Annonce
Læserbrev

Udligning. Uhørt magtdemonstration

Debat: Regeringen viser i sagen om udligningen en uhørt ringeagt for demokratiet ved bevidst at undlade at fortælle om baggrunden for deres udspil. Hele forløbet viser tydelige tegn af, at en ny stand af ikke folkevalgte spindoktorer som en ny adel sidder bagved og siger” skidt med demokratiet, bare vi får vores vilje”

Demokrati er samtale på så oplyst grundlag som muligt. Regeringen flytter i et længe ventet udspil meget store millionbeløb rundt mellem kommuner. Meget af det er fornuftigt, men hvorfor skal vi have en proces som i et uoplyst enevælde i stedet for i et oplyst demokrati?

I Holstebro Kommune mangler vi svar på, hvorfor vi skal miste otte millioner. Hvorfor ikke 16 millioner eller måske modtage dette beløb i stedet? Når man kigger ud over det kommunale landkort, er det svært at se en linje. Jeg støtter fuldt ud Venstres melding om ikke at forhandle, før regeringen har fremlagt alle tal bag udspillet.

Annonce
Karsten Filsø. Pressefoto
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Hold fokus på batteritoget

Vi kunne onsdag læse her i avisen om en ny idé med en letbane mellem Vejle og Billund, som skulle erstatte tanken om en jernbaneforbindelse på strækningen. Gevinsten for Vestjylland skulle så være, at når det blev en letbane, så var den uafhængig af jernbanenettet, og dermed ville linjen til Billund ikke være det, der gjorde, at der ikke længere ville være direkte tog fra Struer og Holstebro til hovedstaden. Det vil en jernbaneforbindelse fra Vejle til Billund netop betyde, da alle passagerer fra Vestjylland så skulle skifte i Vejle. Nu er det velkomment med forslag, der sikrer, at der fortsat kan være direkte jernbaneforbindelser på tværs af landet, da det vil fratage mange lysten til at tage toget, hvis man ved, man skal ud i Vejle og vente på et nyt tog, hvor man så skal finde et sæde. Det er den behagelighed, at man kan sætte sig og så først rejse sig, når man er på hovedbanegården eller i lufthavnen, som gør, at det er attraktivt. Det allerbedste ville være, at der også kommer en elektrificering af forbindelsen mellem Struer og Vejle. Man må erkende, at det er tvivlsomt, der nogen sinde findes penge til det. Selv om den løsning fortsat er hovedmålet, så er det klogt, at Struer-borgmester Viggo Lynghøj alternativt arbejder på, at man så i det mindste får indført batteritog mellem Struer og Vejle. De kan kobles på det "almindelige" tog i Vejle, og dermed sidder man på samme sæde hele vejen til hovedstaden. På samme måde retur. Det er den løsning, der bør sættes fokus på, da det er den mest realistiske, hvis man opgiver de dyre elledninger på sporet fra Vejle til Struer. Samtidigt må man også sige, at det er en økonomisk helt urealistisk løsning at lave nye spor til Billund, uanset om det er tog eller letbane. Der er for få passagerer, der vil bruge dem til lufthavn og store arbejdspladser som Lego, fordi afstanden er for kort til, man først vil fragte sig hen til en station i stedet for at tage bilen direkte. Busser kan klare det behov, og dem kan man også sætte batteri på.

Annonce