Annonce
Holstebro

Vandet stiger med to centimeter i timen i Vandkraftsøen

Overvejelsen er der. Men uden vaders bliver det næppe i dag, han skal ud og forcere vandmængderne. Så må der køres ind på kontoret tidligere, siger skorstensfejeren. Foto: Jan Briks
Lige nu stiger vandet hurtigt. Men der er lys forude, vurderer biolog ved Holstebro kommune Jakob Larsen.

Holstebro: Selv om det måske ikke kan ses med det blotte øje, så kan det måles.

Lige nu stiger vandstanden med to centimeter i timen i Vandkraftsøen, der er sidste "skanse" før Holstebro by.

- Den gode nyhed er til gengæld, at vandstanden ser ud til at være toppet længere oppe ad Storåen, og derfor ser det ud til, at vi kan styre det, og vi kan undgå store oversvømmelser, siger Jakob Larsen.

Men det er prognoser, som kommunens folk sidder og kigger på, og derfor kan både mere eller mindre regn end forventet ændre på billedet.

- Vi følger med i det hele tiden, og er i løbende dialog med Vestforsyning i forhold til at styre vandstanden i Vandkraftsøen, siger Jakob Larsen.

Annonce
Den øgede vandstand var tydelig i midtbyen mandag eftermiddag. Foto: Johan Gadegaard

På med gummistøvlerne

I Havekolonien Storaaen mærker man det som de første, når vandstanden stiger.

55-årige Claus Jensen har haft hus hernede i snart tre år og har tirsdag formiddag taget turen ned i området.

- Jeg skulle lige herned og se hvor meget vand, der er. Min grund ligger højt, så den er ikke i den helt store farezone. Jeg kan godt nok ikke komme hen til mit hus uden gummistøvler, men det går nok også. Sådan er det, når man har et hus ved åen, siger Claus Jensen, der dog tilføjer, at det langt fra er den værste oversvømmelse, der har været i området.

På stien ned mod åen kører Michael Klein Rasmussen rundt. Varebilens hjul synker godt ned i vandpytterne, når de store mængder vand på stierne skal forceres. Han er skorstensfejermester, og har for længst erkendt, at arbejdsdagen bliver en smule kortere i dag:

- Jeg har serviceret en 4-5 huse indtil videre. Tænker der vel er 50-60 huse med skorstene hernede. Men indtil videre er der to, jeg ikke kan komme til for vand, siger han.

Kurt Thrue, der er formand for haveforeningen har ligeledes i dag taget turen ned til stien ud mod Storåen. Han er en af dem, der er ved at miste tålmodigheden med kommunen:

- Kommunen har misvedligeholdt det her i mange år. Kommunens biologer siger noget andet, men det er mod bedrevidende. Det her skal ordnes med skære grøder og gps-udgravning, så der kan komme mere flow igennem åen, siger Kurt Thrue.

En halv måneds regn

Kigger man i DMI's krystalkugle, ser det ikke ud til, at situationen skulle blive meget bedre de kommende dage. Allerede i dag kommer der yderligere nedbør til:

- Det er dog kun i størrelsesordenen tre til fire millimeter. Og så kommer der et par millimeter også i morgen, siger meteorolog Thyge Rasmussen.

Men i weekenden til gengæld, bliver der drøn på:

- Vores modeller siger, at der i weekenden kommer i omkring 25 millimeter nedbør. Det er meget. I løbet af hele februar får vi normalt 50 millimeter, så det er en halv måneds regn, der kommer på kort tid, siger han.

Hvad det vil komme til at have af betydning for Storåen og oversvømmelser, er dog svært at sige:

- Men man kan sige, at jorden er mættet af vand i forvejen og kan ikke optage mere, så kan potentielt give nogle problemer, siger han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Hold fokus på batteritoget

Vi kunne onsdag læse her i avisen om en ny idé med en letbane mellem Vejle og Billund, som skulle erstatte tanken om en jernbaneforbindelse på strækningen. Gevinsten for Vestjylland skulle så være, at når det blev en letbane, så var den uafhængig af jernbanenettet, og dermed ville linjen til Billund ikke være det, der gjorde, at der ikke længere ville være direkte tog fra Struer og Holstebro til hovedstaden. Det vil en jernbaneforbindelse fra Vejle til Billund netop betyde, da alle passagerer fra Vestjylland så skulle skifte i Vejle. Nu er det velkomment med forslag, der sikrer, at der fortsat kan være direkte jernbaneforbindelser på tværs af landet, da det vil fratage mange lysten til at tage toget, hvis man ved, man skal ud i Vejle og vente på et nyt tog, hvor man så skal finde et sæde. Det er den behagelighed, at man kan sætte sig og så først rejse sig, når man er på hovedbanegården eller i lufthavnen, som gør, at det er attraktivt. Det allerbedste ville være, at der også kommer en elektrificering af forbindelsen mellem Struer og Vejle. Man må erkende, at det er tvivlsomt, der nogen sinde findes penge til det. Selv om den løsning fortsat er hovedmålet, så er det klogt, at Struer-borgmester Viggo Lynghøj alternativt arbejder på, at man så i det mindste får indført batteritog mellem Struer og Vejle. De kan kobles på det "almindelige" tog i Vejle, og dermed sidder man på samme sæde hele vejen til hovedstaden. På samme måde retur. Det er den løsning, der bør sættes fokus på, da det er den mest realistiske, hvis man opgiver de dyre elledninger på sporet fra Vejle til Struer. Samtidigt må man også sige, at det er en økonomisk helt urealistisk løsning at lave nye spor til Billund, uanset om det er tog eller letbane. Der er for få passagerer, der vil bruge dem til lufthavn og store arbejdspladser som Lego, fordi afstanden er for kort til, man først vil fragte sig hen til en station i stedet for at tage bilen direkte. Busser kan klare det behov, og dem kan man også sætte batteri på.

Annonce