Annonce
Kultur

Venø Festival klar med de første navne

Uffe Lorenzen, forsangeren fra Baby Woodrose og Spids Nøgenhat, spiller på Venø Festival. Arkivfoto: Simon Staun
Der skal være noget på hjerte, og det skal appellere bredt, lyder formlen på god festivalmusik fra Venø Festival, der nu offentliggør de første to navne

Venø: Til en festival hører der musik, og nu har Venø Festival offentliggjort de første to musikere til festivalen, der løber af stablen 17.-19. juli.

En af de større er Uffe Lorenzen, som måske er bedre kendt som Lorenzo Woodrose - frontmanden fra de to syrebands Baby Woodrose og Spids Nøgenhat. På Venø Festival kommer han med sit solomateriale under sit eget navn, og Venø Festival skriver selv på Facebook, at "kærligheden til sentressernes psykedeliske syrerock får et mere akustisk udtryk end tidligere. Sitar, drejelire og tablas føjer masser af herlig hippie-kolorit til de veldrejede melodier og det danske tekstunivers".

- Det gode ved et navn som Uffe Lorenzen er, at han trækker både på 60'ernes syrerock fra en tid, som bedsteforældrene måske vil huske, og med Spids Nøgenhat og solomaterialet noget, som de nyere generationer kan huske, siger formand for Venø Festival, Sidsel Munkebo Hansen.

Den lille festival er kvalitetsbevidste omkring den musik, de vil have ind til gæsterne. Der skal være noget på hjerte i musikken, det skal ikke være kopibands og så skal det gerne være dansksproget, så det også er noget, børnene kan få noget ud af. Derudover skal det gerne være noget, der taler til en form for eftertænksomhed og et bredt program, og ikke mindst skal det helst kunne gå på tværs af generationer, ligesom Uffe Lorenzen.

- Vi vil gerne have, at der er noget for alle, siger Sidsel Munkebo Hansen.

Annonce

Vi håber på at kunne tage mere af øen i brug.

Sidsel Munkebo Hansen, formand for Venø Festival

Satser på upcoming

Derudover satser festivalen, der i år foregår fra torsdag til søndag, med warm up torsdag og egentlig festival fredag til søndag, også på upcoming bands og musikere, særligt på opvarmningsdagen torsdag. Og her kommer festivalens næste navn, Hjalte Ross, i spil.

"Hjalte Ross laver musik, som ikke ligger låst til en bestemt tid. Hjalte Ross bevæger sig ubesværet rundt i mange stemninger, indtryk og følelser", skriver festivalen om det nordjyske guitar-talent og kalder ham "en, der fortjener lytterens opmærksomhed, for her er der noget på spil og hjerte".

Venø Festival har udvidet med en dag, så der skal dobbelt så meget musik til i forhold til sidste år, og selvom der vil være noget, der nok mest appellerer til de voksne, så er der i arrangørgruppen også snak om noget rent til børn, for eksempel børneteater.

- Vi kommer også til at have mange flere aktiviteter end sidste år, og vi håber på at kunne tage mere af øen i brug, for eksempel med havnen, som vi gjorde sidste år, siger Sidsel Munkebo Hansen.

Festivalen er lige nu i dialog med flere forskellige af både kendte og mindre kendte bands og musikere, og der vil løbende blive offentliggjort nyt, forlyder det.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Hold fokus på batteritoget

Vi kunne onsdag læse her i avisen om en ny idé med en letbane mellem Vejle og Billund, som skulle erstatte tanken om en jernbaneforbindelse på strækningen. Gevinsten for Vestjylland skulle så være, at når det blev en letbane, så var den uafhængig af jernbanenettet, og dermed ville linjen til Billund ikke være det, der gjorde, at der ikke længere ville være direkte tog fra Struer og Holstebro til hovedstaden. Det vil en jernbaneforbindelse fra Vejle til Billund netop betyde, da alle passagerer fra Vestjylland så skulle skifte i Vejle. Nu er det velkomment med forslag, der sikrer, at der fortsat kan være direkte jernbaneforbindelser på tværs af landet, da det vil fratage mange lysten til at tage toget, hvis man ved, man skal ud i Vejle og vente på et nyt tog, hvor man så skal finde et sæde. Det er den behagelighed, at man kan sætte sig og så først rejse sig, når man er på hovedbanegården eller i lufthavnen, som gør, at det er attraktivt. Det allerbedste ville være, at der også kommer en elektrificering af forbindelsen mellem Struer og Vejle. Man må erkende, at det er tvivlsomt, der nogen sinde findes penge til det. Selv om den løsning fortsat er hovedmålet, så er det klogt, at Struer-borgmester Viggo Lynghøj alternativt arbejder på, at man så i det mindste får indført batteritog mellem Struer og Vejle. De kan kobles på det "almindelige" tog i Vejle, og dermed sidder man på samme sæde hele vejen til hovedstaden. På samme måde retur. Det er den løsning, der bør sættes fokus på, da det er den mest realistiske, hvis man opgiver de dyre elledninger på sporet fra Vejle til Struer. Samtidigt må man også sige, at det er en økonomisk helt urealistisk løsning at lave nye spor til Billund, uanset om det er tog eller letbane. Der er for få passagerer, der vil bruge dem til lufthavn og store arbejdspladser som Lego, fordi afstanden er for kort til, man først vil fragte sig hen til en station i stedet for at tage bilen direkte. Busser kan klare det behov, og dem kan man også sætte batteri på.

Annonce