Annonce
Holstebro

Vejdirektoratet: Der er toiletter nok

- Jeg er ked af, hvis der nogen, der går ind på kommunale arealer og skider. Men enten må man være virkelig trængende eller have en virkelig dårlig vane med altid at holde på samme rasteplads, for uanset hvor man befinder sig i landet, kan man indenfor for 15-20 minutter kommer til et toilet, siger afdelingsleder Ivar Sunde fra Vejdirektoratet. Foto: Morten Stricker
Vejdirektoratet ser ikke noget behov for at genåbne nogle af de toiletter, der er sløjfet ved Holstebro, og som har givet problemer med affald og skovskidere. Vognmænd efterlyser samlet overblik over offentlige toiletter.

Holstebro: Der er ikke udsigt til, at de lukkede toiletter langs Rinvejen kommer tilbage.

Det oplyser Ivar Sande, der er afdelingsleder for plan og myndighed hos Vejdirektoratet, herunder også de statslige rastepladser.

- Vi har vurderet antallet og spredningen af toiletter og mener, at vi er rimeligt godt dækket i hele landet. Man kan indenfor 15-20 minutter komme på et toilet, siger Ivar Sande.

Han peger på, at det primært er de mindst benyttede rastepladser og toiletter, der er sløjfet.

Men i Holstebro har det givet problemer med skovskidere og øget affald, der smides på rastepladser og blæser ind i kommunale plantager. Har I ikke et ansvar for miljøet?

- Hvis der er kommuner, der oplever problemer med affald, som vi er skyld i, vil vi gerne i kontakt med dem. Det har jeg ikke hørt tidligere, men vi har fået klager fra naboer, hvor folk går ind og skider på deres marker og klager over larm fra kølercontainere, fordi lastbilchauffører er begyndt at holde andre steder, hvor de ikke tidligere opholdt sig natten over, siger Ivar Sande.

Han mener dog, at det er et spørgsmål om tid, før trafikanterne har vænnet sig til de ændrede vilkår.

- Der er en god geografisk spredning af vores toiletter, så enten må man være virkelig trængende eller have en virkelig dårlig vane med altid at holde på samme rasteplads, hvis det fortsætter, siger Ivar Sande.

Chefjurist John Roy Vesterholm fra Dansk Transport og Logistik, får jævnligt henvendelser fra vognmænd angående toiletforhold.

- Der er problematisk, at Vejdirektoratet nedlægger toiletter på rastepladser, og der mangler et samlet overblik over, hvad der ellers er af muligheder i et område. For chaufførerne er det jo fuldstændig lige meget, om det en kommunal- eller statsvej, men de har brug for at vide, hvor der er offentlige toiletfaciliterer, så de kan planlægge deres rute derefter, siger John Roy Vesterholm.

Formand for Teknisk Udvalg i Holstebro Kommune, Klaus Flæng, afviser ikke, at det kan komme på tale at etablere toiletter på et eller flere de kommunens trucker/pendlerpladser på henholdsvis Joachim Wellers Vej, Skivevej og ved Halgård-rundkørslen.

- Vi kan ikke bare pege fingre ad Vejdirektoratet. Vi nødt til at forholde os til de problemer, der er. Efter sommerferien skal vi have have kigget på, om vi kan hæve barren på nogle af de områder, hvor vi selv bestemmer, siger Klaus Flæng.

For hvert nyt toilet, der etableres, vil det i runde tal koste halvanden million kroner i anlæg og på den gode side af 100.000 kroner i årlig drift.

- Jeg har været meget uforstående over for, at Vejdirektoratet bare kan frasige sig ansvaret ud fra en snæver økonomisk betragtning om at spare penge på vedligehold. Det er på statsvejene, at hovedtrafikken kører, og hvor behovet for at forrette sin nødtørft er størst. Og vi får stadig mere cabotagekørsel og flere udenlandske chauffører, der opholder sig i landet i længere tid, siger Anders G. Jacobsen (V), næstformand i Teknisk Udvalg.

Vejdirektoratet oplyser, at der to steder i landet er "huller", hvor man vil forsøge at etablere toiletter. Et af dem er i Nordvestjylland, på vejen mellem Struer og Thisted, efter Oddesundbroen.

Annonce

- Vi har vurderet antallet og spredningen af toiletter og mener, at vi er rimeligt godt dækket i hele landet. Man kan indenfor 15-20 minutter komme på et toilet.

Ivar Sande, afdelingsleder for plan og myndighed, Vejdirektoratet.

Annonce
Forsiden netop nu
112

80-årig død efter cigaret-ulykke

Leder For abonnenter

Vi skal huske vores etik

Sociale medier - eller måske rettere sociale platforme - som for eksempel Facebook har gjort det nemt og effektivt for enhver at udgive og sprede information. Det betyder, at et medie som dit lokale dagblad ikke altid er først med det seneste. Det er i dag heller ikke så vigtigt for en avis. Til gengæld er det vigtigere end nogensinde at udvælge, prioritere og guide i den store strøm af information. Mange læsere har måske undret sig over, at vi i tirsdagens avis ikke skrev, hvem der havde sat ild på Humlum Kro. For allerede mandag eftermiddag var det en kendt sag i lokalområdet, hvem der havde gjort det - og ovenikøbet tilstået det. Den information sørgede kroejer Tonny Hedegaard for at sprede, da han på Facebook skrev et længere indlæg om forbrydelsen, tilståelsen og detaljer i sagen. Alt sammen i den bedste mening og med et humanitært afsæt. Hvorfor skriver I det ikke, er vi blevet spurgt. Og svaret er, at vi langt fra skriver alt, hvad vi hører om. Det er yderst sjældent, at vi bringer navne på sigtede i straffesager, og selv når der er faldet dom, er det kun i de grovere sager, at vi skriver navnet på dømte. På den front adskiller medier sig fra den strøm af information - og misinformation - der flyder på for eksempel Facebook. Juridisk er der ikke nødvendigvis noget i vejen for at fortælle, hvem der har tilstået i en straffesag. Men vores etiske retningslinjer afholder os fra at gøre det per automatik. Sådan er det ikke på Facebook. På de sociale medier bliver etikkens bundgrænse defineret af laveste fællesnævner. Når vi i dag fortæller om Tonny Hedegaards udpegning af gerningsmanden, sker det heller ikke uden etiske overvejelser. Med vores journalistik om hans opslag er vi med til at sætte lys på sagen. Når vi alligevel beskæftiger os med det, skyldes det reaktionerne på offentliggørelsen. Opbakningen i lokalområdet og en tilsyneladende tilgivende attitude gør sagen og tilståelsen interessant i bredere forstand. Og det kommer vi til at skrive mere om.

Annonce