UHD-anmeldelse: Lego klarer den svære 2’er

Pr-foto

UHD: I "Lego Filmen 2" spoler vi tiden fem år frem, siden alt var super-duper for Emmet, Graffititøsen og alle de andre. Nu lever vennerne et barskt og hårdt liv i Apokalypseby, hvor de er i konstant konflikt med mystiske invaderende fra Systargalaksen. Ja, drengen med den livlige fantasi i etteren er blevet mere rå, og hans lillesøster vil lege med. "Lego Filmen 2" er en sjov og velfortalt opfølger på den fremragende original, uden at den når helt samme højder.

Filmen er nu ude på en flot UHD-udgivelse, hvor de mangefarvede verdener med al deres glitter og laserskud kommer til deres ret. Der er HDR i 2K, dog ingen Dolby Vision, og "Lego Filmen 2" hører visuelt til i toppen blandt de animationsfilm, jeg har set på UHD. Soundtracket i "Lego Filmen 2" består af en stribe ørehængere, især én sang, der netop sigter efter dette, og det udnytter UHD-udgivelsen med sit Dolby Atmos-soundtrack. Bassen er en smule svag under eksplosioner og sange, men det er ikke nok til at skæmme den samlede oplevelse.

Ekstramaterialet på UHD-udgivelsen rummer sing-along på førnævnte ørehængere, småspil og fakta om filmen, heriblandt en gennemgang af Lego-sættene og -designet til filmen. Der er et kommentarspor med folkene bag, en feature med de amerikanske stemmeskuespillere og både kortfilm og musikvideo.

Alt i alt er "Lego Filmen 2" en fem-stjernet UHD-udgivelse, selv om filmen alene nok kun ville få fire stjerner.

Det kan ikke blive 100 procent

Flere ældre overlever ikke det uheld, at de taber en cigaret, og så går der ild i tøjet eller sengen, og det får fatale konsekvenser i form af dødsfald. Senest skete det i denne uge i Holstebro i en plejebolig. Det får debatten til at køre på, om man skal forbyde denne rygning, så man undgår disse uheld. Selv en snarrådig indsats fra plejepersonalet var ikke nok til at forhindre dødsulykken i Holstebro. Der er sket mange begrænsninger af rygning de sidste år, og det er sket af hensyntagen til andre, der ikke skal udsættes for passiv rygning. Derfor er rygning forbudt flere og flere steder i det offentlige rum, og den udvikling stopper sandsynligvis ikke. Det vil sikkert ikke vare længe, før eget hjem er eneste sted, man må ryge. Det er dog fortsat op til ens eget ansvar, om man vil ødelægge sit eget helbred med rygningen, og det vil også være noget af en tærskel at overskride, da det så må følges op af, vi heller ikke må spise flødeskumskager og flæskesvær - endsige drikke alkohol. Alt sammen noget, der ikke er godt for helbredet - i hvert tilfælde i større mængder. Derfor er det ikke muligt at skride ind over for den ældres ret til selv at bestemme, at han/hun vil ryge i eget hjem. En plejebolig er eget hjem. På fællesarealerne må der naturligvis ikke ryges af hensyn til ansatte og andre beboere. Der er dog den diskussion i emnet, at en plejebolig også er arbejdsplads for en række ansatte, som nødvendigvis må komme der for at pleje beboeren. Her kan man så sige, at der ikke må ryges, mens de ansatte er der, og der skal luftes ud. Men når beboeren sidder alene, så er det svært med et forbud, da det vil være et opgør med den ældres selvbestemmelsesret. Så det er en vanskelig diskussion, fordi vi jo skal passe på, at beboeren ikke sætter ild til sig selv og kan forårsage, at branden også breder sig til at gå ud over andre. Det er ikke altid, rygeforklæder med mere er nok. Vi kan se, at alarmer heller ikke altid er det. Men man kan ikke gøre andet, end at disse sikkerhedsmæssige ting er 100 procent i orden, så man mindsker risikoen. Men den ældres selvbestemmelsesret gør, at det aldrig kan blive 100 procent sikkert, og det er så den risiko, den ældre har lov til selv at vælge ved at ryge.

Lemvig For abonnenter

Ældrerådet utilfreds med overflytning af plejehjemspladser fra Nørre Nissum til Harboøre.: - Det er helt uacceptabelt