Erhverv

Vestjyske skraldebiler skal køre på gas

Den sønderjyske vognmand Meldgaard skal køre med gasdrevne skraldebiler i Holstebro by de kommende år. Her er det firmaets Mercedes-skraldevogne i Aalborg, som holder på rad og række for at få tanket gas. Privatfoto
Fra efteråret vil indsamlingen af dagrenovation i Holstebro og Skive foregå i gasdrevne skraldebiler. Merudgiften er minimal, og det er godt for miljøet.

HOLSTEBRO: Fra 1. september begynder en ny kontraktperiode for indsamling af dagrenovation i Lemvig, Struer, Holstebro og Skive kommuner.

Aftalen skal løbe i fem år med en option på forlængelse i yderligere to år. I fremtiden kommer det til at foregå i gasdrevne skraldebiler, men kun i Holstebro by og Skive by, fortæller Gitte Bak, divisionschef for borgerservice hos det fælleskommunale affaldsselskab Nomi4s.

- Der skal være mulighed for at tanke gas, ellers giver det ikke mening at tage det med i udbuddet. Og i Holstebro og Skive er der tankanlæg, så der kunne det lade sig gøre, forklarer Gitte Bak.

Hun er samtidig projektleder for et stort projekt, der skal hjælpe Nomi4s til at omdanne madaffald til biogas.

- Borgerne skal have nye skraldespande, som er inddelt i rum, så man kan sortere madaffaldet fra. Bilerne skal indrettes, så de også kan håndtere opdelingen i to rum, så vi kommer ikke til at ombytte skraldespandene, før bilerne er på plads. Vi vil ikke bede borgerne om at sortere madaffaldet fra, hvis det bare ryger i samme rum i skraldebilen, fortæller Gitte Bak.

Bilerne er lige så robuste som dieselbiler og kører rigtig godt. Den største udfordringen er logistikken i at tanke op.

Vognmand Henrik Meldgaard om gasdrevne lastbiler.

Gode erfaringer i andre byer

Gasbiler er mindst lige så gode som dieselbiler, fortæller Henrik Meldgaard, som er direktør og indehaver af vognmandsfirmaet Meldgaard i Aabenraa. Det er hans biler, der skal hente dagrenovation i Holstebro by.

- Vi kører allerede med gasbiler i Aalborg, og vi har i efterhånden en del år kørt med tre gasbiler i Ringkøbing-Skjern Kommune. Bilerne er lige så robuste som dieselbiler og kører rigtig godt. Den største udfordringen er logistikken i at tanke op. Hvis der kun er én gastank i kommunen, så kræver det noget planlægning, når man kører i den fjerneste ende af kommunen. I Aalborg valgte vi at bygge vores eget tankanlæg, hvor bilerne bliver fyldt op med slow-fill om natten, fortæller Henrik Meldgaard.

Gasbilerne har lidt højere driftsomkostninger end dieselbiler, men det er godt givet ud, mener han.

- Vi lever af at passe godt på miljøet, så jeg synes, det er lækkert, at man finder på nye ideer, som kan gøre noget for sagen. Vores kongstanke er, at man ideelt set skulle køre på biogas, men det er ikke praktisk muligt endnu, så derfor kører vi på naturgas, siger Henrik Meldgaard.

Beskeden merudgift

Nomi4s vurderer, at driftsomkostninger vil være blot halvanden procent højere på grund af skiftet til gasdrift i Holstebro by og Skive by.

Det betyder, at omkostningerne til betjening af den typiske kunde med en 240 liters affaldsspand isoleret set vil stige med beskedne 14 kroner om året som direkte følge af skiftet til mere miljøvenlige biler i Holstebro og Skive.

Skive Kommune har i forvejen gasdrevne biler i hjemmeplejen. I Holstebro Kommune er det kommunalt ejede forsyningsselskab Vestforsyning i gang med at udskifte hele sin vognpark til gasdrift, og bybusserne i Holstebro er allerede omlagt til certificeret naturgas – altså gas, hvor naturgasselskabet lover at aftage biogas i en mængde, der svarer til forbruget af naturgas.

I Holstebro fik man i øvrigt en uventet sidegevinst: De gasdrevne bybusser larmer nemlig markant mindre end de gamle dieselbusser, når de lægger fra land med fuld gas fra stoppestederne.

0/0
Annonce
Erhverv For abonnenter

Ausumgaard omlægger til økologisk planteavl

Erhverv

Åbner kontor i Struer: Dorte vil hjælpe små og mellemstore virksomheder

Erhverv

Købmanden holdt rejsegilde: Sammen er de stærke i Asp

Erhverv For abonnenter

4 gode tips, hvis man ønsker at tabe sig

Erhverv For abonnenter

Godt for svinebønder - skidt for forbrugerne: Syge grise i Kina udløser eksplosive prishop

Prisen på svinefars til frikadeller og nakkekoteletter til grillen har taget et ordentligt spring opad i de seneste uger, og forklaringen skal findes i Kina. Sådan lyder det samstemmende fra de to største dagligvarekæder Coop og Salling Group. Hos Coop melder informationsdirektør Jens Juul Nielsen om prisstigninger på svinekød på 10 procent. I Salling Group, der står bag Bilka, Føtex og Netto, melder pressechef Kasper Reggelsen ligeledes om højere priser på produkter, der indeholder svinekød. Kina, som er verdens største producent og forbruger af svinekød, er lammet af den alvorlige afrikanske svinepest, der vurderes at have ramt næsten en tredjedel af den kinesiske produktion. - Det er på en trist baggrund, men det er en stor fordel for de danske svineproducenter, der har set en meget kraftig stigning i noteringen på svinekød, siger Klaus Kaiser, erhvervsøkonomisk chef i Seges, landbrugets videnshus i Aarhus. Efter katastrofalt lave priser i 2018, der kastede mange svineproducenter ud i konkurs, er prisen steget voldsomt siden nytår. Ved indgangen til 2019 fik en landmand 8,30 kroner pr. kilo gris, der blev leveret til slagterikoncernen Danish Crown. I denne uge lå prisen på 10,80 kroner, og mandag stiger den yderligere til 11,10 kroner pr. kilo. Det er en stigning på 34 procent siden nytår. - Vi skal tilbage til 2001 for at se en tilsvarende kraftig stigning, så det er helt ekstraordinært. Vi forventer også, at priserne vil forblive på et højt niveau og måske endda stige yderligere, inden man får styr på det i Kina, siger Klaus Kaiser.

Erhverv

Torvehallen er solgt - nu skal bygningen gøres klar til nyt liv

Erhverv

Lokal bank leverer historisk kvartalsregnskab

Annonce