Læserbrev

Transport. Hvordan kommer man videre fra Midtjyllands Lufthavn?

Arkivfoto: Morten Pedersen/Scanpix

Debat: Fredag før valget kunne man blandt andet i avisen Danmark læse en debatartikel fra Billund Lufthavns direktør, der sammen med DI Transport og borgmestrene i Vejle og Billund, gjorde opmærksom på vigtigheden at man får bygget jernbanen Vejle-Billund. Fulgt op af en helsides annonce dagen efter. Blandt argumenterne for denne bane er at der er cirka 30 procent af husholdningerne i Syddanmark og Midtjylland, der ikke har bil. Videre at de cirka en million udlændige der hvert år lander i Billund, gerne skal blive endnu flere.

Men hvad sker der i Midtjyllands Lufthavn? Problemstillingen er jo lidt den samme. Lufthavnscheferne har i cirka 20 år med jævne mellemrum skrevet til først VAFT og siden Midttrafik og bedt om at buslinje 53 mellem Herning og Viborg skal køre nogle ture via lufthavnen. Men hver gang fået nej. Nu har man så gået til trafikministeren og bedt ham om det samme. Men at ministeren, eller en ny efter valget, vil lægge sig i det regionale selvstyre og beordre Midttrafik er vel næppe sandsynligt. I øvrigt vil den lokale bus 53 næppe skabe nogle fordele for dem, der skal til de øvrige byer.

Det er dejligt nemt at komme til/fra Midtjyllands Lufthavn med bil, fri parkering med mere. Hvis man ikke har bil, ja så må man finde Midtjyllands Lufthavns hjemmeside og lede sig langt forbi annoncer om charterfly, der ikke findes og fly, der ikke kan bookes fra Karup, og finde et telefonnummer, som man kan ringe og bestille en transport. Hvis man ellers ved, at man skal lede der. Hvis man en gang som københavner lander i Karup uden noget forudbestilt, vælger man nok direkte tog eller bil næste gang.

Ruten Karup-København og lufthavnen har jo et dalende passagertal siden mange år og hvis man har nogen forhåbning at vende, eller stabilisere, trenden, må bestyrelse og ejerkommunerne tage sagen i egen hånd og se på mulighederne for transporten til/fra respektive byer for at genåbne for flere rejsende udefra og privatsegmentet. For eksempel med et Flextrafik lignende system, der nemt kan bestilles via nettet i forbindelse med booking og så videre. Flyveruten og Midtjyllands Lufthavn vil næppe overleve mere end nogle få år som en ”bilisternes lufthavn” blot for lokale erhvervsfolk og politikere med bil.

0/0
Annonce
Forsiden netop nu
Holstebro

Udvalgsformand: Nyt friplejehjem vil lukke andre plejepladser

Holstebro

Hovsa: Kommune har stoppet tilkørsel af forurenet jord

Kultur For abonnenter

Maria tog fra Struer til Aalborg og tilbage igen - i kajak

Holstebro

Lokal folketingskandidat nævnt i tyrkisk PKK-Rapport

Ulfborg/Vemb

27-årig arkitekt-studerende tegner badehotel i auktionshallen

Søndag ifølge For abonnenter

Søndag ifølge chefredaktøren: Forældrene har - heldigvis - stadig selv ansvaret

I denne uge er verden blevet vendt op og ned for rigtig mange af de yngste danskere. Mandag var der nemlig første skoledag efter sommerferien. Og første skoledag sådan helt generelt for alle dem, der netop nu er blevet gamle nok til at begynde den store rejse af læring og oplevelser. En festlig dag og en af de allerførste milepæle i tilværelsen. For børnene er omvæltningen måske ikke så stor i dag, som den var for tidligere generationer. Langt de fleste børn er i dag i institution længe før skoletiden, men det er alligevel en markant ændring, som helt sikkert får de kære små til at vokse en del hen over sommerferien - i hvert fald mentalt. Jeg er akkurat gammel nok til at høre til en årgang, hvor vi faktisk var nogle stykker, som på første skoledag reelt fik den første oplevelse af at være væk fra hjemmets trygge rammer. Dengang var der stadig hjemmegående mødre, og sådan en havde jeg. Jeg er fra 70'erne, så der var måske også en enkelt hjemmegående far tilbage et sted derude. Men hvis der var, var det i hvert fald ikke noget, vi kendte til i min folkeskoleklasse i Holstebro. Jeg kan ærligt talt ikke huske noget fra min egen første skoledag, men jeg mener, at jeg et sted i et fotoalbum har et billede fra dagen. Og jeg kan se på Facebook, at det stadig er moderne at tage billeder af børn på vej til første møde med skolen. Dem har jeg set mange af i denne uge. Hjemmegående forældre og børn, der først kommer hjemmefra ved skolestart, er til gengæld ikke på mode. Og da slet ikke, hvis man bor i det forkerte kvarter. Som en del af den tidligere regerings ghetto-pakke kan kommunerne tvinge forældrene til at sende børn i "læringstilbud" - altså daginstitution 25 timer om ugen allerede fra barnet fylder år første gang. Hvis de vel at mærke bor i et af de boligområder, som er på den sorte liste. Og ønsker forældrene ikke det, ryger børnechecken. Nogle vil sikkert kalde det symbolpolitik, men formålet er naturligvis at begrænse udbredelsen af parallelsamfund, hvor børn af ikke etniske danskere alt for sent præsenteres for det samfund, som reelt venter dem. Personligt er jeg stor tilhænger af, at forældrene helt selv bestemmer, hvordan deres børn skal vokse op, hvem der skal tage sig af dem, og hvor de skal i skole. Men jeg er samtidig stor tilhænger af, at det har konsekvenser, hvis man vælger noget, som passer dårligt ind i samfundsnormen. Jeg havde helt sikkert fået noget godt ud af at komme hjemmefra tidligere, men mon ikke jeg også har fået noget positivt ud af netop den barndom, jeg nu havde. Fra dette skoleår kan forældrene også blive ramt på pengepungen - via børnechecken - hvis børnene ikke passer deres skolegang. Og selv om det politiske tiltag er en del af samme ghetto-pakke, er det rettet mod alle forældre - uanset bopæl. Som vi skrev om tidligere på ugen, kan syv ulovlige fraværsdage i dette kvartal betyde, at børnechecken for samme periode udebliver. Kommunerne har pligt til at indberette familier, hvis børn har mere end 15 procent ulovligt fravær til de sociale myndigheder. Det er som altid forældrenes ansvar, og vi skal huske på, at det kun er ulovligt fravær, som tæller med. Og 15 procent ulovligt fravær er altså ganske meget. Og noget som under alle omstændigheder bør føre til reaktioner. En økonomisk sanktion er måske langt fra den bedste måde at hjælpe de familier, som helt sikkert har andre problemer at slås med. Men det er en af de få sanktionsmuligheder, samfundet har. Og den skal nok sikre opmærksomhed fra de berørte forældre. Om min skoletid havde udviklet sig anderledes med institutioner i stedet for en hjemmegående mor, ved jeg ikke. Men jeg ved, at jeg havde masser af fravær i skolen. Af den lovlige slags, bevares, men dengang blev fravær automatisk lovligt, hvis det var sanktioneret med en besked i kontaktbogen. Det var nok ikke gået i dag.

112

Vendte rockerlivet ryggen - nu skal han afsone med dem: Er bekymret for at blive overfaldet – eller det, der er værre

Håndbold

Mejrup lukker sit bedste damehold

Annonce