Annonce
Region

Udvalg stemte for at give Midttrafik nye beføjelser

Rasmus Foged fra Alternativet mener, at der er et demokratisk problem i at give Midttrafik beføjelser til at ændre i køreplanerne uden først at spørge i Region Midtjylland. Arkivfoto: Kim Haugaard
Rasmus Foged fra Alternativet var eneste medlem af Udvalget for Regional Udvikling, som havde betænkeligheder ved at give Midttrafik ret til i visse tilfælde selv at ændre i køreplanerne. Han vil nu søge opbakning hos andre rådsmedlemmer, inden den endelige beslutning skal tages.

Regionen: Alternativets Rasmus Foged stod meget alene med sine bekymringer, da regionens Udvalg for Regional Udvikling skulle forholde sig til en fremtidig styringsmodel for Midttrafik. Alle på nær Foged stemte nemlig for direktionens indstilling, som vil betyde, at Midttrafik får kompetence til i visse tilfælde at ændre i køreplaner uden at spørge Region Midtjylland først.

- Jeg tog forbehold og vil, inden sagen behandles i de næste instanser, forsøge at få flere regionsrådsmedlemmer overbevist om det problematiske i den nye styringsmodel, siger Rasmus Foged.

Som tidligere omtalt her i avisen giver forslaget det midtjyske trafikselskab "initiativpligt" mod tidligere "initiativret", eller med andre ord pålægges Midttrafik at handle, hvis der er tegn på, at budgetterne ikke kan holdes. Og den del af forslaget er Rasmus Foged helt med på. Han forstår blot ikke, hvorfor Midttrafik også skal have ret til at fjerne afgange og på anden måde ændre i køreplanerne uden at spørge de folkevalgte, som i sidste ende har ansvaret for, at den kollektive trafik fungerer.

- Jeg kan ganske enkelt ikke forstå, hvorfor det er nødvendigt at give Midttrafik de beføjelser. Vi kan da sagtens give selskabet pligt til at reagere på diverse alarmklokker uden også at give dem ret til at ændre i køreplanerne, siger Rasmus Foged.

Annonce

Foreløbig to støtter

Alternativet-politikeren understreger, at han har stor tillid til, at Midttrafiks ansatte alle er fornuftige folk.

- Det er mere princippet i, at man tager de pågældende kompetencer fra os folkevalgte og giver dem til mennesker, som grundlæggende blot har ansvaret for, at økonomien hænger sammen. Vi andre har jo også påtaget os ansvaret for, at den kollektive trafik fungerer tilfredsstillende for borgerne, siger Rasmus Foged.

Han fortæller, at han foreløbig har fået opbakning fra Kristendemokraternes Marianne Karlsmose og Psykiatri-Listens Mikkel Rasmussen, men håber inden mødet 22. oktober i Forretningsudvalget at have fået overbevist flere om det problematiske i forslaget.

Formanden for Udvalget for Regional Udvikling, Jørgen Nørby (V), indrømmede først på ugen, at man med den nye styremodel vil deponere lidt af sin indflydelse hos Midttrafik.

- Men her handler det om at have tillid til samarbejdsparterne på trafikområdet, og om man kan have det, tør jeg godt lade komme an på en prøve, sagde han.

Annonce
Annonce
Annonce

Seneste nyt

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Det var kun de pæne ord

I de seneste år har folketingspolitikerne fra mange partier nærmest stået i kø ved Høfde 42, hvor de har lovet, at der skulle ske noget, og de ville foreslå, der skulle mange penge af til oprensningen. På samtlige vælgermøder på Lemvigegnen op til det seneste folketingsvalg var der ikke et eneste parti, der ikke mente, der skulle sættes penge af, og det skulle være nu. Ikke mindst partier, som i dag er en del af regeringsgrundlaget, har været i offensiven for at fortælle, at her var de i front, og de ville arbejde for pengene til ikke blot Høfde 42, men alle generationsforureningerne i Danmark. Så kom finanslovforslaget. Og hvad indeholdt det? Ikke en krone til Høfde 42 endsige til andre af generationsforureningerne. Skuffende må man sige - ja, vel nærmest utroværdigt. Når man nu har fået magt til at gøre, som man har agt, så er det sølle, at man prioriterer anderledes, end hvad man har sagt, da det gjaldt om at skaffe stemmer til valget. Men det viser endnu en gang, at når det kommer til toppolitik på Christiansborg, så fylder det ikke meget, hvad der optager sindene i de dele af landet, der ligger langt væk fra Christiansborg. Derfor er man måske heller ikke så overrasket. Høfde 42-problematikken er flere gange tidligere sendt til hjørnespark, når der skulle findes penge - uanset de mange gyldne ord, der er blevet sagt på forhånd. Men måske troede man mere på det denne gang, fordi også Region Midtjylland havde taget teten og sat penge af til, at nu skal der ske noget, inden klimaudfordringerne gør, at depotet bliver oversvømmet med flere storme og stigende vandstand. Men heller ikke regionsrådsmedlemmerne kunne påvirke deres egne partiers topfolk til at prioritere det at få ryddet op. Og hvad lyder svaret så, når man spørger politikerne om, hvad der nu skal ske? Jo, de vil arbejde hårdt på, det kommer på næste års finanslov. Hvem er det lige, der vil tro på, at det så vil ske? Det kræver en ualmindelig stor optimisme.

Erhverv

Ny chef i spidsen for lokal bank

Annonce