Annonce
Læserbrev

Vær positiv. Tal til kongen i et menneske og få kongens svar.

Et stort smil - måske ét fra en positiv person som hospitalsklovnen Petunia - gør, at dagen ikke kan undgå at blive bedre, siger Jette Kristensen. Arkivfoto: Johan Gadegaard

Debat: Hvor var det godt forleden at se det læserbrev i avisen, som psykolog Frej Prahl skrev. For det han skrev, er jo helt almindelig viden, for den der har bare lidt indsigt i, hvad et barn og for den sags skyld en voksen, har brug for. Brug for, så der er størst mulig chance for, at kunne trives og dermed yde sit bedste til fællesskabet, uanset hvilket fællesskab vi snakker om.

På min opslagstavle i køkkenet hænger der et visdomsord:” Tal til kongen i et menneske og få kongens svar. Tal til stodderen i et menneske og få stodderens svar”. Når vi behandler et menneske med respekt, er der den allerstørste sandsynlighed for, at det menneske lærer, at passe på sig selv og respektere sig selv og sætte de livsnødvendige grænser i sit liv.

Så kære politikere og medmennesker i det hele taget. Hvis I og vi vil have et velfungerende samfund, hvor vi bruger alle resurser optimalt, både de menneskelige og de økonomiske, så respekter det enkelte menneske mest muligt. Og hjælp hvert enkelt menneske med at trives bedst muligt. For dermed vil vi alle kunne give det bedste til fællesskabet, og det er det eneste, der giver positivt afkast på alle områder. Så hver eneste krone, der investeres i et menneskes trivsel, er givet bedst muligt ud.

Når jeg respekterer mit medmenneske og støtter det i at lære sig selv bedst muligt at kende, gør jeg mit bedste for, at få det menneske til at kunne give det bedste igen. Til mig og til alle andre.

Når vi ønsker at få det bedste ud af et menneske, er vi nødt til at forsøge at give det menneske, de største muligheder for trivsel. Og det er vel det vi ønsker, i vores danske samfund. Vi behøver da i hvert fald ikke, at kigge os ret meget rundt i verden for at se, hvad der sker med mennesker, der af forskellige grunde, ikke får hvad de har brug for. Så når vi ønsker et velfærdssamfund, for vores egen skyld, er vi nødt til at yde vores bedste for, at både vi selv og alle andre kan trives. Og for at vi kan respektere os selv, er vi nødt til at lære det. Og det mest ”økonomiske” både menneskeligt og materielt er, at vi lærer vores børn det så tidligt i livet, som muligt.

Alt hvad et samfund investerer i familiens trives, får det mange gange igen, i form af optimalt velvære og dermed evnen til, at yde det bedste til samfundet. Og det er der heldigvis, masser af mennesker i vores vidunderlige land, der hver eneste dag praktiserer.

Men vi hører for lidt om dem. Jo mere positivt vi hører, jo mere positive bliver vi. Og det er der trivsel og fremtid i. Og hvor skal der i grunden lidt til for, at min dag bliver endnu bedre, bare et smil og jeg bliver ladet positivt op.

Så lad os være enige om, at vi vil stå sammen om, at støtte hinanden i at trives, for vores egen og samfundets skyld.

Tak og god sommer

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Kom efter dem. Hårdt

Bedst som man troede, at man havde set det meste, så dukker der endnu en sag op om misbrug af offentlige midler. Denne gang i Forsvaret, hvor anklagemyndigheden mener at kunne bevise, at civile erhvervsdrivende har kunnet bestikke sig til lukrative vedligeholdelseskontrakter betalt af skatteyderne. Sagen - sammen med andre lignende sager - sætter desværre et stort spørgsmålstegn ved, hvor godt det offentlige egentlig har styr på de penge, som borgerne har betroet dem. I Socialstyrelsen kunne Britta Nielsen gennem mange år berige sig selv - og det har udvalgte medarbejdere i Forsvarets Ejendomsstyrelse sandsynligvis også kunnet. To medarbejdere i Forsvaret er allerede tiltalt i en sag, der ligger tre år tilbage. Og yderligere sigtelser kan være på vej i en ny sag, der begyndte med, at en økonomimedarbejder ved et installationsfirma i Holstebro råbte vagt i gevær over for Rigsrevisionen. Midt det mørke og rod som er ved at blive afdækket, kan den tidligere økonomimedarbejder holde hovedet og fanen højt. Det er sandsynligvis takket være ham, at sagerne kommer frem i lyset, så det forhåbentligt bliver muligt også at stille de ansvarlige til ansvar. Desværre ryster sådanne sager ikke bare den enkelte afdeling, hvor svindlen er begået. Den rammer i det her tilfælde hele Forsvaret og alle de mennesker, der er ansat. Det er naturligvis bunduretfærdigt - men mistanken om urent spil er svær at viske bort igen, og derfor er der også kun en løsning, og det er at komme juridisk efter de ansvarlige - og komme efter dem hårdt. Vores samfundsmodel bygger på en høj grad af tillid. Både til hinanden men også til de myndigheder, der forvalter en af verdens højeste skatteprocenter. Forsvinder tilliden, så bliver det både vanskeligere at være borger og myndighed. Heldigvis var det moralske kompas rigtigt indstillet hos den unge mand, der gik til Rigsrevisionen og politiet med sin bekymring. Det kan alle, der læser bare lidt i Rigsrevisionens beretning om sagen, konstatere ved selvsyn.

Annonce