Annonce
Erhverv

Traktoren skal helst være John Deere – men ikke for enhver pris

Martin Nielsen og hans forældre dyrker hele 1100 hektarer jord i det midtjyske, knap halvdelen kartofler. "Enggaardens Kartofler" ejer to mejetærskere og otte traktorer, alle sammen grønne John Deere-maskiner. Foto: Thomas Maxe
Enggaardens Kartofler er med sine 1100 hektarer planteavl en af de gode John Deere-kunder, men det vækker bekymring, at der nu kun er én importør i Danmark.

ILSKOV: Det er en god dag for kartoflerne: Solen skinner, og vinden har lagt sig.

På en af de store marker i det midtjyske har de tidlige sorter lige fået taget plastik-vinterfrakken af. Det var ellers tæt på, at nattefrostens comeback havde taget pusten fra planterne.

- Temperaturen ved jordoverfladen kom ned på minus én grad, så vi måtte leje en helikopter. Den fløj ind over markerne og blæste varmere luft ned over planterne, og så undgik vi, at de tog skade, fortæller Martin Nielsen, der er medejer af "Enggardens Kartofler".

Jo, det er store forhold. 1100 hektarer dyrker han og familien, heraf 500 hektarer med kartofler, som bliver sorteret og solgt fra egen sorteringscentral – tidligere kendt som Ilskov Kartoffelcentral.

Og Enggaardens to mejetærskere, de otte traktorer og marksprøjterne er alle sammen af mærket John Deere, købt hos Herborg Smede- og Maskinforretning.

- Det er ikke så tit, at nogen skifter mærke. Som man siger herude på landet: ”Sådan gjorde far altid, så det gør jeg også”, siger Martin Nielsen og slår en hjertelig latter op.

Vi kan ikke tillade os at tage en højere pris end markedet, så vi kommer ikke til at sætte priserne over markedsniveauet.

Morten Buus, adm. direktør for Semler Agro, som nu bliver dansk eneimportør af John Deere-landbrugsmaskiner.

Service er vigtigere end mærket

Men strengt taget kunne det såmænd lige så godt have været Fendt, New Hollander eller et helt tredje mærke, som de var blevet glade for på Enggaarden. Det handler mere om de menneskelige relationer.

- Det handler ikke kun om, hvilket mærke traktoren er, men i høj grad om den service, man får hos forhandleren. Vi har altid haft et rigtig godt personligt forhold til folkene i Herborg, og vi er altid blevet behandlet godt. Vi arbejder i perioder i døgndrift, og det er helt afgørende, at vi kan have tillid til, at når vi ringer og fortæller, at en traktor har sprængt toppakningen, så kommer de med det samme med en lånetraktor og tager den anden med hjem til reparation, siger Martin Nielsen.

Han er egentlig ikke så bekymret over, at Semler Agro bliver eneforhandler af fabriksnye John Deere-landbrugsmaskiner. Men han er spændt på, om det vil få betydning for serviceaftalerne.

- Vi vil selvfølgelig holde øje med, om prisen ryger i vejret. Men vi vil især lægge vægt på, at ”Herborg-ånden” fortsætter. Vi kan godt have en sjov og hyggelig snak med sælgerne, men i Herborg forstår de, at når det er alvor, så er det altså alvor, siger Martin Nielsen.

Enggaardens Kartofler har lige købt tre nye John Deere-traktorer her i foråret med tilhørende serviceaftale. Martin Nielsen håber, at den næste traktor også bliver ”én af de grønne”, men altså: Ikke for enhver pris.

Ingen grund til uro

Erhverv+ har talt med Morten Buus, adm. direktør for Semler Agro, som har overtaget 51 procent af aktierne i vestjyske Herborg Smede- og Maskinforretning.

Han forstår godt de mange spørgsmål, som opstår, når koncernen har købt sig ind i en 43 år gammel forretning. Men kunderne behøver ikke bekymre sig for hverken serviceniveau eller pris, forsikrer han.

- Der er fuld konkurrence i Danmark, også på serviceområdet, blandt andet fra andre forhandlere. Vi kan ikke tillade os at tage en højere pris end markedet, så vi kommer ikke til at sætte priserne over markedsniveauet. Hvis du ikke er dygtig nok, så forsvinder kunderne og går andre steder hen, så vi vil være skarpe på både service og kvalitet, forsikrer han.

Semler Agro-direktøren bekræfter, at alle eksisterende servicekontrakter fortsætter uændret, ligesom Herborg Smede- og Maskinforretning også fortsat have sit gamle navn stående på facaden.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Tak for havefesten

18 år blev det til. 18 år med guitarsoloer, fadøl og festglade mennesker. År med solskin og overskud, men til sidst også for mange år med regnvejr og underskud, og nu er det slut med Rock i Holstebro. Det kan man begræde herfra og til al evighed. I sidste ende var det dog publikum som svigtede, og kombinationen af flere år med dårligere regnskaber var mere end en-dags-festivalen kunne klare. Det er altid trist, når noget, der engang var stort, må lukke og slukke. Mange har erindringer og oplevelser bundet op i arrangementet – ja nogle har måske endda mødt deres udkårne på festivalpladsen, til tonerne af nogle landets mest populære kunstnere. For andre har det været en årlig tilbagevendende begivenhed, hvor man mødte alle de mennesker, man ikke lige fik set nok til i en travl hverdag. Det var ikke uden grund, at det blev kaldt Nordvestjyllands største havefest, der dog de sidste år blev mindre og mindre, mens arrangørerne kæmpede en hård kamp for at skabe et økonomisk bæredygtigt projekt, hvor der var en sammenhæng mellem det musikalske ambitionsniveau og publikums interesse. De kommende dage vil det sikkert være mismodet, der fylder mest - og skuffelse over, at det i sidste ende ikke lykkedes at finde en aftale med kreditorerne, så festivalen fik lige en chance mere til for at bevise sin levedygtighed. Men det ændrer ikke på, at Rock i Holstebro i mange år lavede Nordvestjyllands største fest. Der var år, hvor tilskuertallet nåede op over 10.000, og hvor ikke bare gæsterne fik en fed fest; der var også penge at tjene for de frivillige foreninger, der bidrog til, at festivalen kunne afholdes. Det ville naturligvis være lettere, hvis der ikke var konkurrence, og Rock i Holstebro kunne have koncertmarkedet næsten for sig selv. Men der er i dag kommet et langt større udbud af koncerter og arrangementer året rundt, hvilket kun er positivt for det musikelskende publikum. Tilbage er bare at sige tak for festen og kampen. Og hvem ved, måske der af asken fra Rock i Holstebro vokser nye initiativer frem.

Annonce