Annonce
Udland

Verdens ældste mand giver sit råd til at leve længere

Kyodo/Reuters
I en alder af 112 år og 344 dage er japanske Chitetsu Watanabe blevet optaget i Guinness Rekordbog.

Chitetsu Watanabe fra Japan er blevet bekræftet som verdens ældste nulevende mand.

Annonce

I en alder af 112 år og 344 dage blev Chitetsu Watanabe optaget i Guinness Rekordbog onsdag.

På et plejehjem i byen Niigata, hvor han bor, fik Chitetsu Watanabe overrakt et certifikat for rekorden.

Chitetsu Watanabe blev født 5. marts 1907 i Niigata i det vestlige Japan som det første af otte børn.

Efter at have dimitteret fra landbrugsskolen flyttede han til Taiwan for at arbejde i en sukkerplantage.

Her mødte han sin kone, som han fik fem børn med.

Chitetsu Watanabe nåede også at tjene i den japanske hær i Anden Verdenskrig i 1944.

Efter krigen flyttede han tilbage til sin hjemby, hvor han arbejdede på et kontor indtil sin pension.

Herefter arbejdede han på sin egen gård, hvor han dyrkede alt fra kartofler til jordbær, indtil han fyldte 104 år.

I 2019 gav han i et interview sit bedste råd til at leve længere: Smil og vær glad.

Chitetsu Watanabe mangler stadig fire år for at tage rekorden som den ældste mand nogensinde.

Den tilhører japanske Jiroemon Kimura, der blev 116 år og 54 dage inden sin død i 2013.

Kane Tanaka - også fra Japan - er verdens ældste nulevende person. Hun kunne fejre sin 117. fødselsdag i januar.

/ritzau/

Guinness World Records hjemmeside
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Hold fokus på batteritoget

Vi kunne onsdag læse her i avisen om en ny idé med en letbane mellem Vejle og Billund, som skulle erstatte tanken om en jernbaneforbindelse på strækningen. Gevinsten for Vestjylland skulle så være, at når det blev en letbane, så var den uafhængig af jernbanenettet, og dermed ville linjen til Billund ikke være det, der gjorde, at der ikke længere ville være direkte tog fra Struer og Holstebro til hovedstaden. Det vil en jernbaneforbindelse fra Vejle til Billund netop betyde, da alle passagerer fra Vestjylland så skulle skifte i Vejle. Nu er det velkomment med forslag, der sikrer, at der fortsat kan være direkte jernbaneforbindelser på tværs af landet, da det vil fratage mange lysten til at tage toget, hvis man ved, man skal ud i Vejle og vente på et nyt tog, hvor man så skal finde et sæde. Det er den behagelighed, at man kan sætte sig og så først rejse sig, når man er på hovedbanegården eller i lufthavnen, som gør, at det er attraktivt. Det allerbedste ville være, at der også kommer en elektrificering af forbindelsen mellem Struer og Vejle. Man må erkende, at det er tvivlsomt, der nogen sinde findes penge til det. Selv om den løsning fortsat er hovedmålet, så er det klogt, at Struer-borgmester Viggo Lynghøj alternativt arbejder på, at man så i det mindste får indført batteritog mellem Struer og Vejle. De kan kobles på det "almindelige" tog i Vejle, og dermed sidder man på samme sæde hele vejen til hovedstaden. På samme måde retur. Det er den løsning, der bør sættes fokus på, da det er den mest realistiske, hvis man opgiver de dyre elledninger på sporet fra Vejle til Struer. Samtidigt må man også sige, at det er en økonomisk helt urealistisk løsning at lave nye spor til Billund, uanset om det er tog eller letbane. Der er for få passagerer, der vil bruge dem til lufthavn og store arbejdspladser som Lego, fordi afstanden er for kort til, man først vil fragte sig hen til en station i stedet for at tage bilen direkte. Busser kan klare det behov, og dem kan man også sætte batteri på.

Annonce