Annonce
Biler

Vi tester: Ny fransk mini-SUV er slet ikke så lille endda

Den er helt sig selv, og det skal forstås positivt. Peugeot 2008 har et af klassens mest interessante designs. Foto: Peugeot
Den nye Peugeot 2008 er et stilstudie i lækkert design, men den er også ret kostbar.
Annonce

Kan Peugeot overhovedet gøre noget forkert for tiden?

Spørgsmålet melder sig lige så snart, man betragter den nye 2008, der sammen med den lige så nye Ford Puma har klassens mest interessante design.

Samtidig er den vokset, den nye Peugeot 2008 er slet ikke så lille som den første generation. Faktisk er den hele 15 centimeter længere end forgængeren, så nu er den større end VW Golf.

Bilen er konstrueret på koncernens CMP-platform, der også danner basis for den nye Peugeot 208, DS3 Crossback og Opel Corsa.

Det var i sommeren 2013, den første generation 2008 landede i en bilklasse, hvor kun Renault Captur huserede. Herhjemme er vi ellers traditionelt lunkne over for nye modeluner, men både 2008 og Captur fik på rekordtid fat i mange kunder.

En negativ ting er dog, at priserne tilsyneladende er fulgt med op størrelse. Nu koster den billigste 2008 fra 210.000 kroner, og det er med kun 100-hk benzinmotor og basisudstyret Active.

Vi tester den model, som importøren har de største forventninger til, nemlig med 1,2-benzinmotor, turbo og 130 hk.

Prisen er 250.000 kroner.

Kan man nøjes med kun 100 hk, falder prisen kun 10.000 kroner, så den besparelse giver ikke ret meget mening.

En tilsvarende Ford Puma med 125 hk koster dog 225.000 kroner, mens Skoda Kamiq med 115 hk står til 220.000 kroner.

En sammenlignelig 3008, som er storebror, koster fra 340.000 kroner, så på den front kan der alligevel være penge at spare.

PEUGEOT 2008 ALLURE, PURETECH 130HK

Pris: 249.990 kr.

2008 fra: 209.990 kr.

Forbrug: 17,2 km/l, WLTP

CO2 per km: 131 g

Grøn ejerafg.: 540 kr. halvårl.

Topfart: 196 km/t.

0-100 km/t.: 9,7 sek.

Anhængervægt: 1.200 kg

L/B/H: 430, 177, 153 cm.

Annonce

Spændende instrumentering

Og der er ikke tale om kejserens nye klæder, det lækre design fortsætter nemlig indvendigt.

Her er der fuld digital instrumentering, dog ikke i basismodellen Active, og en stor farveskærm i midten, der sammen med et lille sportsrat og Peugeot-specialiteten med, at man skal kigge hen over rattet, sætter sit præg på bilen.

En indretning, som efter en kort tilvænning giver en perfekt kørestilling for de fleste. Man sidder udmærket i forstolene, nyder den høje kørestilling og udsigten til det moderne cockpit.

Vi bliver dog aldrig venner med skærmen, der har erstattet hovedparten af de klassiske betjeningsknapper, og som gør visse dele af betjeningen noget besværlig. På den anden side trækker det op, at Apple Carplay er standard.

Generelt er interiørkvaliteten høj, men armlænet ved sideruden er knaldhårdt at hvile armen på. Til gengæld er bilen godt udhulet. Der er nemlig markant bedre plads end i 208, der godt nok også er elendig, når det gælder plads på bagsædet, men her i storebror sidder man godt.

I forhold til de bedste konkurrenter, er der en smule bedre benplads i en Skoda Kamiq, der er klassens plads-konge, men ellers skal 2008 ikke skamme sig. Man bør dog lige notere sig, at de bageste sideruder skråner opad for at give modellen et sportsligt strejf, og det stjæler noget af udsynet.

Selve indstigningen er let, og det er genialt, at Peugeot lader dørene gå ned forbi indstigningspanelerne, så disse aldrig bliver beskidte. Dermed får man ikke beskidte bukser.

Bagagerummet er generelt stort, ikke mindst, hvis man lægger bagsæderne ned, men som ved alle andre små SUV'er gælder det, at en klassisk stationcar som Peugeot 308, som koster det samme, eller faktisk mindre, har mere plads - både i bagagerum og på bagsædet.

Annonce

Behagelig at køre

På vejen er 2008 affjedret på den komfortable måde, franskmænd mestrer, så faktisk fjedrer den som en større bil, men hvis vejen bugter sig, så be'r Peugeoten i højere grad føreren om at sænke farten, for den er ikke skabt til sjov i gaden, selv om den bestemt er velkørende.

Faktisk er undervognen så blød, at bilens kørestil minder en anelse om den gode gamle 2CV, så vognen vugger kraftigt til siden og sågar også frem og tilbage, alt efter om man bremser eller accelererer. Det virker egentligt charmerende, men passer nok bedre til en blød Citroën end til de mere sportslige Peugeot-modeller.

Generelt er Peugeots trecylindrede benzinmotorer nogle af de bedste på markedet, og testbilens 1,2 med 130 hk passer perfekt til 2008. Først og fremmest er den kvik - både til at komme ud ad starthullerne, men også til hurtige overhalinger.

Der er godt med power fra lave omdrejninger, så man behøver ikke skifte gear hele tiden.

Samtidig er den støjsvag, og det gælder ikke kun motoren, men hele bilen.

Der er ingen tvivl om, at den nye 2008 er en sikker bil. Den har fået fulde fem stjerner i Euro-NCAP-testen og er standardudstyret med den mest avancerede automatiske nødbremse, der både stopper for biler, fodgængere og cyklister.

Den nye 2008 er vokset markant i forhold til forgængeren, og så kører den voksent og komfortabelt. Foto: Peugeot
Annonce

Det er ekstraudstyr

Generelt er 2008 en veludstyret bil, og Alluremodellen har ud over digital instrumentering også klimaanlæg, 17-tommer alufælge, nøglefri startknap, midterarmlæn, en stribe aflægningsrum, justerbart bagagerumsgulv og en lang række ind- og udvendige detaljer, der får modellen til at tage sig ekstra godt ud. Adaptiv fartpilot er dog først standard i det højere GTLine-trim, men den kan tilkøbes for 6500 kroner i en Tech-pakke, inklusive blandt andet bakkamera.

Nogen vil givetvis kunne leve med basisudgaven og så eventuelt tilkøbe alufælge, men den fås kun med 100-hk-motoren.

Man kan også vælge at privatlease bilen, formedelst 3100 kroner om måneden i tre år og en førstegangsydelse på 10.000 kroner. Det giver en samlet ydelse på 122.000 kroner over tre år.

Interiøret er som de øvrige Peugeot-biler med lille rat og digital instrumentering, dog ikke i basisversionen. Foto: Christian Schacht
Annonce

Konklusion

Det koster at køre Peugeot 2008, for den er en af klassens dyreste modeller, men også en af de bedste. Den ser godt ud, har fin plads, spændende instrumentering og så har den en kraftig motor og høj komfort.

Der er god plads på bagsædet, og på flere måder er 2008 næsten vokset ind i Qashqai-klassen. Foto: Christian Schacht
Annonce
Annonce
Holstebro

Brændte tegn i togets borde

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Holstebro

Kaffeladen klar igen efter dyr nedlukning

Debat

Ingen fik direkte besked om nedlukningen

Lemvig

14-årig død efter ulykke

Annonce