagerne så kan købe kaffe fra en tuk-tuk, mens deres børn leger og de voksne snakker sammen, siger Sidsel Munkebo Hansen, der til pop up-arrangementerne også selv vil være til stede for at svare på eventuelle spørgsmål fra tilflytterne.

Meningen er, at arrangementet gerne skal lidt væk fra stive rammer og lange borde, så det hele bliver lidt mere afslappet.

- Det var tydeligt at se til arrangementet i sensommeren sidste år, at snakken virkelig begyndte at gå, da kaffen kom på bordet, og deltagerne selv kunne bestemme, siger Sidsel Munkebo Hansen.

Det første arrangement er altså på Gimsinghoved den 24. januar klokken 15, og man kan læse mere om arrangementet på Facebook-siden Tilflytter i Struer.

Ifølge Sidsel Munkebo Hansen er en af de største udfordringer for tilflyttere at finde et socialt netværk. Arkivfoto: Anders Trærup
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Struer For abonnenter

Mens han stod fast på retfærdighed, hævede han penge på kommunens kreditkort

Leder For abonnenter

Åbenhed er eneste middel mod svindel

Struer Kommunes tidligere kommunaldirektør er sigtet for mandatsvig - altså tyveri. Det kunne vi endelig fortælle i fredagsavisen efter længere tids ihærdige forsøg på at få sandheden om hans pludselige afgang fra jobbet i august 2019 frem i lyset. Hvor informationer holdes skjult, tager rygter og halve sandheder som regel over, og lige siden direktørens fratrædelse er vi på avisen stødt på begge dele. Ikke noget konkret nok til, at vi kunne fortælle det til de borgere i kommunen, som ifølge anklageskriftet er blevet snydt for deres skattekroner. Men nok til, at vi har gravet i sagen. Struer Kommune har holdt det hele hemmeligt for offentligheden, og først nu hvor anklageskriftet er tilgængeligt, har borgerne udsigt til at få svar på nogle af de mange spørgsmål, der melder sig i kølvandet på sådan en sag. Hvis anklageren har ret i, at direktøren gennem godt to år har stoppet mere end 120.000 kroner i egen lomme, efterlader det en række spørgsmål til kommunen. Hvordan kunne det finde sted så længe, uden at blive bemærket i den interne revision? Ethvert træk på kreditkortet skal følges af et bilag for udgiften, så lavpraktisk tyveri på denne måde burde være umuligt at gennemføre over længere tid. Er der styr på revisionen nu? Og hvorfor gik der mere end en måned fra direktørens afgang til en politianmeldelse? Sagen er endnu en alvorlig ridse i lakken på den engang så flotte danske tillid til håndteringen af vores fælles pengekasse. Engang var tyveri og underslæb i det offentlige nærmest utænkeligt, men sagen her er blot en af flere - og langt mere omfattende - sager om embedsmænd, der har stoppet offentlige penge i egne lommer. Svindel med vores fælles midler er gift for samfundet, men det må og skal frem i lyset. Fuld offentlighed er yderst vigtigt, hvis vi skal have tilliden tilbage. Her på avisen stiller vi spørgsmål og kræver svar, fordi ingen kan være tjent med, at kontrollen med vores skattekroner sejler. Der vil altid være uærlige personer, og de mange sager har vist, at kontrolapparatet er nødvendigt. Og hemmelighedskræmmeri når kontrollen svigter hører ingen steder hjemme.

112

Spritbilist: I får aldrig mine nøgler

Annonce