Annonce
Holstebro

Efter tre hårde år: Busselskab har vendt skuden

Det er så småt ved at lykkes for Skave Turistfart at omstille sin forretning efter i 2016 at have mistet store dele af sin skole- og rutekørsel. Arkivfoto
Det er lykkedes for Skave Turistfart at få omstillet sin forretning efter at have mistet selskabets største indtjenings-kilde.

Skave: Det var en mavepuster af de helt store, da Skave Turistfart i 2016 mistede flere af sine skole- og rutekørsler efter en stor licitationsrunde og var nødt til at fyre 15 chauffører.

Firmaet, som har 72 år på bagen, har kørt skolekørsel siden 60'erne. Siden har firmaet hjemtaget stadig mere rute- og skolekørsel, så den i cirka 30 år har udgjort den største del af omsætningen for firmaet.

Men i dag er lykken vendt for busselskabet. Man har genvundet en lille bid rutekørsel, så tre busser nu kører rutekørsel fra Holstebro til Viborg. Men hovedfokus er på turistfarten. Det har ikke været nogen let turn-around:

- Vi har skulle omstrukturere det hele, siger indehaver Finn Hede. For nu skulle firmaet til at satse benhårdt på turistfarten. Det er nu lykkedes.

- Vi har måtte lave nogle nye samarbejder, og så er vi blevet bedre til at reklamere for os selv og komme ud og vise flaget. Det har krævet noget arbejde, og det er først ved at lykkes nu her, så det har været nogle hårde tre år, siger Finn Hede.

Han har netop købt en ny dobbeltdækkerbus, som bedre kan varetage de større ture.

- Det er jo fremtiden, for man kan pludselig tilbyde lidt mere, siger Finn Hede.

Indehaveren regner med, at firmaet går ud af 2019 med lige knap 20 millioner kroner i omsætning. Men til næste år kommer tallet til at stige - det er han sikker på:

- For det tegner godt med antallet af bookinger til næste år - allerede nu, siger han.

Busselskabet beskæftiger i dag 20 chauffører - med afløsere - og råder over ti busser.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Overskud, der ikke kan beskattes

Man skal nærmest have et hjerte af sten, hvis man ikke kan blive bare lidt glad i låget af gårsdagens historie om de 350 ældre borgere, der var til julefrokost med steg, sild, Richard Ragnvald og brune kartofler. Er man i tvivl om, hvorvidt det var en succes, der skabte glæde blandt de ældre, skal man bare se på de medfølgende fotos, der er en sand eksplosion af glæde. Deltagerne var alle "brugere" af Kær.dk, Privathjælpen og TKC Mad, der havde lavet julefrokosten for deres private kunder, der i det daglige får leveret pleje, omsorg eller mad - og som sådan kan man godt kalde det "kundepleje" og "loyalitetsopbyggende". Man kan også bare lade mundvigene vende opad og anerkende, at de ældre faktisk havde en dejlig og festlig dag sammen med andre ligesindede - hvilket man alt for sjældent hører om. Når der kommer historier fra ældre- og plejesektoren er det oftest rædselsberetninger om dårlig bemanding, uværdige forhold med for få bade og borgere, der må finde sig i først at blive taget op ad sengen til middag af et evigt skiftende personale, der sætter dagsordenen. Der er næppe megen tvivl om, at mange kommuner enten ikke har prioriteret ældreservicen højt nok eller for længe har ignoreret den demografiske udvikling, og dermed ikke i tide har taget højde for det stigende pres på ældresektoren. Og der er næppe heller tvivl om, at man mange steder i ældresektoren vil have gavn af at være nogle flere hænder. Men historien om julefrokosten viser bare også, at alt ikke drejer sig om flere penge. De ansatte i de tre firmaer bag arrangementet bruger deres fritid på at servere og sikre, at julefrokosten kan afholdes. Det er et udtryk for både arbejdsglæde og nærvær. Det er overskud af den slags, som heldigvis ikke kan beskattes, men som der er så meget brug for. Det gælder både i forhold til at rekruttere personale til ældreplejen, og det gælder i forhold til troen på, at alt ikke bare kan måles og tidssættes i et kommunalt Excel ark. Godt gået.

Annonce