Annonce
Lemvig

Vennekreds er begyndt indsamling til ny Solbussen

Jens Jørgen Persson og Elin Lillelund fra Solgårdens & Søparkens Venner håber på god opbakning til indsamlingen til den nye bus. Den gamle Solbussen i baggrunden er 17 år gammel. Foto: Allan Damgaard
Solgårdens & Søparkens Venner skal samle cirka 200.000 kroner ind til en ny Solbussen, der kan fragte beboerne og Dagcentrets brugere rundt til gode oplevelser.

Lemvig: Den gamle Solbussen - som Solgården og Søparkens beboere samt brugere af Dagcentret benytter - skal skiftes ud.

- Den er 17 år gammel, og den trænger til at blive skiftet ud, siger formanden for Solgårdens & Søparkens Venner, Elin Lillelund.

Det er vennekredsen, der står for indkøb og drift af bussen, der kan transportere otte passagerer rundt til gode oplevelser.

- Det er ikke fordi, den har kørt så mange kilometer. Det er blevet til 90.000 kilometer på de 17 år. Den kører hovedsageligt småture. Men den er slidt, og der er flere fordele ved en ny og tidssvarende bus, siger Elin Lillelund.

Solbussen har slidt dækkene lidt mere de seneste år, hvor der er blevet tilknyttet pædagoger til Lemvigs ældrecenter.

- Pædagogerne er gode til at tage beboerne med ud til oplevelser i det blå, siger Elin Lillelund.

Den gamle Fiat-bus skal afløse af en ny Mercedes-bus, der koster i omegnen af 400.000 kroner. Lemvig Kommune kommer til at stå som ejer af bussen, og dermed kan der spares lidt af momsen. Desuden har vennekredsen nogle opsparede penge, der kan bruges til købet.

- Vi regner med, at vi selv skal samle cirka 200.000 kroner ind, og det arbejde er vi netop begyndt med, siger Elin Lillelund.

Beløbet håber vennekredsen at kunne hente hos både fonde, forretninger og private, og hvis det går efter planen, kan den nye Solbussen trille ud på landevejen til foråret.

- Den nye bus har bedre faciliteter end den gamle. Det gælder f.eks. med sikkerheden. De nuværende topunktsseler bliver erstattet af trepunktsseler. Desuden kan sæderne klappes ind, så der bliver plads til kørestole. I den nuværende bus skal sæderne manuelt tages ud for at give plads til kørestole, og det er lidt besværligt, siger Jens Jørgen Persson fra vennekredsens bestyrelse.

Jens Jørgen Persson har tidligere været chauffør i Solbussen - nu er han medhjælper, når passagerne skal ind i bussen. Der er fem-seks chauffører med Johannes Rasmussen fra Lemvig som koordinator.

Den nye bus bliver den fjerde bus på Solgården. Den første ankom i 1980'erne.

- Det er et stort aktiv med sådan en bus, der giver en enorm frihed til beboere og brugere, og vi håber på god opbakning til den nye bus, siger Elin Lillelund.

Annonce

Solgårdens & Søparkens Venner

Solgårdens & Søparkens Venner blev etableret i 1986. Først som Solgårdens Venner - siden kom afdelingen Søparken til.

Foreningen har i dag 190 medlemmer.

Vennekredsen har anskaffet Solbussen, der formelt ejes af de to ældrecentre, mens driften klares af vennekredsen.

Bussen bruges til udflugter for både ældrecentre og Dagcentret i Lemvig. Alle beboere kan desuden leje bussen. Der køres altid med en af vennekredsens egne chauffører.

Bestyrelsen består af: Formand Elin Lillelund, næstformand Daniel Ejler, kasserer Jonna Laursen, sekretær Bodil Madsen, Jens Jørgen Persson, Lene Uhrenfeldt, Inger Jensen, Marian Hove og Birgitte Nielsen.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Uden købere ingen bagmænd

Om det er ny taktik eller bare en tilfældighed, skal være usagt. Men da lokalpolitiet i Holstebro tirsdag fortalte, at det sigtede 31 personer for at have købt euforiserede stoffer hos en lokal hashpusher, kom det kort efter, at politiet begyndte at præsentere 275 borgere i Skive-området for sigtelser for at have købt kokain hos det, der er blevet døbt Porsche-banden. I begge sager er det data fra narkohandlernes telefoner, der har ført frem til de mange købere af narkotika. Sagen fra Skive er naturligvis markant større end den i Holstebro. Men det ændrer sådan set ikke på, at det er en helt igennem fornuftig taktik også at gå synligt og målrettet efter køberne af narko. Selvfølgelig er bagmændene interessante og skal stoppes. Men uden købere var der ingen bagmænd. Uden købere var der ikke et marked for bander og lignende til at tjene styrtende summer på at forsyne unge og gamle med hash, kokain og andre euforiserende stoffer, der plager mange byer og som ødelægger alt for mange liv. Der er simpelthen ingen grund til at frede nogen i den sammenhæng. At det ikke er vanskeligt at skaffe de euforiserende stoffer, vidner de to sager tydeligt om. Stofferne er bare en sms væk. At de benyttes af mange, behøver man blot at slå op i avisen for at sande. I sidste uge blev en blot 16-årig dreng fra Holstebro sigtet for at sælge kokain og onsdag blev fire personer alene i Holstebro anholdt og sigtet for at køre bil under påvirkning af euforiserende stoffer. Narkopåvirkede bilister har for længst overhalet spritbilisterne i statistikkerne - og det er ikke kun unge mænd, der bliver standset med narko i blodet. Det er folk i næsten alle aldersgrupper. Det er ganske alvorligt, og forhåbentligt er de seneste to store aktioner fra Midt- og Vestjyllands Politi med til at sende et klart signal om, at det bestemt ikke er risikofrit at eksperimentere med stoffer, og det kan give både bøder og pletter på straffeattesten. Samtidig må man håbe, at de to aktioner også har givet anledning til en snak om mange spiseborde om brugen af stoffer.

Annonce