Annonce
Danmark

Unge om alkoholpolitik på ungdomsuddannelserne: - Det er vores eget ansvar

Arkivfoto: Jens Wognsen

De unge drikker væsentligt mere, når de skifter fra folkeskole til ungdomsuddannelse. Det har fået mange af landets gymnasier til at indføre en alkoholpolitik. Vi har spurgt syv unge mennesker, hvad de mener om alkoholpolitikker på ungdomsuddannel

Cirka 96 procent af landets gymnasier har indført en alkoholpolitik, som de unge skal overholde, hvis de vil være en del af festerne på gymnasierne. Det viser en undersøgelse foretaget af Megafon for Sundhedsstyrelsen i september 2018. Avisen har været på gaden og spurgt de unge, hvad de mener om, at gymnasierne har en alkoholpolitik.

Annonce

Klara Hemmingsen, 17 år, Nordfyns Gymnasium og Sofie Flye, 17 år, Nordfyns Gymnasium

Foto: Maria Frellesen Pedersen.

- Vi skal starte i 2.g i næste uge, og på vores gymnasium er der regler for festerne på skolen. Der bliver ringet hjem, hvis man er for fuld, man må ikke selv have alkohol med, og der bliver ikke serveret andet end øl og Breezer (frugtbaseret alkoholisk drik, red.)

- Jeg synes, at det er en god idé, at der er regler for, hvad der er tilladt til festerne. Det er ikke nær så sjovt, hvis alle er helt væk, fordi de har drukket for meget. Det ødelægger det hele, hvis folk er alt for fulde.

- Man kan godt mærke, at der er nogen, der vælger festerne fra, fordi der er en alkoholpolitik, der begrænser dem, men det gør bare, at vi andre får en federe fest.

Mikkel Birk, 16 år, EUX, Duy Quach, 16 år, Camp 10 og Tobias Bæksteer, 16 år, Nordfyns Gymnasium

Foto: Maria Frellesen Pedersen.

- Jeg er først lige startet på EUX i dag, men jeg har indtryk af, at der er nogle regler til festerne. Jeg ved blandt andet, at der kun bliver serveret to øl til dem, der er under 18 år.

- Det er lidt kedeligt, at man ikke kan få lov til at drikke det, man vil. Jeg synes selv, at man skal styre det. Det burde ikke være uddannelsernes opgave at bestemme, hvad man må, og hvad man ikke må til festerne.

Michelle Hansen, 16 år, HHX på Nyborg Gymnasium og Christel Eriksen, 17 år, Tietgen Business

Foto: Maria Frellesen Pedersen.

- Selvfølgelig er det fair, at man skal følge de regler, som skolen stiller, men i virkeligheden burde det ikke være nødvendigt, at skolen opstiller regler for det. Man burde selv kunne styre, hvor meget man vil drikke.

- Jeg tror, at der er færre, der dukker op til festerne, hvis der er for mange begrænsninger. Hvis der er for strenge regler på uddannelserne, gør det bare, at man får lyst til at drikke derhjemme i stedet. Og så forstår jeg heller ikke, hvorfor nogle skoler vælger at ringe til forældrene, hvis man er for fuld - det gør vennerne jo i forvejen, hvis man har det dårligt.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Prisen for teknologivirksomhedernes indtog

Jysk Fynske Medier, som også står bag udgivelsen af denne avis, offentliggør i dag, at koncernen lukker ugeavisen "Vinderup Avis". Lukningen sker som en direkte konsekvens af et faldende annoncemarked, som i flere år været med til at underminere grundlaget for at drive lokal, annoncefinansieret avis. Det er rigtig ærgerligt for lokalsamfundet, når der ikke længere er plads til avisen. Ligesom det er ærgerligt, når isenkræmmeren, bageren eller posthuset lukker på grund af for lav omsætning. Der er ikke noget positivt at sige om lukningen af avisen, som har sine rødder langt tilbage i 1900-tallet. Men for avislæsere og vogtere af det lokale demokrati og den lokale sammenhængskraft er Vinderup heldigvis stadig godt hjulpet. Vinderup ligger lige i smørhullet, hvor to medievirksomheder fortsat driver deres aviser. Dagbladet Holstebro udkommer selvsagt i området, ligesom Skive Folkeblad også interesserer sig for den del af Holstebro Kommune. Desuden kommer de to store ugeaviser Holstebro Onsdag og Skive Folkeblads "Midt på ugen" i området. Så vi kan godt pakke det værste sortsyn på nærdemokratiets vegne lidt til side. Men udviklingen vidner om, at der er sket et skred. Når annonceomsætningen flytter til det digitale område, flytter langt størstedelen desværre også ud af landet. I 2018 stod Google og Facebook alene for 61 procent af den digitale, danske annonceomsætning. Og modsat omsætningen i danske medievirksomheder, bruger Google og Facebook ikke deres penge til at skabe indhold, som styrker demokrati og sammenhængskraft i lokalområdet. Derfor har vi set en massiv konsolidering på ugeavismarkedet gennem flere år. I større byer, hvor der før var flere selvstændige aviser, er der kun en tilbage, og de mindste har det svært. Vinderup Avis udkommer for sidste gang om en uge, men Vinderup er stadig en vigtig del af Holstebro Kommune og en helt selvfølgelig del af dette dagblads dækningsområde.

Annonce