Annonce
Lemvig

Vi er jo hverken Søren Brostrøm eller Kaare Mølbak, så når myndighederne siger, det er i orden, så kører vi...

Søren Riis fra Riis Rejser: Ikke rimeligt, hvis folk skal vente et år med at få penge tilbage for en aflyst rejse. Arkivfoto
Riis Rejser er glad for hjælpepakker, men ikke at kunder skal vente et år med at få penge for aflyste rejser retur

Lemvig: - Sådan håber jeg ikke, det bliver. Det er ikke rimeligt over for kunderne.

Medindehaver af Riis Rejser, Søren Riis, er glad for, at branchen har fået hjælp fra Folketinget. Men der er en del af "hjælpen", som han ikke håber bliver en realitet.

- Det kan ikke være meningen, at kunden skal have et tilgodebevis for en rejse, der er betalt, i stedet for at få pengene tilbage med det samme som man altid har gjort. Det er et forslag, man er gået til EU med, men det er urimeligt, hvis kunden skal vente et år på at få sine penge. Og det er helt galt, at det kan ske med tilbagevirkende kraft. Kunden har jo købt rejsen med den sikkerhed, at blev den ikke til noget, så fik man pengene igen, siger Søren Riis.

Han er derfor tilfreds med, at Margrethe Vestager har afvist sådan en ordning med flyselskaberne.

- Det bør blive det samme med pakkerejser. Der er ingen forskel, mener han.

Men alligevel kan Riis Rejser blive nødt til at "hoppe med på vognen", hvis det bliver en realitet.

- Det kan vi blive nødt til af konkurrencehensyn, hvis andre gør det, da vi ellers vil komme til at stå i en vanskeligere situation end vore kollegaer, som her og nu vil få hjælp til likviditeten, fordi de ikke skal betale tilbage her og nu. Men det kan ikke være meningen, at kunderne skal være bank for os. Det er et spørgsmål, vi selv må løse sammen med de finansielle samarbejdspartnere, vi nu en gang har, mener Søren Riis.

Til gengæld er han taknemmelig for, at forliget har gjort, at man inden for rejsebranchen ikke længere skal hæfte solidarisk for lån, så man kunne komme til at betale for en kollega, der ikke overlevede.

- Det var også urimeligt. Og jeg er også taknemmelig for, at vi får en låneadgang til at dække de udgifter, vi fik til at få vore kunder hjem, da man lukkede landet ned. Det kostede os omkring én million kroner med ombookninger med videre for at få folk hjem. En opgave, vi naturligvis tog på os som ansvarligt rejseselskab, men også en opgave, vi blev påtvunget af regeringen, så derfor er det rimeligt, vi får denne hjælp.

Annonce
Vi lytter til anbefalingerne fra Sundhedsstyrelsen, og vi venter naturligvis på, vi må køre. Men så venter vi heller ikke længere. Vi er jo hverken læger, Søren Brostrøm eller Kaare Mølbak, så vi lytter til, hvad vi må, og det retter vi os efter. Hvis der så er nogle, der har bestilt og ikke vil med alligevel, selv om retningslinjerne er overholdt, ja, så har man mistet pengene.

Søren Riis, direktør, Riis Rejser

Sælger faktisk nye rejser

Er Riis Rejsers aktiviteter så gået helt i stå? De er naturligvis meget påvirkede, men der sælges faktisk busrejser.

- Der er jo nogle, der ikke kom til Holland for at se tulipaner, og nogle kom ikke på flodkrydstogt her i foråret. De har bestilt til næste forår, så de kan komme af sted - selvfølgelig i vished om, at hvis man heller ikke kan køre til den tid, får man pengene igen. Vi havde også solgt næste 1300 billetter til koncerter med Andre Rieu. Koncerterne er flyttet, og så vil man gerne af sted til dem senere, fortæller Søren Riis.

Men man venter på, at forsamlingsforbudet hæves til 50, og at grænserne åbner. Men der er også rejser her til lands, og man er klar til ture til Bornholm med mere, når man må fylde bussen.

- Man sidder jo i samme retning i en bus, og vi vil stille krav om, man har håndsprit med til eget forbrug. Vi lytter til anbefalingerne fra Sundhedsstyrelsen, og vi venter naturligvis på, vi må køre. Men så venter vi heller ikke længere. Vi er jo hverken læger, Søren Brostrøm eller Kaare Mølbak, så vi lytter til, hvad vi må, og det retter vi os efter. Hvis der så er nogle, der har bestilt og ikke vil med alligevel, selv om retningslinjerne er overholdt, ja, så har man mistet pengene. Det har vi da haft nogle snakke med kunder om, men det er som sagt ikke os, der sætter grænserne. Det gør sundhedsmyndighederne. Når de siger ok, så er vi også klar, siger Søren Riis.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112

Morgenuheld: To biler kørt sammen i kryds

112

To mænd sigtet for forsætlig brandstiftelse

Annonce