Annonce
Ulfborg/Vemb

Uvis fremtid: Forpagter af sognegård er gået konkurs

Gennem seks år leverede sognegården mad til Husby Efterskole. Denne aftale ophørte dog for to år siden, og nu er forpagteren af sognegåren gået konkurs. Arkivfoto: Johan Gadegaard
Forpagteren af Husby Sognegård er gået konkurs, og sogneforeningen vil nu holde møder om, hvad der skal ske med stedet.

HUSBY: Forpagteren af Husby Sognegård blev i fredags erklæret konkurs. Det fremgår af Statstidende.

Kurt Damgaard, der er formand for Husby Sogneforeningen, bekræfter konkursen.

Sognegården er bygget sammen med Husby Efterskole, og i seks år leverede sognegården mad til efterskolens elever. Denne aftale ophørte dog for to år siden, og nu har efterskolen sit eget køkkenpersonale.

- Så konkursen har ingen betydning for os, siger Jesper Wedell, der er forstander på Husby Efterskole.

Der har tidligere været en del fester i Sognegården, men forpagteren har i længere tid været alvorlig syg.

- Så i en længere periode har Sognegården stort set kun været brugt til fællesspisning og andre ting, som vi i sogneforeningen selv har stået bag, siger Kurd Damgaard.

Der ligger en kontrakt, som sikrer sognegården frem til 2032. Det er dog en lidt indviklet kontrakt, idet efterskolen ejer bygningerne og lejer dem ud til Holstebro Kommune. Derefter lejer kommunen ud til Husby Sogneforening, som så igen har lejet ud til en forpagter.

- Vi skal have fundet en løsning, men det er nok usikkert, om det vil lykkes igen at få en forpagter, siger Kurt Damgaard, som blandt andet skal have et møde med efterskolen.

- Desuden skal vi have holdt et møde i sogneforeningen, så medlemmerne er med til at beslutte, hvad vi nu gør, siger Kurt Damgaard.

En løsning kunne blive, at efterskolen bruger lokalerne i sognegården mere, end det er tilfældet i dag.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Åbenhed er eneste middel mod svindel

Struer Kommunes tidligere kommunaldirektør er sigtet for mandatsvig - altså tyveri. Det kunne vi endelig fortælle i fredagsavisen efter længere tids ihærdige forsøg på at få sandheden om hans pludselige afgang fra jobbet i august 2019 frem i lyset. Hvor informationer holdes skjult, tager rygter og halve sandheder som regel over, og lige siden direktørens fratrædelse er vi på avisen stødt på begge dele. Ikke noget konkret nok til, at vi kunne fortælle det til de borgere i kommunen, som ifølge anklageskriftet er blevet snydt for deres skattekroner. Men nok til, at vi har gravet i sagen. Struer Kommune har holdt det hele hemmeligt for offentligheden, og først nu hvor anklageskriftet er tilgængeligt, har borgerne udsigt til at få svar på nogle af de mange spørgsmål, der melder sig i kølvandet på sådan en sag. Hvis anklageren har ret i, at direktøren gennem godt to år har stoppet mere end 120.000 kroner i egen lomme, efterlader det en række spørgsmål til kommunen. Hvordan kunne det finde sted så længe, uden at blive bemærket i den interne revision? Ethvert træk på kreditkortet skal følges af et bilag for udgiften, så lavpraktisk tyveri på denne måde burde være umuligt at gennemføre over længere tid. Er der styr på revisionen nu? Og hvorfor gik der mere end en måned fra direktørens afgang til en politianmeldelse? Sagen er endnu en alvorlig ridse i lakken på den engang så flotte danske tillid til håndteringen af vores fælles pengekasse. Engang var tyveri og underslæb i det offentlige nærmest utænkeligt, men sagen her er blot en af flere - og langt mere omfattende - sager om embedsmænd, der har stoppet offentlige penge i egne lommer. Svindel med vores fælles midler er gift for samfundet, men det må og skal frem i lyset. Fuld offentlighed er yderst vigtigt, hvis vi skal have tilliden tilbage. Her på avisen stiller vi spørgsmål og kræver svar, fordi ingen kan være tjent med, at kontrollen med vores skattekroner sejler. Der vil altid være uærlige personer, og de mange sager har vist, at kontrolapparatet er nødvendigt. Og hemmelighedskræmmeri når kontrollen svigter hører ingen steder hjemme.

Annonce