Annonce
Region

Udvalg stemte for at give Midttrafik nye beføjelser

Rasmus Foged fra Alternativet mener, at der er et demokratisk problem i at give Midttrafik beføjelser til at ændre i køreplanerne uden først at spørge i Region Midtjylland. Arkivfoto: Kim Haugaard
Rasmus Foged fra Alternativet var eneste medlem af Udvalget for Regional Udvikling, som havde betænkeligheder ved at give Midttrafik ret til i visse tilfælde selv at ændre i køreplanerne. Han vil nu søge opbakning hos andre rådsmedlemmer, inden den endelige beslutning skal tages.

Regionen: Alternativets Rasmus Foged stod meget alene med sine bekymringer, da regionens Udvalg for Regional Udvikling skulle forholde sig til en fremtidig styringsmodel for Midttrafik. Alle på nær Foged stemte nemlig for direktionens indstilling, som vil betyde, at Midttrafik får kompetence til i visse tilfælde at ændre i køreplaner uden at spørge Region Midtjylland først.

- Jeg tog forbehold og vil, inden sagen behandles i de næste instanser, forsøge at få flere regionsrådsmedlemmer overbevist om det problematiske i den nye styringsmodel, siger Rasmus Foged.

Som tidligere omtalt her i avisen giver forslaget det midtjyske trafikselskab "initiativpligt" mod tidligere "initiativret", eller med andre ord pålægges Midttrafik at handle, hvis der er tegn på, at budgetterne ikke kan holdes. Og den del af forslaget er Rasmus Foged helt med på. Han forstår blot ikke, hvorfor Midttrafik også skal have ret til at fjerne afgange og på anden måde ændre i køreplanerne uden at spørge de folkevalgte, som i sidste ende har ansvaret for, at den kollektive trafik fungerer.

- Jeg kan ganske enkelt ikke forstå, hvorfor det er nødvendigt at give Midttrafik de beføjelser. Vi kan da sagtens give selskabet pligt til at reagere på diverse alarmklokker uden også at give dem ret til at ændre i køreplanerne, siger Rasmus Foged.

Annonce

Foreløbig to støtter

Alternativet-politikeren understreger, at han har stor tillid til, at Midttrafiks ansatte alle er fornuftige folk.

- Det er mere princippet i, at man tager de pågældende kompetencer fra os folkevalgte og giver dem til mennesker, som grundlæggende blot har ansvaret for, at økonomien hænger sammen. Vi andre har jo også påtaget os ansvaret for, at den kollektive trafik fungerer tilfredsstillende for borgerne, siger Rasmus Foged.

Han fortæller, at han foreløbig har fået opbakning fra Kristendemokraternes Marianne Karlsmose og Psykiatri-Listens Mikkel Rasmussen, men håber inden mødet 22. oktober i Forretningsudvalget at have fået overbevist flere om det problematiske i forslaget.

Formanden for Udvalget for Regional Udvikling, Jørgen Nørby (V), indrømmede først på ugen, at man med den nye styremodel vil deponere lidt af sin indflydelse hos Midttrafik.

- Men her handler det om at have tillid til samarbejdsparterne på trafikområdet, og om man kan have det, tør jeg godt lade komme an på en prøve, sagde han.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Det er bare kaos

Nu nærmer tiden sig, hvor de skal til at findes en afgørelse på Brexit i Storbritannien, og man kan jo kun konstatere, at der stort set er kaos i det politiske system i det britiske parlament. Sjældent har en parlamentarisk uoverskuelig situation været udstillet så tydeligt, som det sker i øjeblikket, og det kan godt være, at debatterne i Underhuset er særdeles underholdende. Men konstruktive er de under ingen omstændigheder, og der er tilsyneladende ingen, der føler et ansvar for at finde en demokratisk afgørelse. Det kunne hænge sammen med det valgsystem med kun én vinder i hver valgkreds, som man praktiserer i det britiske, og det gør, at der er kold luft mellem partier og kandidater. Det er i en en sådan situation, man priser sig lykkelig for det danske demokrati, hvor vi da kan komme ud for meget, der giver politiker-lede. Men der findes som regel altid en forhandling og en løsning. Her hjælper det, at der er en god tone mellem politikere og partier, så selv om tonen kan - og skal - være skarp, så er der respekt for hinandens synspunkter, og der er venskaber på tværs af partiskel. Ja, det siges jo, at de værste politiske fjender, man har, de kommer fra ens eget parti, fordi man kæmper om de interne positioner. Det har vi jo været vidner til her efter valget, når vi lige kigger på Venstre. Det vigtige for Danmark og EU er, at det britiske kaos ikke breder sig til kontinentet. Så længe briterne ikke kan blive enige, så er det vel ok at udskyde Brexit endnu en gang. Men det er ikke en sjov situation for danske virksomheder og ikke mindst fiskere, at vi stå i denne situation, hvor man nødvendigvis må forberede sig på noget, man ikke ved, hvor ender. Som du kunne læse i vores søndagsavis, så er den helt gal for fiskerne, da de om få uger kan være forment adgang til britiske farvande, hvor en stor del af fiskeriet foregår. Det giver kamp om de resterende fiskepladser og indtægtsnedgang.

Annonce