x
Annonce
Biler

Vi tester: Overset storfamiliebil med indre kvaliteter

Designet på den rummelige Nissan X-Trail lægger sig op ad Qashqai, den er dog 30 cm længere. Foto: Jens Overgaard
Den rummelige X-Trail med plads til syv har stået i skyggen af Nissan Qashqai, men den fortjener en mere fremtrædende plads. Kombinationen af ny benzinmotor på 160 hk og automatgear klæder den dog ikke.

Du kender det fra supermarkedet: Nogle gange kan du få en portion størrelse XL for en beskeden merpris.

Det sker nogle gange også i bilernes verden.

Det er tilfældet hos Nissan. Her er der "kun" 50.000 kroner fra en Qashqai med mellemudstyret Acenta, 1,3-liters benzinmotor på 160 hk og DCT-automatgear og op til den tilsvarende X-Trail med sæder til syv. Selv om et halvt hundrede tusinde også er penge, er prisen på godt 350.000 kroner her rimelig.

Som udgangspunkt er X-Trail bestykket med fem sæder, mens det koster omkring en snes tusinde kroner at opgradere til en pakke med tredje sæderække og panoramasoltag og er med i prisen ovenfor.

Det er dog ikke alle varianter, som kan sammenlignes direkte, da X-Trail ikke findes i de billigste varianter.

Ugens testbil, en X-Trail med samme motor og gearkasse samt topudstyret Tekna, ryger op i 398.000 kroner - og så er prisforskellen 70.000 kroner.

Annonce

NISSAN X-TRAIL 160 HK DCT TEKNA - SYV SÆDER

Pris: 417.885 kr. - alt efter udstyr

Brændstoføkonomi: 13,2 km/l (WLTP)

Ejerafgift, halvårlig: 1.510 kr.

CO2 per km: 172 g

Motor: Firecylindret motor på 1,3 liter

Ydelse: 160 hk

Moment: 270 Nm/1.800-4.250 omdr.

Topfart: 200 km/t.

0-100 km/t.: 11,5 sek.

L/B/H: 469/182/171 cm

Anhængervægt u/m bremse: 750 kg/1.500 kg.

Mere plads

Det er dog alligevel tankevækkende, for mens Qashqai i fjor blev Danmarks mest solgte bil, har X-Trail stået mere i skyggen. Det er synd, for der er masser af praktikalitet i den store SUV, som er 30 centimeter længere end Qashqai og har seks centimeter mere mellem akslerne. Bagagerummet er med sine 565 liter pænt.

Overtegnede har altid syntes, at Qashqai var noget snæver inden døre, hvor modellen ikke kan måle sig med en stationcar i mellemklassen, der typisk kan sluge en cykel. Derfor kan X-Trail være et fint bud til de mange børnefamilier, der måske har endda tre poder eller små fodboldspillere, spejdere og andet friluftsfolk med om bord.

Jeg skriver med vilje "små", for tredje sæderække er nemlig mest for børn eller voksne, der skal transporteres ganske kort. Komforten hjælpes lidt af en anden sæderække, der kan forskydes i længden, og en tredje sæderække, hvor ryglænet kan tiltes i vinklen, og nakkestøtterne justeres i højden. Adgangen til den tredje række er dog bøvlet.

Letkørt og stor bil

På afstand ligner X-Trail en forstørret Qashqai, og det er den også et stykke hen ad vejen.

Qashqai har aldrig været en sportsvogn, men er lagt an på højbenet familiekørsel, og den oplevelse er endnu mere udpræget i X-Trail, der på grund af størrelsen dufter mere af klassisk firehjulstrækker.

Den fylder godt i terrænet, hvilket du skal tænke på i parkeringsbåsen. Til gengæld er den letkørt med et nemt styretøj og en solid vejbeliggenhed.

Benzinmotoren på 160 hk og et moment på 270 Nm er ny i modellen. Den burde på papiret have kræfter nok til at flytte bilen på 1600-1700 kg gelinde. Men motoren virker ikke helt harmonisk sammen med den automatiske gearkasse med dobbeltkobling.

Benzinmotoren på 1,3 liter arbejder noget anstrengt, og vi blev aldrig helt dus med konstellationen.

Alternativet er kun en væsentlig dyrere dieselmotor på 150 hk med Xtronic-milliongear. Prøv i givet fald begge varianter grundigt af.

Inden døre kan vi skue et instrumentbord i samme snit som Qashqais. Det vil sige funktionelt og i en slidstærk kvalitet, som mere opleves praktisk end lækker. Her er den centrale skærm også noget grynet og langsom.

Modellen, der blev lanceret i 2013, har Nissans omfattende "Safety Shield"-pakke med blandt andet automatisk nødbremse for bløde trafikanter, skiltegenkendelse og vognbaneassistent samt en række yderligere systemer som sensorer for bevægelse ved siderne og kameraer hele vejen rundt. Det trækker op i et marked, hvor konkurrenterne er mere moderne biler.

I samme klasse byderfor eksempel Seat Tarraco og Skoda Kodiaq sig til med priser, der med syv sæder starter fra henholdsvis 398.000 og 416.000 kroner, og hvor X-Trail, der løbende byder på kampagnepriser, har en prisfordel.

Nissan X-Trail er det rummelige og noget oversete alternativ i SUV-mellemklassen med plads til syv. Foto: Jens Overgaard

Konklusion

Nissan X-Trail er det lidt oversete alternativ for den store familie, der behøver plads. Det er ikke den mest moderne bil i klassen, men den giver stor anvendelighed for pengene.

Instrumenteringen i X-Trail minder også om Qashqai. Den er noget rustik, men funktionel og slidstærk. Skærmen er noget grynet. Foto: Jens Overgaard
Som i de fleste syvpersoners biler i denne klasse er den tredje sæderække mest til mindre børn. Adgangen hertil er noget bøvlet. Foto: Jens Overgaard
Annonce

Mest læste

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Vi må bede om godt vejr

Man må håbe, at det bliver godt vejr efter påske. Det vil i hvert tilfælde gøre opgaven lidt lettere for de kommunalt ansatte samt ledere på skoler og daginstitutioner, når de hen over påsken skal løse en på papiret stort set umulig opgave. De skal skaffe plads til børn i skoler og daginstitutioner, så der dels kan skabes plads nok mellem børnene, og så skal hygiejne-forholdene også være i top. Det vil være en udfordring på rigtig mange skoler og i rigtig mange dagtilbud at skaffe den fornødne plads til det, samtidigt med at det også skal fungere. Skoleklassen kan ikke være i ét klasselokale, og hvis alle forældre vælger at sige ja tak til at få børnene i daginstitution, så er her heller ikke kvadratmeter nok. Opfordringen fra statsministeren lød, at børnene skulle være så meget ude som muligt, og det må man da også håbe, det bliver vejr til i mange dage, da det vil gøre opgaven noget lettere for et presset personale at holde børnene på en rimelig afstand. Ingen ved i skrivende øjeblik hvor mange skoler og dagtilbud, der bliver klar onsdag. Der er meget, der skal på plads. Det vides heller ikke, om forældrene tager imod tilbudet. Ja, børnene skal jo i skole, men hvor mange børn bliver hjemme fra daginstitutionen, fordi forældrene er utrygge ved smittefaren? Mange forældre trænger til, at børnene kommer af sted, og mange børn vil også glæde sig. Men usikkerheden er der jo, om det er en klog beslutning eller ej at sende børnene hjemmefra. Ingen ved det. Det må tiden vise. Vi er på ukendt grund. Regeringen tør ikke længere holde samfundet i et jerngreb på grund af de økonomiske konsekvenser. Eksperterne siger, det her er den klogeste måde at åbne op på. Vi andre må bede til, de har ret. I det her ligger en kalkuleret risiko, da man gerne ser, at en hel del flere faktisk bliver smittet - men i et tempo, hvor sundhedsvæsnet kan følge med. Lukker vi fortsat helt ned, vil det trække epidemien rigtigt langt ud, og mange vil være i fare igen, når bølge to forventes at komme til efteråret. Nej, det er ikke let at træffe en klog beslutning, og en forkert kan give os et nyt Italien eller Spanien. Beslutninger skal tages nu. Næste år ved vi, om det var klogt eller ej.

Annonce