Annonce
Biler

Vi tester ny Opel: Uharmonisk cocktail i tysk mellemklassebil

Den faceliftede Opel Astra kan kendes på en let ændret front. Kombinationen af den nye trecylindrede motor på 145 hk og CVT-automatgear spiller dog ikke ved bykørsel. Foto: Jens Overgaard
Vi tester den faceliftede Opel Astra, hvor kombinationen af en ny trecylindret benzinmotor og automatgear slet ikke spiller sammen i modellen, der tilmed kun må have 190 kg på krogen.

En pæn portion soliditet. Det har altid været kendetegnede for Opel Astra og gælder stadig for det tyske mærkes bud i mellemklassen, som har fået en kraftig opgradering, før en ny model banker på om et par år.

Her har designere og teknikere pudset kanter af i modellen, som vi tester med den nye trecylindrede 1,4-liters motor på 145 hk med CVT-gear og mellemudstyret Elegance til en pris af 244.990 kroner, og som med testbilens ekstraudstyr ryger op lige godt 300.000 kroner.

Det er ikke urimeligt for en femdørs model i mellemklassen med en pæn bunke udstyr. Alligevel er der tidsler i buskadset.

Selv om motor og automatgear spiller godt sammen og giver et kvikt og smooth antrit på motorvejen, er der udfordringer ved især bykørsel, hvor bilen går ned i omdrejninger og byder på rystelser og vibrationer, som vi ellers kun husker det fra de første trecylindrede mikrobiler. Det er en hage, som får os til at pege på alternativer. Men det vender vi tilbage til.

Annonce

Opel Astra 1.4T 145hk CVT Elegance

Pris: 244.990 kr.

Med ekstraudstyr: 300.000 kr.

Brændstoføkonomi: 17.5 km/l (WLTP)

C02 per km: 121 gr

Ejerafgift, halvårlig: 540 kr.

Motor: Trecylindret motor på 1,4 liter

Ydelse: 145 hk

Moment: 236 Nm/1.500 – 3.600 omdr.

Topfart: 210 km/t.

0-100 km/t.: 9,9 sek.

L/ B/ H: 437/204/149 cm

Trækvægt u/m. bremser: 190 kg/190kg

Ny front

Den nyeste generation af Astra kom på banen i 2015, hvor en kombination af gode hverdagsegenskaber, pænt udstyr og rimelige priser ved køb eller privatleasing katapulterede modellen op på salgslisterne. Siden er gassen gået langsomt af salget i takt med, at nyere konkurrenter i mellemklassen og blandt de høje miniklasse-crossovere har presset sig på.

Men nu får Astra en større omgang med blandt andet let ændret front og nye lidt mindre trecylindrede 1,2-liters motorer på 110 hk og 130 hk samt den 1,4-liters sag i testbilen. Det er alle trecylindrede motorer konstrueret med udgangspunkt i den gamle Astra-teknik, men franske PSA, som overtog Opel for et par år siden, vil sætte langt mere præg på næste generation ligesom med den ret nye Corsa.

Andre nyheder er, at den automatiske nødbremse nu også kan reagere på bløde trafikanter, mens der er mulighed for delvis digital instrumentering, de avancerede og præcise Intellilux full LED-matrix-forlygter samt de ergonomiske AGR-sæder.

Ryster i byen

På vejen har du bil med vægten lagt på det komfortable, og det gør den meget allround, men ikke videre sportslig. Motoren på 145 hk og milliongearet, hvor der er indlagt syv trin elektronisk, spiller fint sammen ved kvikke overhalinger og giver et flydende flow det meste af tiden. Udfordringen ligger ved hastigheder under 50 kilometer i timen, hvor der altså kommer små resonanser og rystelser.

Motoren leveres kun med automatgear, så der er ikke andre muligheder, Vi har ikke prøvet samme motor med manuelt gear, som her også yder 145 hk, men kun er på 1,2 liter, men her vil du have bedre mulighed for at styre omdrejningerne.

På automatgears-fronten er der ikke andre muligheder på Astra-hylderne, mens et alternativ som Ford Focus Titanium med 150 hk og automatgear koster cirka 280.000 kroner.

Opel Astra med rødder fra 2015 har fået en let opgradering, der ud over nye motorer betyder opgraderet komfort og sikkerhedsudstyr. De billigste versioner mangler dog automatisk nødbremse. Foto: Jens Overgaard

Ringe trækvægt

Testbilen var udstyret med det store multimedie Pro infotainment-anlæg med ottetommer farveskærm til 15.000 kroner frem for grund-farveskærmen på syv tommer. Det fungerede hurtigt og med klar grafik. I det helt taget er instrumentering og kabine ganske indbydende med kromdetaljer og tyk beklædning.

Udstyret i Elegance er med almindelige full LED-forlygter, Apple Carplay og en automatisk nødbremse, som også reagerer for bløde trafikanter, samt de omtalte ergonomiske sæder rimeligt. Men grundmodellerne, som starter helt nede fra 180.000 kroner, har ikke automatisk nødbremse, og det er for dårligt efter dagens standard.

Det gælder både Essentia, Enjoy og Edition Plus. Her skal du op i en Elegance-model, der starter fra 200.000 kroner. Samtidig er mulighederne for ekstraudstyr få, og det er kun muligt at købe større skærm og bedre lygter til topmodellen. Det trækker også ned, at du kun må have 190 kg på krogen, hvilket nærmest svarer til et par elcykler.

Kabinen har fået en mindre justering. Testbilen havde dyrere multimediesystem med større skærm end standard. Foto: Jens Overgaard

Konklusion

Opel Astra er forfinet med faceliftet, men alderen trykker. Versionen med 145-hk benzinmotor og CVT-automatgear er uharmonisk i bytrafik, så tag en grundig prøvetur og vurdér, om du kan leve med dette. Den beskedne trækvægt på krogen sætter også begrænsninger.

Milliongearet givet er let antrit på motorvejen, men i byen byder modellen på resonans. Foto: Jens Overgaard
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112

To mænd sigtet for forsætlig brandstiftelse

Annonce