x
Annonce
Rejser

Travl indenrigsrute trues af lukning

Iberia, Vueling og Air Europe kæmper om passagererne på Europas travleste indenrigsrute, og flybilletterne er billigere end togbilletterne mellem Madrid og Barcelona. Men det er ikke nogen begrundelse for at opretholde flyvningerne, mener Barcelonas borgmester, som henviser til, at der er 20 daglige togafgange mellem de to byer. Foto: Konstantin von Wedelstaedt/Wikimedia Commons

Europas travleste indenrigsrute med fly forbinder Madrid og Barcelona. I luftlinje er det en tur på 483 kilometer, og den benyttede 2,3 millioner passagerer sidste år. Fra gate til gate tager turen 1 time og 20 minutter, mens hurtigste eksprestog kan køre mellem de to spanske byer på 2 timer og 30 minutter, skriver Check-in.dk. På den baggrund ønsker borgmesteren i Barcelona, Ada Colau, at flyvning mellem landets to største byer skal forbydes. Forslaget begrundes med, at CO2-udslippet kan reduceres betragteligt, hvis de op til 30 daglige flyafgange mellem de to byer nedlægges.

Det er dog ikke byrådet i Barcelona, der kan forbyde flyvninger mellem Madrid og Barcelona. Derfor vil Colau i stedet bede den spanske regering se på sagen. /thor

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Vi må bede om godt vejr

Man må håbe, at det bliver godt vejr efter påske. Det vil i hvert tilfælde gøre opgaven lidt lettere for de kommunalt ansatte samt ledere på skoler og daginstitutioner, når de hen over påsken skal løse en på papiret stort set umulig opgave. De skal skaffe plads til børn i skoler og daginstitutioner, så der dels kan skabes plads nok mellem børnene, og så skal hygiejne-forholdene også være i top. Det vil være en udfordring på rigtig mange skoler og i rigtig mange dagtilbud at skaffe den fornødne plads til det, samtidigt med at det også skal fungere. Skoleklassen kan ikke være i ét klasselokale, og hvis alle forældre vælger at sige ja tak til at få børnene i daginstitution, så er her heller ikke kvadratmeter nok. Opfordringen fra statsministeren lød, at børnene skulle være så meget ude som muligt, og det må man da også håbe, det bliver vejr til i mange dage, da det vil gøre opgaven noget lettere for et presset personale at holde børnene på en rimelig afstand. Ingen ved i skrivende øjeblik hvor mange skoler og dagtilbud, der bliver klar onsdag. Der er meget, der skal på plads. Det vides heller ikke, om forældrene tager imod tilbudet. Ja, børnene skal jo i skole, men hvor mange børn bliver hjemme fra daginstitutionen, fordi forældrene er utrygge ved smittefaren? Mange forældre trænger til, at børnene kommer af sted, og mange børn vil også glæde sig. Men usikkerheden er der jo, om det er en klog beslutning eller ej at sende børnene hjemmefra. Ingen ved det. Det må tiden vise. Vi er på ukendt grund. Regeringen tør ikke længere holde samfundet i et jerngreb på grund af de økonomiske konsekvenser. Eksperterne siger, det her er den klogeste måde at åbne op på. Vi andre må bede til, de har ret. I det her ligger en kalkuleret risiko, da man gerne ser, at en hel del flere faktisk bliver smittet - men i et tempo, hvor sundhedsvæsnet kan følge med. Lukker vi fortsat helt ned, vil det trække epidemien rigtigt langt ud, og mange vil være i fare igen, når bølge to forventes at komme til efteråret. Nej, det er ikke let at træffe en klog beslutning, og en forkert kan give os et nyt Italien eller Spanien. Beslutninger skal tages nu. Næste år ved vi, om det var klogt eller ej.

Annonce