Sydjylland

Direktør til minister: Væk med barrierer for biogas i lastbiler

- I Danmark vil vi også rigtig gerne køre på gas og biogas. Men de høje danske afgifter på gas skal ned, så gasprisen kan konkurrere med dieselprisen, siger Finn Sørensen, direktør for Padborg Transportcenter.
Energiministeren mødt med flere budskaber i møde med transportbranchen.

PADBORG: Hvis den danske transportbranche skal levere de kraftige CO2-reduktioner frem mod 2030, som EU netop har besluttet, skal der biogas i tankene på de danske lastbiler, og barriererne herfor skal ryddes af vejen.

Ellers risikerer statskassen, at en stor del af den tankning, der foregår i Padborg og skæpper godt i statskassen, rykker udenlands. Og Danmark risikerer at gå glip at et stort biogasmarked.

Det var budskaberne til energiminister Lars Christian Lilleholt (V), da Padborg Transportcenter og en række virksomheder fra transportbranchen og gasbranchen var til møde med ministeren.

- Vi er meget bevidste om, at vi er en branche, der udleder meget CO2, og at vi har et stort medansvar for at bidrage til den grønne omstilling. Derfor hilser vi EU’s beslutning om, at nye lastbiler skal udlede 30 procent mindre CO2 i 2030 velkommen, siger Finn Sørensen, direktør for Padborg Transportcenter.

Han påpeger samtidig, at der er flere udfordringer, der bremser for denne udvikling:

- El- og brintlastbiler er fremtidsmusik. Den eneste reelle mulighed frem mod 2030 er at få lastbilerne til at køre på naturgas, kaldet LNG, eller endnu bedre biogas, kaldet LBG.

- Den udvikling vil vi i transportbranchen mægtig gerne i gang med. Men i Danmark udnytter vi slet ikke det store biogaspotentiale, der ligger i den kæmpe mængde biomasse, som landbruget producerer. Vi udnytter kun 10-15 procent.

Skalerede man produktionen af biogas op, vil den ifølge Institut for Ingeniørvidenskab på Aarhus Universitet kunne holde op mod 101.000 lastbiler kørende. Den miljømæssige gevinst for både landbruget og transportbranchen vil være enorm.

- Derfor er det også bekymrende, at der lige nu lægges op til en kraftig opbremsning for etablering af nye biogasanlæg i Danmark, siger Finn Sørensen.

Få kører på biogas

I Danmark er der i dag registreret 40.000 lastbiler, 50.000 varebiler og 13.000 busser. 550 af de tre slags køretøjer kører på biogas.

Høje afgifter

En anden barriere for den grønne biogasomstilling i transportbranchen er de høje danske afgifter på biogas.

- Brugen af naturgas og biogas i lastbiler vækster voldsomt i Tyskland og Holland. Der bygges gastankstationer i Europa med støtte fra EU, og de store lastbilproducenter følger op med gasdrevne biler.

- I Danmark vil vi også rigtig gerne køre på gas og biogas. Men de høje danske afgifter på gas skal ned, så gasprisen kan konkurrere med dieselprisen. Ellers vil både danske og udenlandske lastbiler tanke syd for grænsen. Og da Padborg er Nordeuropas tredjestørste dieseltankningssted, vil den danske stat skulle vinke farvel til store afgiftsindtægter i takt med at biogassen vinder indpas, siger Finn Sørensen.

Delegationen præsenterede energiministeren for dokumentation for afgiftsstrukturen i de enkelte lande og for CO2 besparelsen ved at gå fra dieseldrevne lastbiler til biogasdrevne: Ved 100.000 kilometer årlig kørsel vil besparelsen være mere end 145.000 kilo CO2.

- Vi oplevede energiministeren som meget lydhør over for udfordringerne, så nu håber vi, han handler på det, siger Finn Sørensen.

0/0
Annonce
Erhverv

Vestjysk maskinforhandler måtte sælge ud for at bevare lokalt John Deere-salg

Erhverv

Profil Møbler lukker og flytter sydpå

Erhverv For abonnenter

Først tabte de selv 85 kilo - nu har de hyret manden bag til hele virksomheden

Erhverv

Dyb frustration: Nej til ny vej ind på Gimsinglundvej

Erhverv For abonnenter

4 gode tips, hvis man ønsker at tabe sig

Erhverv For abonnenter

Godt for svinebønder - skidt for forbrugerne: Syge grise i Kina udløser eksplosive prishop

Prisen på svinefars til frikadeller og nakkekoteletter til grillen har taget et ordentligt spring opad i de seneste uger, og forklaringen skal findes i Kina. Sådan lyder det samstemmende fra de to største dagligvarekæder Coop og Salling Group. Hos Coop melder informationsdirektør Jens Juul Nielsen om prisstigninger på svinekød på 10 procent. I Salling Group, der står bag Bilka, Føtex og Netto, melder pressechef Kasper Reggelsen ligeledes om højere priser på produkter, der indeholder svinekød. Kina, som er verdens største producent og forbruger af svinekød, er lammet af den alvorlige afrikanske svinepest, der vurderes at have ramt næsten en tredjedel af den kinesiske produktion. - Det er på en trist baggrund, men det er en stor fordel for de danske svineproducenter, der har set en meget kraftig stigning i noteringen på svinekød, siger Klaus Kaiser, erhvervsøkonomisk chef i Seges, landbrugets videnshus i Aarhus. Efter katastrofalt lave priser i 2018, der kastede mange svineproducenter ud i konkurs, er prisen steget voldsomt siden nytår. Ved indgangen til 2019 fik en landmand 8,30 kroner pr. kilo gris, der blev leveret til slagterikoncernen Danish Crown. I denne uge lå prisen på 10,80 kroner, og mandag stiger den yderligere til 11,10 kroner pr. kilo. Det er en stigning på 34 procent siden nytår. - Vi skal tilbage til 2001 for at se en tilsvarende kraftig stigning, så det er helt ekstraordinært. Vi forventer også, at priserne vil forblive på et højt niveau og måske endda stige yderligere, inden man får styr på det i Kina, siger Klaus Kaiser.

Erhverv

Appel til politikerne: Landbruget vil gerne være grønnere, men det kræver hjælp

Erhverv For abonnenter

Ausumgaard omlægger til økologisk planteavl

Erhverv

Her er Østjyllands bedste iværksættere

Erhverv

Åbner kontor i Struer: Dorte vil hjælpe små og mellemstore virksomheder

Annonce