Annonce
Biler

Vi tester: Kraftmonster i kompakt indpakning

Den heftige Mercedes A-klasse AMG 45S kan bl.a. kendes på en mere aggressiv front. Foto: Jens Overgaard
Vi kører Mercedes A-Klasse AMG 45S, der med sine 421 hk er bestykket med verdens kraftigste firecylindrede motor.
Annonce

Du kan se det på afstand. Dét her er ren muskelkraft pakket ind på beskeden plads, lidt som en muskelhund i den hårde afdeling. Den fylder måske ikke så meget i landskabet, men hvis den sætter kæberne i, er der enorme kræfter bag biddet. Det er helt det samme med den nye Mercedes A-Klasse AMG 45S 4Matic Plus, der med sine 421 hk er den mest vilde af de tre A-Klasse AMG-modeller, som det tyske mærkes hustuner kan diske op med, og for øvrigt har den kraftigste firecylindrede motor i verden.

Det rækker til en acceleration fra 0 til 100 kilometer i timen på 3,9 sekunder i den firehjulstrukne raket, der har en topfart på 250 kilometer i timen. Prisen på 965.000 kroner plus for 229.000 kroner ekstraudstyr er da også i samme astronomiske luftlag.

Udgangspunktet er den i forvejen vellykkede A-Klasse, der kom på markedet i 2018. Det er muligt, at nogle på AMG-fronten sværger til de store modeller med voluminøse V6- eller V8-motorer. Men efter i fjor at have prøvet A-klasse AMG med den mindste motor på 306 hk og nu med det største kraftværk, bliver jeg mere og mere begejstret for modellen, hvor du har sublim balance og motorkraft i en indpakning, der med fuldfede bucketsæder med læder og mikrofiber, tykt sportsrat og et superhurtigt ottetrins automatgear går op i en højere enhed.

Du får ganske enkelt en fantastisk køremaskine, der ovenikøbet ikke er så hardcore, at den ikke også kan bruges til hverdag.

Mercedes-AMG A 45 S 4Matic Plus

Pris: 965.098 kr.

Testbilen: 1.194.193 kr.

Brændstofforbrug: 11,6 km/l, WLTP

CO2: 194 gr/km

Grøn ejerafgift: 2.430 kr. halvårlig

Motor: Firecylindret motor på 2,0 liter

Ydelse: 421 hk

Moment: 500 Nm

0-100 km/t.: 3,9 sek.

Tophastighed: 250 km/t.

L/B/H: 445/181/141 cm

Anhængervægt u/m bremse: 750 kg/1.500 kg.

Annonce

Stor muskel

AMG 45S’eren har som de andre AMG-modeller fra fabrikken i Affalterbach naturligvis en motorblok med signatur fra den tekniker, der har afsluttet opbygningen. Mens kendere blandt andet vil kunne spotte den mest hardcore A-Klasse på sin specielle AMG-kølergrill, som adskiller den fra sine mindre AMG-brødre. At testbilen så har en solgul lakering, gør den ikke mindre iøjnefaldende.

Hjertet er en ny 2,0-liters motor med et ekstra højt turbotryk, der betyder, at momentet rammer hele 500 Nm.

Motoren, der er både vand-, olie- og luftkølet, er en enorm muskel, som hele tiden holder os til ilden. Men kræfterne er lette at dosere. I ”Comfort” er bilen nærmest som en let sportslig A-Klasse, mens den i ”Sport” og ”Sport Plus” forvandler sig til det monster med hylende motor, som specifikationerne foreskriver. Men aldrig uden at følelsen af germansk kontrol forsvinder. De mange kræfter er kort og godt kontrollerede som samme muskelhund, velafrettet og i stram snor.

Annonce

Få konkurrenter

Her er en stribe køreprogrammer, som spiller sammen med ottetrins automatgearkassen og de adaptive støddæmpere, der har krydsfordeling af kræfterne, som betyder, at du i yderste konsekvens kan flytte hele muskelstyrken til ét enkelt baghjul for at få skubbet bilen med rundt i sving. Det bliver aldrig nødvendigt, for vi har hele tiden en følelse af overlegenhed i køretøjet, der på motorvej virker så stabil som en klippe og i sving følger linjerne med stabilitet som en slagkrydser. Godt hjulpet af grebet fra de brede dæk på store 19-tommer smedejernsfælge og forstærkede AMG-bremser. Det hele uden den klassiske elegante Mercedes-komfort helt forsvinder.

Til gengæld kan du give mere fuldfed bas med lydtuning-knappen, som giver den firbenene sag mere pondus, hvilket vi selvfølgelig gjorde.

Det er ikke mange konkurrenter i dette luftlag, hvor overtegnede i fjor testede den nye BMW M135i xDrive, der med sine 306 hk matcher den mindste A-Klasse AMG, der er en af de få. Desuden venter vi på en ny generation af Audi RS3. Mange vil dog nok kunne nøjes med motoriseringerne på 306 hk eller 387 hk og få næsten samme tætte køreoplevelse, og så starter priserne altså fra omkring 640.000 eller 875.000 kroner.

Den store forskel er hurtigheden, hvor 0-100 kilometer i timen i de andre klares på 4,7 og 4,0 sekunder, men prisforskellen er også til at tage og føle på.

Vi må ikke glemme oplevelsen i kabinen, hvor vi har udsigt til den digitale instrumentering med fladt liggende storskærme med MBUX-styresystemet og augmentet reality, som kan projicere for eksempel vejskilte ind på navigationsanlægget som et realtime-kamerabillede. Systemet, som vi kender fra A-Klassen, har her fået et AMG-touch med grafik, der kan vise bilens præstationer, og som kan fungere sammen med Head Up-displayet. Det spiller godt sammen.

Den firehjulstrukne AMG 45S med 421 hk er en fantastisk køremaskine, som kan klare de mest krævende veje. Foto: Jens Overgaard
Annonce

Konklusion

Den heftige A-Klasse AMG 45S byder på en imponerende motorkraft, og den er som pakke en på alle måder vellykket sports-hatchback, der fuld ud lever op til de forventninger, du kan stille til en AMG. Mange vil dog nok kunne nøjes med den mindste motorisering og få en fin AMG-oplevelse, og så er prisen en helt anden.

Du sidder som støbt i bucket-sæderne med læder og mikrofiber, der også kan fintunes i indstillingen elektrisk. Foto: Jens Overgaard
A-Klassens i forvejen stilfulde digitale kabine med storskærme får her et pift med AMG-instrumentering og tykt sportsrat med alkantara-greb. Foto: Jens Overgaard
Annonce

Mest læste

Annonce
Annonce

Seneste nyt

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce